Gå til innhold

Hvordan øke max. antall pushups?

Anbefalte innlegg

Kan for øyeblikket gjøre 35-40 pushups (helt opp/rett i albueleddet -> brystkassa i bakken). Lurer på hvordan man kan med en enkel rutine øke?

Så en video på youtube (How to increase pushups by 400% - army basic training) som jeg nå har gjort i to uker, men har ikke sett så mye resultat anent at jeg nå klarer rundt 40 diamant-pushups.

Kort sagt: er det noen viktige prinsipper å trene etter med denne rutinen (søk den opp, som nevnt over) eller burde jeg bare gi det noen flere uker for å se?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En gang da jeg brydde meg om pushups fant jeg et tilfeldig program på internett som lovte x antall pushups på y antall uker. Jeg husker ikke programmet i noe særlig grad annet enn at det stort sett gikk ut på å ta noen set med pushups hver dag.

Jeg gikk fra rundt 40 til 60 på rimelig kort tid før jeg ikke gadd mer.

Det skader nok heller ikke å trene med litt mer motstand enn kroppsvekten din.

Lenke til kommentar

For å bli bedre i push-ups, gjør mer push-ups. Når du når 40, press deg til 45. Kan forresten nevne at desto fortere du gjør det, desto lettere er det som regel.

Når det er sagt, tør jeg spørre hvorfor du vil øke i push-ups? Om dette er eneste trening du gjør, bør du vite at med overutviklede brystmuskler i forhold til resten av kroppen, vil skuldrene dine bli dratt forover og du vil få en dårlig holdning som slettes ikke er fint å se på, og ytterligere kan jeg fortelle deg at det er upraktisk. Med tid vil du begynne å få skulderproblemer -og smerter når du gjør push-ups, og kan dermed ikke gjøre øvelsen mer før du har trent ryggen nok til å "ta igjen" brystet ditt.

Du vil antakeligvis i denne perioden tape muskelmasse i brystregionen med mindre du ligger i konstant kalorioverskudd, men selv da vil du få redusert prestasjonsevne i øvelsen grunnet økt vekt og dårlig/ingen stimuli av muskelfibrene og nervesystemet i brystkassen.

Alt i alt: du kan fortsette å gjøre push-ups en stund, men ikke for alltid. Det er ingenting å tjene på det.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å ta så forbanna mange push-ups?

En mulig grunn jeg kan se for meg er diverse styrkeprøver. Eksempelvis er pushups en del av styrkeprøven i Forsvaret. Såvidt jeg husker er 16 minimumskravet, og man må opp i 60 eller noe for å få best karakter.

Pushups er greit for å måle beherskelse av egen kroppsvekt, men bare til et visst punkt. Når man har runda 50, så vil jeg si "greit, du kan ta pushups", så hvorfor man skulle ha ønske om å gjøre flere er vel opp til hver enkelt. Kanskje bare for det å mestre noe?

Lenke til kommentar

Å fytti for ei elendig side. Jeg har ikke sjekka programmet de tilbyr, men slik som de har kommersialisert pushups, så er det like greit å styre unna.

Faktisk, ved nærmere innsyn ser jeg at du blir nødt til å betale for å se programmet etter uke 6, men man kan jo bare hente prosentene fra de første ukene, og føre dette videre i så mange uker man gidder.

Tar du x antall pushups, så kjører du 5 sett der du tar ca 50-70% av maxen din. På siste sett tar du så mange du greier. Rinse and repeat.

Dette er noe man kan gjøre i så og si alle øvelser, og det vil ha forskjellig virkningsgrad fra person til person. At de prøver å tjene penger på det er latterlig, men du er sannsynligvis oppegående nok til å la være å betale for det ;)

Lenke til kommentar

Hvor nærme var det innsynet? Du trenger ikke å betale noe. Etter seks uker er det meningen at du skal kunne ta 100 push-ups. Testen hvor du tar de hundre pushupsene er i uke 7. Boken du kan kjøpe inneholder mer informasjon enn bare det programmet. Og nei jeg har verken kjøpt den boken eller bidratt gjennom en frivillig donasjon.

Jeg liker ikke holdningen din gutt. Her er det noen som prøver å tjene en ærlig slant med penger. Det er ikke noe latterlig eller dumt med det. Når det kommer til bøkene er de såpass billige at han neppe kan tjene noe særlig på det. Er du klar over hvor mye produksjon og distribusjon koster i papirformat?

Treningsmetodet brukt her er noe som også er brukt i andre øvelser ja, men de fleste jeg hører trener push-ups trener helt feil. De tar for eksempel 20 pushups morgen og kveld, eller plusser på en pushup hver dag til de faller sammen. Dette programmet gir deg en grei oversikt over hvordan du kan nå 100 pushup. Gratis.

As you know, the Hundred Push Ups plan is free for all with no membership fees or annual dues, but if you really feel the need to make a donation towards the upkeep of the site, you can use the button below. Thanks for even considering. - See more at: http://www.hundredpushups.com/donate.html#sthash.qo5BY0Cm.dpuf
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke holdningen din gutt.

Du kan holde deg bedre enn slike bemerkelser.

Det du kaller "en ærlig slant" er helt greit, men jeg brukte nøyaktig det samme programmet i 2007 da jeg tjenestegjorde i et beredskapskompani, som forberedelse til de fysiske testene foran utreise til Afghanistan (jeg kan testamentere for at programmet hjalp, men 6 uker var ikke nok for min egen del; mener å huske at jeg kom opp i 70-noe, og fremgangen de ville ha hver uke var noe drøy). Jeg burde kanskje nevnt det spesifikt, men det programmet er det ikke "hundredpushups" som har funnet opp, og de er heller ikke de eneste som tilbyr det. De er derimot blant de få som tar steget og prøver å skaffe fortjeneste for det, noe jeg mener er umoralsk.

http://www.hundredpushups.com/book.html#sthash.FJ3CzLZv.dpbs

Hva som er i den boka kan jeg ikke si, men etter alt å dømme så vil jeg si det er en samling av informasjon man kan skaffe med litt lettvektet googling, eller ved å spørre heromkring.

Lenke til kommentar

Hva med dine "bemerkelser"? Dømme hobbyprosjektet til en fyr nord og ned ved kritisering og latterliggjørelse? Kalle de som støtter siden for lite oppegående?

Programmet gis da ut gratis og jeg kan ikke se at de hevder de har funnet ut selv at dette er den beste måten å øke antall pushups på.

Informasjon i bokformat vil alltid koste penger. Grunnen til at de selger disse bøkene nå er at mange brukere av siden spurte etter det. Som det står brukte personen bak boken flere måneder på å skrive den, så da er det vel ikke så veldig umoralsk å ta noen kroner betalt for de månedene? I så fall har du og jeg ulike oppfatning av hva god/dårlig moral innebærer.

Jeg mener at folk som ønsker å finne informasjonen selv og lese den på pc skjermen må få lov til det, og folk som har lyst til å ha det i bokformat må få lov til det.Bøker er dessverre sjeldent gratis.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvordan jeg har latterliggjort noen. Kritisert, ja, men det er jo bare min personlige mening. Tviler på at vedkommende føler seg latterliggjort, da de sannsynligvis ikke er klar over denne debatten (med mindre det er du som står bak).

Som sagt, det jeg mener om slike sider er at de samler informasjon de ikke har gjort noe research på, og samler ord fra andres forskning, og prøver å selge det for personlig profitt.

Ja, programmet er gratis, og det er fint, men det er jo også som seg hør og bør, og det er ikke noe å skryte dem himmelhøyt for. Dette med tanke på at de ikke har opphavsretten de trenger. Om det skulle vise seg at en faktisk ekspert har skrevet boka, gjort egen research, og satt det sammen, så er det naturligvis fint, og prisen er heller ikke drøy, men satt i den større konteksten så tviler jeg på at det er tilfellet.

Men nei, informasjon i bokformat vil ikke alltid koste penger. Det finnes haugevis av bøker du kan få gratis, både som eBook, eller i hånda. Her er 171 eksempler på gratis bøker som inkluderer pushups i en form eller annen: http://www.nb.no/nbs...hString=pushups

Det er forøvrig hundretusenvis av gratis bøker på samme side. Har ikke peiling på hvor du får "informasjon i bokformat vil alltid koste penger" fra. Har du bibliotekkort, så kan du leie trillebårlass med bøker.

Jeg prøver ikke å være overkritisk her, men noe så fundamentalt som informasjon om pushups er ikke noe jeg mener noen burde betale for. Alt man trenger å vite om det kan man finne gratis.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Ikke latterliggjort noen, men noe.

Jeg var nok ikke presis nok når jeg sa bokformat. Det jeg mente da jeg sa bokformat var ikke ebook men papirbok. Bokformat i den forstand at den er i 3D. Og om bare låner boken så betaler du greit nok ikke direkte for det, men biblioteket drives av skattepenger og forfatterne av bøkene får betalt. Altså kostet informasjonen penger. Du kan jo få mange bøker på biblioteket, men jeg liker likevel å eie papirbøker selv, og mener derfor at bibliotekargumentet er irrelevant med tanke på hvor moralsk det er å selge bøkene.

Det er ikke snakk om å skryte siden til himmels. Jeg foreslo en side med noe jeg mener er et bra treningsprogram, og du sier "Å fytti for ei elendig side". Jeg argumenterer for at siden er et godt valg for random_sauce, og du argumenterer imot ved å forklare hvorfor du mener opplegget er latterlig og dårlig.

Jeg har ikke laget siden, jeg kjenner ikke personen bak siden, jeg bruker ikke treningsprogrammet på den siden, jeg bruker ikke progresjonmåleren på den siden, MEN, jeg mener at når du sier "Å fytti for ei elendig side" erklærer du at siden er dårlig. Det er mulig dette bare var for å vise din personlige mening, men det der var en påstand, ikke bare deling av meningen din.

Er vi da enige om følgende?:

1. Det gratis opplegget på siden ikke er fyttirakkern dårligere enn å følge lignende opplegg du kan få andre steder.

2. Måten gratisprogrammet er lagt fram på er ikke umoralsk.

3. Distribuering av bøker i papirformat som inneholder treningsprogrammet og annen informasjon om hvordan man burde praktisere push-ups er ikke umoralsk, i allefall ikke ut i fra det vi vet om denne informasjonen og utgiveren.

Endret av Pettersenper
Lenke til kommentar

Jeg liker å trene pushups og forsøker å variere en noe, feks vinkling av kroppen med å heve bene og bruke kettlebells for å få brystet lenger ned. Bytte ut kettlebells med stropper fungerer også. I kombinasjon med skuldertrening så har det gitt meg gode resultater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...