Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Leksehjelp regnskap ønskes. Kristoffersen, Trond : "Årsregnskapet - en grunnleggende innføring.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hva som for eksempel er det fornuftige resonnementet bak hvorfor alle inntekter og kostnader under egenkapitalen blir henholdsvis kredit og debet?

Eiendeler er debet og gjeld er kredit. Det vil si at for å få balanselikningen må egenkapital ha en kredit-saldo(som normalsaldo). Når da egenkapitalen blir større når den krediteres blir det naturlig at inntektene er kredit og kostnadene debet.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Et annet problem er tabellarisk avslutning av regnskapet. Her ser jeg ikke helheten.

Noen ganger fullføres først resultatregnskapet. Deretter flyttes summen til kontoen for Egenkapital (under kolonnen for Avslutningspostering) i to steg fra f.eks. kredit til debet og så videre til kredit (eller omvendt dersom det begynner med debet). Dette forstår jeg.

Andre ganger foregår posteringene KUN innenfor kolonnen for «Avslutningspostering.» For eksempel posteres den årlige avskrivningen av anleggsmiddelet «1210 Maskiner og utstyr» med «kredit kr. 160 000» og deretter «6010 Avskrivning av maskin» med «debet kr. 160 000.» Her forstår jeg ikke hvordan jeg skal kunne se hva som skal være debet og kredit?

Finnes det en rekkefølge i posteringen? Er f.eks. kostnader «debet» eller «kredit?» Finnes det med andre ord en rød tråd eller fast regel jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...