Gå til innhold

Effektiv Oppsett tips

Anbefalte innlegg

Hei, har de siste 3 månedene tenkt å bygge min første PC, men hovedsaklig for gaming (BF4, Arma 3), og har satt av majoriteten av tiden til å se hvilke datautstyr som er best, verdt prisen, osv. osv. Jeg har ikke gått gjennom alle områder, og har derfor latt noen områder stå blankt for at dere eventuelt skal fylle det inn med tips. Ser gjerne også kommentarer på alt annet utstyr jeg har på listen.

GPU: GTX 770 2 GB SLI:

dette ønsker jeg å overclocke, men er fremmed til dette og trenger derfor å vite om jeg like greit kan kjøpe den billigste modellen og overclocke, eller om noe annet er nødvendig?

CPU: i5 3570K:

En venn har tilbydd meg en uåpnet versjon for 1000,- noe som virkelig har interesse av. Fra det jeg har sett av Haswell, er jeg lite imponert (7% mer ytelse ellerno? Det er vel ganske latterlig). Samtidig bruker det mer strøm og er varmere, og derfor ser jeg ingen nytte i å kjøpe noe annet enn 3570k for de neste 2 årene. Legger forøvrig til at jeg bytter dette ut med 3930K, som tilbydde lite mye bedre enn 3570K for en 3 ganger så høy pris.

Tenker forøvrig å overclocke 3570K så høyt som mulig (mellom 4.2-4.5), der den kan kjøre fint på load.

SSD: Samsung SSD 840 Series 250GB :

Her sto valget mellom Samsung-diske og Intel-disker, da de virker å være de best vurderte diskene ute på markedene. Valget falt på Samsung, da jeg ikke fant en eneste negativ kommentar fra norske forbrukere mot deres disker, mens jeg fant en rekke om Intels SSD'er.

Minne: Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB

Strømforsyning: 1000 W PSU

Lydkort: Asus Xonar Essence STX

Skjerm: Asus VGA278H 27" tommer 120hz

CPU-kjøler: ?

Vifter: ?

Hovedkort: ?

Kabinett: ?

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Battlefield 3 tar godt ibruk hyperthreading som kommer med intel i7, og tipper battlefield 4 vil gjøre det også, og gå til innkjøp på en i7 haswell tror jeg ikke er så dumt, 4770K. Arma er også veldig CPU heavy spill.

Etter å gjort litt research på overclocking virker det som folk mener man ikke burde overclocke SLI, nå har jeg selv ikke hatt SLI, så kan ikke si så mye om det, men er hva jeg har lest.

IB & Haswell får stort utbytte av vannkjøling, og ville gått den veien om du ønsker oc.

Hvis du ikke skal multiboxe eller drive med videoredigering/3d jobbing/bilderedigering ser jeg ikke noen grunn til å kjøre 16GB ram.

Du får pluss i boken min fordi du bestiller lydkort, så mange som ikke gjør det fortiden.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar

Innebærer CPU-intensiv flere kjerner eller bruk av hyperthreading?

Og hvis jeg skal dra i7, er det da ikke bedre at jeg heller går for 3770K, da Haswell-prosessorene bare bruker mer strøm og er enda varmere, og er knapt bedre?

Rammen er jeg helt enig med deg i. Men det er noe jeg allerede har (sammen med PSU), og er derfor ikke noe innkjøp av det.

Ser også gjerne at du kommer med forslag om hva jeg skal kjøpe på de tomme feltene.

Lenke til kommentar

Det er et vanskelig valg, Haswell var jo hovedsaklig en upgrade fra IB innen Intel HD & strømbruk, og skal vel bruke litt mindre strøm enn IB. Prisen er jo tilnærmet det samme, og er litt bedre preformance. Men andre veien igjen så virker det som folk har mere suksess ved OC på 3770k enn 4770k.

CPU-intensivt betyr ikke at hyperthreading er et pluss, Arma er et av dem spillene som jeg vet om som er mest CPU-intensivt, men hyperthreading er faktisk negativt, siden det ikke er støttet. Men på andre siden så har man spill som battlefield & Crysis som tar ibruk hyperthreading, og får en god proformance-boost. Og jeg tipper flere spill fremover kommer til å støtte hyperthreading.

De resterende delene du mangler er veldig vanskelig å gi tips på, og går mere på hva du trenger selv, men anbefaler å se etter et MB med stor pass til PCI-e slottene, hvor ofte er det ikke plass til lydkort ved bruk av større gpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...