Gå til innhold

Må man ha optisk kabel for å få Dolby Digital?


Anbefalte innlegg

Må nok bøye meg i støvet.... :oops:  etter litt grundig lesing om temaet på nette, ser jeg at det er faktisk ingen forskjell på coax og Fiber kabel.

på korte avstander som leningene vanlig vis blir brukt på så har det ingen ting å si hvem av typene du velger. men vist det er en lengde på ca 40M og oppover så er optisk bedre av den grunn at du ikke mister noe signal med lys overføring.

 

Men da er mitt spørsmål hvorfor får jeg og "ebso86" støy igjennom coax kabel???? :wink:

 

Det kan være så mange grunner.. signal interferens , dårlige(re) in/utganger på coax istedetfor optisk på forsterker/dvd spiller .. det er mye som spiller inn ;) Jeg hadde en coax kabel eigang, fikk jævla rar lyd var sån tam lyd ,ingen bass nesten , og dårlig lyd bak .. så fant jeg ut at jordlederen i kabeln eller.no sånt var brukket av så kabelen vakke jorda, og da virka det inn med andre kabler som lå over.. så bytta jeg te en ny coax kabel av litt kvalitet, så plutselig woow fikk mye trøkk i bassen , og bakhøytalerne hadde ikke støy lenger og mye mere detaljer ;)

 

Så det kan jo være kablene .. men men .. har nå aldri opelvd noe nevneverdig støy på coax jeg a .. hadde 6.1 opsett , og guffa på no jævli .. hadde en Marantz SR 6200 forsterker (Veldi bra forsterker) og tro meg , på de volumene der støy blir høyt, der er lyden så høy at du vil aldri ha hørt støyen om du så ville ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som sies her at man får "sterkere" signal med optisk kontra koaksial kan være en følge av at man benytter koaksial-kabel med feil impedans, eller feil på en av kablene.

Til de som hevder at optisk gir mye bedre lyd enn koaksial: det er digitale signaler vi snakker om her, og så fremt signalene kommer frem er det ingen forskjell på disse.

 

Rent grunnleggende er fordelen med optisk kabel veldig høy krysstaledemping, altså at den ikke så lett tar opp uønsket støy fra andre kilder. Ulempen er at optiske kabler er mer "skjøre" enn koaksial, og det kan derfor lønne seg å velge en litt dyrere kabel som har bedre beskyttelse.

 

Fordelen med koaksial er at den (som regel) er mer robust, men ulempen er at den lettere tar opp elektrisk støy fra andre komponenter. Med litt dyrere kabler får man bedre skjerming og dette problemet blir tilnærmet ikke-eksisterende. En kabel til 10 kroner fra Elkjøp kan fungere bra i mange tilfeller, men er ikke skjermet på samme måte.

 

Jeg kjører personlig optisk på alt jeg har, uten å ha noen spesiell grunn til dette.

Lenke til kommentar
Sa veldig mye fornuftig...

 

En ting du kanskje glemte å ta med, som kan være en feilkilde for den optiske delen er prosessen der signalet blir gjort om til optisk, og tilbake igjen. Hvis denne komponenten er av beste kvalitet, så nytter det ikke hvor lite støy kbalenen plukker opp, da enten signalet blir galt fra dvd, eller inn i forsterker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...