Lubbi Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Hei hei! Eg er ikkje noe særlig flink til å bedømme de forskjellige PC-delene og hva eg trenger for å ha ett kraftig oppsett. Eg har satt sammen en PC i ønskelisten på Komplett.no som eg tror er ganske bra, men skulle gjerne hatt litt hjelp og tips til mulige justeringer eg kunne ha gjort. PC'en skal for det meste brukes til spill og 3D modellering/animasjon. Her er ønskelisten som eg har satt sammen: https://www.komplett...gListId=1250160 Passer alle komponentene sammen? Er det noe eg kunne justert litt på for å ha fått det litt billigere? (eg har allerede overskridd det tenkte beløpet med ett par tusenlapper, men det går forsåvidt greit) Eg har kikket i tråder som allerede er her, men eg føler ikkje eg får noe særlig hjelp ut av det da eg ikkje vet hva som duger eller ikkje. Håper på noen svar! :-) Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Det ser ut som at linken ikke fungerer, kanskje legge ut et bilde av handlelisten istedenfor? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Du må først gi folk tilgang til ønskelisten din på komplett Lenke til kommentar
Lubbi Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Det var rart. :O Eg har krysset av for at den kan deles. Her er linken igjen: https://www.komplett...gListId=1250160 Eg legger også ved ett bilde av handlelisten om linken fortsatt ikkje skulle fungere. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 (endret) Har laget et oppsett til deg her. Kommer på totalt 16269,- hvis du kjøper alt hos Dustin. Endret 8. juli 2013 av Aerow Lenke til kommentar
Lubbi Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Tusen takk! :-D Hva er forskjellen på ditt oppsett og mitt oppsett? Da spesielt med tanke på prosessor og skjermkort. i7 - i5? Er seagate ett bra merke? Beklager masse spørsmål. Eg vil bare ha så masse informasjon som eg kan. Eg skjønner ikkje så mye når eg leser forskjellige reviews osv, for de fleste er jo positiv til stortsett alt eg undersøker, så eg blir ikkje mye klokere på valgene eg har. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Forskjellen er at jeg har valgt bedre skjermkort, en strømforsyning som er kjent for å være av god kvalitet, bedre kabinett og en bedre prosessorkjøler. Når det gjelder forskjellen mellom i7 4770K og i5 4670K så har i7-en Hyper Threading, noe som kan være kjekt når du skal drive med videoredigering og lignende. Per dags dato er det nesten ingen spill som drar nytte av Hyper Threading, dette kan dog endre seg når den nye konsollgenerasjonen kommer og det blir støtte for flere kjerner i spill. Ser forresten nå at jeg har glemt å legge til skjerm på listen. Hvis god bildekvalitet er viktig ville jeg gått for U2412M, hvis du dog vil ha en god spillskjerm ville jeg gått for XL2411T. Lenke til kommentar
Lubbi Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 (endret) Igjen tusen takk! Eg ser over alt sammen og prøver å få laget en handleliste på Dustinhome nå. Når det gjelder skjermkortet, hva er forskjellen på disse to: http://www.dustinhom...chelon-headset/ http://www.dustinhom...-e-dvi-hdmi-dp/ Den ene var på kampanje og billigere enn den andre, så om det er liten forskjell på de så vil eg prøve å få det så billig som mulig. Prisen på det eg har er allerede 7000kr over det eg egentlig hadde tenkt å betale. Haha :-D Edit: Lurer også på hvordan kundeservice er hos Dustin i forhold til Komplett? Det blei ca ein tusenlapp billigere hos Dustin dog, så det er jo greit. :-) Endret 8. juli 2013 av Lubbi Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Forskjellen mellom de to skjermkortene er at den billigste bruker Nvidias standardkjøler og den andre er basert på ASUS sin egen kjøleløsning. Standardkjøleren vil både bråke mer og bli varmere enn ASUS sin variant, samt at den sliter noe mer med . Hvis støy ikke er noe problem dog, ville jeg gått for den billigste. Angående kundeservice er jeg selv veldig fornøyd med Dustin, og de er kjent for å være vel så bra som Komplett. Lenke til kommentar
Lubbi Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Da ser handlelisten slik ut (se vedlagt bilde) Det eneste som mangler der er vel ett tastatur, men det kjøper eg hos Komplett da Dustin ikkje hadde det tastaturet eg ville ha. Eg trur eg har fulgt listen du lagde til meg ganske bra (er det riktig skjermkort?) Ser dette ut som ett oppsett som kommer til å vare ei god stund? Passer alle delene i lag m.h.t. sockets og kompabilitet o.s.v.? Er det noe som kunne ha blitt nedgradert i pris uten merkbart tap på ytelse? :-D Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Ser bra ut det der. Eneste er at du har valgt i5 3570K istedenfor i5 4670K samt minnebrikker som er for høye med tanke på at NH-D14 skal få plass. Jeg ville nok også gått for Windows 8 for å spare penger. Ellers ser det som sagt bra ut. Lenke til kommentar
Lubbi Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Oi, det med høyden på minnekortene var bra du sa. Eg leste noe om det, men glemte det litt bort i alt det andre. De har ikkje 2x8gb RAM av den du anbefalte på Dustin, men eg fant denne på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=775110 Passer de med viften? Eg skiftet også over til riktig prosessor nå. Er usikker på kordan eg valgte feil. :-D Når det gjelder Win8 så har eg ikkje så mye kjærlighet for det desverre, så eg vil helst unngå å skifte over til det. :-( Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 (endret) EDIT: Err. Så at du hadde lagt til en bedre CPU-kjøler i aller siste forslag.. >_> Nvm. Endret 8. juli 2013 av ahpadt Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Fungerer fint de du fant på Komplett ja, de har dem forresten hos Dustin også. Angående Windows, så har jeg selv brukt Windows 8 nå i over et år, og er veldig fornøyd. Savner man startknappen kan man bare laste ned denne. Men hvis du helst vil ha Windows 7 ville jeg nok heller gått for Home Premium, da det er en del billigere. Lenke til kommentar
Lubbi Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Åja de har det? Eg fant de ikkje der. Kun 2x4, 3x4. :O Eg kan se igjen. Eg leste en plass at man måtte ha Win 7 Pro for å støtte opp til 32GB RAM. Er det galt? :c Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Det stemmer det ja, men skal du ha noe mer enn 16GB på en stund? Lenke til kommentar
Lubbi Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Eg skal vel kanskje ikkje det. Haha. :-P Det holder med 16GB til mitt bruk? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Jeg søkte litt etter, og kom fram til at det skal holde med 16GB til 3D-modellering (til spill holder 8GB i massevis), så det burde gå greit ja. Hvis du vil spare penger og ha mulighet til 32GB senere så støtter den vanlige versjonen av Windows 8 128GB med minne, men Windows 8 er kanskje uaktuelt? Lenke til kommentar
Lubbi Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 Okei! :-D Ja, Win8 er nok uaktuelt. Har hørt litt negativt om det fra venner og familie, og eg skjønner meg ikkje heilt på Win8 selv. Så for enkelhetensskyld trur eg det blir Win7. :-D Men tusen hjertelig takk for all hjelp! Eg setter veldig pris på det! :-D Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Bare hyggelig, og du får bare si i fra hvis det er noe mer du lurer på! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå