Andre05 Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Hei! Jeg trenger litt førstehjelp til Kristoffersen, Trond : "Årsregnskapet - en grunnleggende innføring. Jeg bor i Oslo. Jeg betaler for hjelpen, naturligvis. Lenke til kommentar
Yangern Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Post oppgavene du trenger hjelp til, så kommer det sikkert kostnadsfrie svar her. Lenke til kommentar
Andre05 Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Jeg lurer på hva som for eksempel er det fornuftige resonnementet bak hvorfor alle inntekter og kostnader under egenkapitalen blir henholdsvis kredit og debet? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Jeg lurer på hva som for eksempel er det fornuftige resonnementet bak hvorfor alle inntekter og kostnader under egenkapitalen blir henholdsvis kredit og debet? Eiendeler er debet og gjeld er kredit. Det vil si at for å få balanselikningen må egenkapital ha en kredit-saldo(som normalsaldo). Når da egenkapitalen blir større når den krediteres blir det naturlig at inntektene er kredit og kostnadene debet. Lenke til kommentar
Andre05 Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 Takk for svar! Et annet problem er tabellarisk avslutning av regnskapet. Her ser jeg ikke helheten. Noen ganger fullføres først resultatregnskapet. Deretter flyttes summen til kontoen for Egenkapital (under kolonnen for Avslutningspostering) i to steg fra f.eks. kredit til debet og så videre til kredit (eller omvendt dersom det begynner med debet). Dette forstår jeg. Andre ganger foregår posteringene KUN innenfor kolonnen for «Avslutningspostering.» For eksempel posteres den årlige avskrivningen av anleggsmiddelet «1210 Maskiner og utstyr» med «kredit kr. 160 000» og deretter «6010 Avskrivning av maskin» med «debet kr. 160 000.» Her forstår jeg ikke hvordan jeg skal kunne se hva som skal være debet og kredit? Finnes det en rekkefølge i posteringen? Er f.eks. kostnader «debet» eller «kredit?» Finnes det med andre ord en rød tråd eller fast regel jeg kan bruke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå