Gå til innhold

Rapporterer forskjellig temperatur

Anbefalte innlegg

Dette handler egentlig ikke om overklokking, men poster det her pga. lignende problematikk.

Jeg satte temp warning i BIOS på 70 grader. Men den peip ikke før CoreTemp viste over 80...

Hvilen av disse gir mest presis måling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kanskje CPU-tempen, og ikke core tempen som BIOS reagerer på? Det er i hvert fall det jeg mener at BIOS pleide å gå ut fra.

CPU temp pleier som regel å ligge rundt 10-15 grader lavere enn tempen inne i kjernene.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er kanskje CPU-tempen, og ikke core tempen som BIOS reagerer på? Det er i hvert fall det jeg mener at BIOS pleide å gå ut fra.

CPU temp pleier som regel å ligge rundt 10-15 grader lavere enn tempen inne i kjernene.

Åh ja. Det stemmer! Hm. Takker!

Du har ikke tilfeldigvis en formening om hvor høy temperaturen i CPU og kjernene max bør ligge på?

Lenke til kommentar

Tja, det kommer jo litt an på hvor stor "risiko" man ønsker å ta da, eventuelt hvor lang levetid du satser å få ut av prosessoren. Jeg personlig synes alt under 80 grader går fint (på høyeste kjerne), mens 80-85 grader er i gråsonen. Men dette er da hva jeg synes skal være maks belastningstemp.

Til vanlig så vil nok de fleste si at alt under 70 grader er helt greit, men så vil det jo variere hvor ofte og lenge du belaster PCen. Om den jobber på 80 grader 24/7 så vil også jeg synes det er i litt meste laget.

Men når det er litt av og på, så har jeg ikke vært borti noen CPUer som konker på slike temps.

Jeg har fint testet prosessoren ved flere anledninger opp til 105 grader ca, hvor CPUen throttler ved 100 grader, for så å skru seg av ved varmere enn det. Å ha en alarm i tillegg har jeg ikke funnet nødvendig, da CPUen i slike tilfeller tar seg av det selv.

Lenke til kommentar

Tja, det kommer jo litt an på hvor stor "risiko" man ønsker å ta da, eventuelt hvor lang levetid du satser å få ut av prosessoren. Jeg personlig synes alt under 80 grader går fint (på høyeste kjerne), mens 80-85 grader er i gråsonen. Men dette er da hva jeg synes skal være maks belastningstemp.

Til vanlig så vil nok de fleste si at alt under 70 grader er helt greit, men så vil det jo variere hvor ofte og lenge du belaster PCen. Om den jobber på 80 grader 24/7 så vil også jeg synes det er i litt meste laget.

Men når det er litt av og på, så har jeg ikke vært borti noen CPUer som konker på slike temps.

Jeg har fint testet prosessoren ved flere anledninger opp til 105 grader ca, hvor CPUen throttler ved 100 grader, for så å skru seg av ved varmere enn det. Å ha en alarm i tillegg har jeg ikke funnet nødvendig, da CPUen i slike tilfeller tar seg av det selv.

Vel, her er det 4x100% load 24/7. Men er usikker på om dette kan fortsette, da kjernetemp lå på ~87 grader da det var på det varmeste ute / i stuen i dag...

Jeg får kanskje skru av arbeidet på 1 eller 2 av kjernene. Vil ikke det redusere tempen selv i de kjernene som jobber?

Lenke til kommentar

Vel, her er det 4x100% load 24/7. Men er usikker på om dette kan fortsette, da kjernetemp lå på ~87 grader da det var på det varmeste ute / i stuen i dag...

Jeg får kanskje skru av arbeidet på 1 eller 2 av kjernene. Vil ikke det redusere tempen selv i de kjernene som jobber?

Dette er original vifte? Og hvilken CPU?

Høres jo ganske drastisk å slå av to kjerner, da du jo halverer ytelsen i hva du nå enn driver med. Du kan jo eksperimentere med å senke spenningen, og kanskje også litt frekvens? (men aller mest så er det spenningen som må ned) Dette vil kunne påvirke stabiliteten om du skrur for mye ned, men siden du allerede har så høy temp så er det verdt å prøve.

I tillegg så ville jeg tatt å sjekket god kontakt (f.eks presse kjøleren hardt og stabilt mot CPUen), slik at du er sikker på at alt har god ledeevne. Men også rens kjøleren for støv, samt påse at det ikke er unormalt varmt i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...