K-nuts Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Heisann Jeg har hatt gleden av å teste en Oculus Rift, og må si jeg er veldig imponert (selv om oppløsningen er helt elendig). Jeg er nyskjerrig på hva folk tenker om denne, og hva den vil bety for spill og IT i fremtiden? Jeg mistenker at det er denne som er "neste generasjon" heller enn de nye konsollene, og at det er dette apparatet som vil drive grafikkutviklingen videre. Problemet er bare at man lett blir sjøsyk. 1 Lenke til kommentar
OlaHaldor Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Har ikke prøvd - har veldig lyst - og jeg tror dette definitivt kan være fremtiden med tanke på virtuell virkelighet og mer innlevelse. Straks jeg så dette så jeg for meg at dette kunne være veldig kult å bruke med f.eks. flysimulator. 1 Lenke til kommentar
Bone Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Hvor testet du det? På de derre standsene på festivaler? Jeg har ikke prøvd, bare sett på diverse videoer, Level-Up, YouTube, etc.. og jeg tror det blir grisebra! Men, er oppløsningen så dårlig, altså? Eller er du veldig kresen? Har man snakket om oppløsningen da, om "final version" blir normalt bra!? Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Dev kit'et har forholdsvis lav oppløsning, men konsumentversjonen skal bli betydelig bedre. Dev kit 2.0 som foreligger snart, skal også være en betydelig oppgradering fra den første, og det meldes om at "netting"-effekten man opplever i den første versjonen er mye mindre merkbar. Tipper det blir ganske bra når de forlater prototypstadiet og konsumentutgaven kommer i produksjon. Lenke til kommentar
1969 Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Fikk mitt dev kit idag. har kun prøvd et par demoer da jeg er på jobb. Men foreløpig er jeg imponert på tross av oppløsning. Den følelsen man får når man går rundt er helt syk, og man får lyst til å strekke ut hand og ta på ting. Når jeg kommer hjem skal det testes på warthunder og noen andre spill. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Jeg lurer mest på hvordan følelsen er, altså hvis man sitter i en cockpit i en bil/heli, hvordan føles det: - Føles det som du sitter inne i cockpiten. - Føles det som du nesten sitter i cockpiten, men som du har en hjelm/kikkert på hodet? Trenger forsåvidt ikke å være en cockpit, men en person som går rundt også. Føles det virkelighetsnær? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Angående oppløsning, så skal den ferdige versjonen få minimum 1920x1080. Det går også rykter om at den kan få et 5.1" panel med 2560x1440 noe som isåfall vil gi den en PPI på hele 577! Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Uten å ha prøvd det selv så er jeg rimelig sikker på at dette blir det virkelige next gen skrittet for spill. Det er vel liten tvil om at dette kommer til å snu hele spill industrien på hode. Og om det kommer allerede iløpet av 2014 så er det nok ikke så få mennesker som hopper ifra konsoll til pc for å få VR opplevelser. Hvem vil vel sitte å se på en skjerm når alternativet er å være "inne" i spillet.... 2 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 De må også fikse input latency på skjermen for at det skal bli helt perfekt. Jeg tror det kan bli bra når skjermen generelt sett blir bedre, da det er den som ødelegger for det meste nå. Lenke til kommentar
Bruker-280022 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Dev kit'et har forholdsvis lav oppløsning, men konsumentversjonen skal bli betydelig bedre. Dev kit 2.0 som foreligger snart, skal også være en betydelig oppgradering fra den første, og det meldes om at "netting"-effekten man opplever i den første versjonen er mye mindre merkbar. Tipper det blir ganske bra når de forlater prototypstadiet og konsumentutgaven kommer i produksjon. "Netting"-effekte? Hva er det? Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen, hehe. Endret 9. juli 2013 av Hafti Lenke til kommentar
Stoltenberg Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 "Netting"-effekte? Hva er det? Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen, hehe. Ikke vet jeg, tviler på det er det man får om man skriver "netting effekt" i google image search :-D Lenke til kommentar
Jext Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Er det noen som vet hvordan denne teknologien funker med bare 1 øye? Jeg har så redusert syn på det ene at det ikke teller som fungerende engang, og er redd for at dette er enda en teknologi i tillegg til 3D filmer som jeg ikke får tatt del i... Lenke til kommentar
1969 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Jeg lurer mest på hvordan følelsen er, altså hvis man sitter i en cockpit i en bil/heli, hvordan føles det: - Føles det som du sitter inne i cockpiten. - Føles det som du nesten sitter i cockpiten, men som du har en hjelm/kikkert på hodet? Trenger forsåvidt ikke å være en cockpit, men en person som går rundt også. Føles det virkelighetsnær? Prøvde oculus rift med war thunder i går. Oppløsningen gjør at det ikke er særlig spillbart i pvp. Så jeg satte opp et custom battle med kunn meg og en bot. Da fløy jeg stort sett bare rundt og så meg om, man får en god følelse av å sitte i en cockpit. Det bare å kikke seg rundt. Man har rimleig god kontrol på flyet og man flyr lett rundt i tre høyde og mellom byggninger uten å gå i bakken. Kikker man ned i cockpiten ser man bena og hendene. Og de handler etter hvordan man selv flyr. Det er omtrent som å se ned på din egen kroppen. Videre kan man si at siden man sitter inne i en cockpit, så får man ikke den tendensen til 'bilsjuka' som jeg tildels opplevde når jeg testa half life 2 og skyrim. Der det var få faste holde punkter på skjermen. Foreløpig synes jeg oculus rift er best når det er snakk om gå rundt i hus, eller 'lukka' miljøer. Da legger man ikke merke til den laveoppløsningen så mye. War thunder var håpløst i dogfight, ting blir veldig smått og uklart. Prøvde Skyrim, man ser npc'ene rett inn i øya, som om de var rett foran deg, man får lyst til å ta på ting som ligger på bordene. Dette blir nok helt klart det neste store når dem får ordna en skikkelig oppløsning på headsettet. 2 Lenke til kommentar
1969 Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Er det noen som vet hvordan denne teknologien funker med bare 1 øye? Jeg har så redusert syn på det ene at det ikke teller som fungerende engang, og er redd for at dette er enda en teknologi i tillegg til 3D filmer som jeg ikke får tatt del i... Dev kitet kom med tre forskjellige linse par man kunne bytte ut. Lang/Normalt syn, nærsynt og veldig nærsynt. Hvordan det er å bruke ulike linsene om hverandre uten at 'synsfeltet' blir rart vet jeg ikke. Vil anta at det blir mulig å få tak i flere linse typer etterhvert. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Er det noen som vet hvordan denne teknologien funker med bare 1 øye? Jeg har så redusert syn på det ene at det ikke teller som fungerende engang, og er redd for at dette er enda en teknologi i tillegg til 3D filmer som jeg ikke får tatt del i... For å oppfatte 3d tegner man to øyne. Kan du ikke ta i bruk vanlig 3d så er ikke sjansen veldig stor for at du kan bruke OR. Dog kan det hende at du kan blande linsene som følger med, men da må du kunne se gjennom øyet til vanlig med briller. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) "Netting"-effekte? Hva er det? Jeg er ikke den skarpeste kniven i skuffen, hehe. Når oppløsningen øker, vil problemet med pikselering og "netting" forsvinne. https://developer.oculusvr.com/forums/viewtopic.php?f=26&t=873 Endret 9. juli 2013 av Distressor 1 Lenke til kommentar
K-nuts Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Er det noen som vet hvordan denne teknologien funker med bare 1 øye? Jeg har så redusert syn på det ene at det ikke teller som fungerende engang, og er redd for at dette er enda en teknologi i tillegg til 3D filmer som jeg ikke får tatt del i... Det er lett å tenkte på Rift som en 3D-greie, men det er bare 1/3 av sannheten. De to andre, og minst like viktige delene, er head-tracking og at den fyller synsfeltet ditt. Head-tracking (bildet endres etter hvor du peker øyet/øynene) er vanskelig å beskrive før man har prøvd det. Man mister følelsen av å se på en skjerm, rett og slett. Så lenge du ser godt på det gode øyet tror jeg dette vil være knallers for deg også (: Angående oppløsning, så skal den ferdige versjonen få minimum 1920x1080. Det går også rykter om at den kan få et 5.1" panel med 2560x1440 noe som isåfall vil gi den en PPI på hele 577! Det hadde vært helt fantastisk (: Hvor kommer dette ryktet fra? Endret 10. juli 2013 av K-nuts 3 Lenke til kommentar
K-nuts Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Jeg lurer mest på hvordan følelsen er, altså hvis man sitter i en cockpit i en bil/heli, hvordan føles det: - Føles det som du sitter inne i cockpiten. - Føles det som du nesten sitter i cockpiten, men som du har en hjelm/kikkert på hodet? Trenger forsåvidt ikke å være en cockpit, men en person som går rundt også. Føles det virkelighetsnær? Det er vanskelig å beskrive det som virkelighetsnært, i alle fall med dagens kit. Kanskje heller "spillnært", eller "illusjonsnært". Det kan være subjektivt dog. Dybdefølelsen er dog svært sterk, og til forskjell fra skjermer (inkl. 3D) føler du at ting har ekte volum og posisjon. Jeg har spilt endel Team Fortress 2 og Half-Life 2 med mitt dev kit, og kan ikke tenkte meg å gå tilbake til skjerm. Du opplever kanskje ikke at du er i et rom, men du opplever at du har et rom å spille i. Det er veldig vanskelig å forklare i grunnen. På samme måte som alle blir overrasket første gang de tar på seg en Rift, særlig når du ber de snu hodet og se seg over skuldrene. Da går det opp et lys for mange om at dette ikke er 3D-kino, men noe genuint anderledes. På samme måte føler jeg i Heli-Hell, en helikoptersimulator, at jeg har en cockpit rundt meg, men igjen ikke at du sitter i en. Grunnen er at jeg sitter på en stol i leiligheten min i Oslo, og det er vanskelig å glemme. Man går dog dypt som rakkern inn i spillet - samboeren min ga meg en uventet klem uten at jeg hørte hun kom, og det er en sinnsykt skummel opplevelse mens man Rifter. Nei.. jeg merker når jeg skriver dette at de spillopplevelsene jeg har hatt med Rift har vært av en helt annen kvalitet og styrke enn noen jeg kan huske, og jeg har spilt TV-spill siden 1990. Det er bare å glede seg til forbrukerversjonen. Jeg føler på en underlig måte jeg har har vært i City 17. (Det er et problem dog, som jeg tror kan bli en stor greie: det er veldig lett å få sjøsyke, eller simulatorsyke som det vell i praksis er. Min samboer synes Rift er veldig kult, men klarer ikke selv ganske små bevegelser. Det er merkelig hvor stor forskjell det er på folk på dette området /: Selv ble jeg litt satt ut av HL2 de første dagene, dog dette har gått over. Heldigvis er magesuget fortsatt tilstede når det går fort for seg ) Endret 10. juli 2013 av K-nuts 1 Lenke til kommentar
K-nuts Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 Hvor testet du det? På de derre standsene på festivaler? Jeg har ikke prøvd, bare sett på diverse videoer, Level-Up, YouTube, etc.. og jeg tror det blir grisebra! Men, er oppløsningen så dårlig, altså? Eller er du veldig kresen? Har man snakket om oppløsningen da, om "final version" blir normalt bra!? Oppløsningen i utviklerutgaven er virkelig elendig, som mange har påpekt her allerede. Det går ann å bestille et kit i dag på oculusvr.com, men det har lang leveringstid og er for dårlig til å være et vanlig forbrukerprodukt akkurat pga. oppløsningen (jeg bestilte et fordi jeg ønsker å undersøke om teknologien kan brukes til et kommende prosjekt på min utdanning). Lenke til kommentar
Jext Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Det er lett å tenkte på Rift som en 3D-greie, men det er bare 1/3 av sannheten. De to andre, og minst like viktige delene, er head-tracking og at den fyller synsfeltet ditt. Head-tracking (bildet endres etter hvor du peker øyet/øynene) er vanskelig å beskrive før man har prøvd det. Man mister følelsen av å se på en skjerm, rett og slett. Så lenge du ser godt på det gode øyet tror jeg dette vil være knallers for deg også (: Det hadde vært helt fantastisk (: Hvor kommer dette ryktet fra? Nå fikk jeg et snev av håp, håper du har rett. Jeg får prøve å teste det en plass før jeg eventuelt går til innkjøp selv når den kommersielle varianten blir tilgjengelig. I det daglige liv er jeg jo totalt uaffektet av at jeg har et dårlig øye, har jo bare blitt vant til å snu hodet litt ekstra og se med det friske. Head-trackingen kan jo løse dette mener jeg også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå