Marius13 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Dette innlegget blir ikke skrevet for at folk skal synes synd i noen form, jeg er bare her for å få flere synspunkter på situasjonen/fremtiden. Hei skriver dette inlegget i så si ren fortvilelse. Jeg har lenge bodd hos min mor, og gått ikt servicefag etterfulgt av påbygg til generell studie kompetanse. Jeg har søkt meg inn på hig ingenør data, og har kommet inn så lenge jeg består Sommerkurs eksamen for r1 matte. Problemet er at dette IKKE blir tilfelle, jeg har sittet met matte ca 6-8 timer hver eneste dag ETTER "skoledagen" er ferdig og jeg klarer det rett og slett ikke. Til slutt ble det nok for min mor, og vi begynte Å krangle, og jeg er nå så si kastet ut. Jeg sitter her nå med studiekompetanse jeg ikke får brukt, og ikt servicefag fullført med ca 5 i snitt.. Sommerskolen består jeg ikke, jeg allerede fått meg tildelt hybel til 4500 i måneden, og ikke noe "hjem".. Hva synes dere jeg skal gjøre? Gå for å prøve å få meg en lærlingsplass, ellet en vanelig jobb på matbutikk? Jeg har ikke så mange valg, som jeg selv kan komme på selv i allefall. Å hvis lærling blir valget, hvordan ser fremtiden ut? Noen muligheter for å øke litt i arbeidsrangeeringen, eller vil jeg alltid være på "bunnen" av arbeid i samfunnet? Lenke til kommentar
Nyph Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Skaff deg en jobb så raskt så mulig så du får deg en fast inntekt. Bare tenk på det som en jobb du skal ha midlertidig til du finner noe annet. Ønsker du å studere til høsten så kommer det flere tilbud på de fleste høyskoler og universiteter med fag der det er restplasser. Hvis ikke det er noe interessant melder du deg inn på enten en privatskole som du kan få ta matten din igjennom, eller du melder deg opp som privatist. Så søker du deg inn der neste år (så lenge karakterene dine er gode nok til å komme inn som vanlig søker, ikke med førstegangsvitnemål). Uansett vil jeg råde deg til å gjøre noe mer enn å bare jobbe i ett år hvis du har tenkt å ta høyere utdanning. Som lærling begynner du på "bunnen" i den bransjen du holder på med. Du får bedre jobber etterhvert som du jobber innen bransjen og får god erfaring og referanser fra bedriften du jobber i. Du vil få helt grei lønn i starten og relativt bra etterhvert. I.o.m. at du har tatt R1 matte går jeg ut ifra at du har ganske høye forventninger til deg selv og jeg tror du vil angre om du ikke i hvertfall prøver deg på en form for høyere utdanning. Lykke til! 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Har null erfaring, men jeg kan vel si som Nyph, skaff deg en jobb kjapt! Lenke til kommentar
Nyph Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 En annen ting jeg vil si er at du hvis du sliter ekstremt med R1 matte (som egentlig ikke er så vanskelig) så er kanskje ikke ingeniørgraden det du bør sikte etter. Kan love deg at ingeniørgraden er langt mer krevende av R1, og hvis du allerede sliter med dette så er det kanskje et dårlig valg. Det jeg ikke skjønner er at kravene for graden du søker på er R1+R2, så har du klart R2 med du klarer ikke R1? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Prøv å skaffe deg lærlingeplass, eller skaff deg en vanlig jobb som du jobber i et halvt år. Deretter søker du deg inn på et halvårig realfagkurs der du tar bare R1, R2 matte og Fysikk 1. Da er du klar til studiestart 2014. Det er dessverre for sent å søke forkurs til ingeniørutdanning. Lenke til kommentar
Marius13 Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Skaff deg en jobb så raskt så mulig så du får deg en fast inntekt. Bare tenk på det som en jobb du skal ha midlertidig til du finner noe annet. Ønsker du å studere til høsten så kommer det flere tilbud på de fleste høyskoler og universiteter med fag der det er restplasser. Hvis ikke det er noe interessant melder du deg inn på enten en privatskole som du kan få ta matten din igjennom, eller du melder deg opp som privatist. Så søker du deg inn der neste år (så lenge karakterene dine er gode nok til å komme inn som vanlig søker, ikke med førstegangsvitnemål). Uansett vil jeg råde deg til å gjøre noe mer enn å bare jobbe i ett år hvis du har tenkt å ta høyere utdanning. Som lærling begynner du på "bunnen" i den bransjen du holder på med. Du får bedre jobber etterhvert som du jobber innen bransjen og får god erfaring og referanser fra bedriften du jobber i. Du vil få helt grei lønn i starten og relativt bra etterhvert. I.o.m. at du har tatt R1 matte går jeg ut ifra at du har ganske høye forventninger til deg selv og jeg tror du vil angre om du ikke i hvertfall prøver deg på en form for høyere utdanning. Lykke til! Har null erfaring, men jeg kan vel si som Nyph, skaff deg en jobb kjapt! Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Først en brutal sannhet. Hvis du ikke klarer sommerkurset så klarer du ikke ingeniør utdannelsen. Matte, fysikk, kjemi, alt du skal / skulle ha hatt på HiG baserer seg på at du får til det sommerkurset. Men så, alt er ikke svart/hvit. Du har fått deg studiekompetanse, så det vil jo si at du er i stand til å studere / tilegne deg kunnskap på et viss nivå (såfremt du ikke kjøpte gode karrakterer, hehe). Så det burde jo være overkommelig? Uten at jeg har setti meg med og sett hvordan du jobber med matte / hva slags nivå du ligger på, så kan jeg jo ikke kommentere konkret på det. Men det jeg hadde anbefalt her er å lage en plan, eller egentlig to planer. Hovedfokuset, og backupen. Hovedfokus: Du vil jo inn på HiG? Forsett med jobbinga, kjør på, mas på forelesere og medstudenter om hjelp, forklaring, kom deg over kneika. Det umulige tar bare litt lengre tid. (Men så må man alltids ha en backup, i tilfelle) Backup: Undersøk muligheter mtp bolig og arbeid. Det er fult mulig å skaffe seg en jobb nå for å så si den opp (er jo alltids prøvetid i nye jobber) hvis du kommer inn på HiG. Bolig kan være litt mer vrient, ettersom nå i Juli fylles det meste opp av nye studenter. Så her må du tenke om du skal ta sjansen på bestått sommerkurs, eller finne deg en ny bolig i Gjøvik for å være sikker (helst noe med lav oppsigelsestid og løpende kontrakt). Lenke til kommentar
Marius13 Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 En annen ting jeg vil si er at du hvis du sliter ekstremt med R1 matte (som egentlig ikke er så vanskelig) så er kanskje ikke ingeniørgraden det du bør sikte etter. Kan love deg at ingeniørgraden er langt mer krevende av R1, og hvis du allerede sliter med dette så er det kanskje et dårlig valg. Det jeg ikke skjønner er at kravene for graden du søker på er R1+R2, så har du klart R2 med du klarer ikke R1? Prøv å skaffe deg lærlingeplass, eller skaff deg en vanlig jobb som du jobber i et halvt år. Deretter søker du deg inn på et halvårig realfagkurs der du tar bare R1, R2 matte og Fysikk 1. Da er du klar til studiestart 2014. Det er dessverre for sent å søke forkurs til ingeniørutdanning. Tingen er, jeg går allerede forkurs til ingenør altså sommerkurs. Poenget her er at jeg har en 4'er i matte, og jeg undervurderte kanskje r1 faget på 5 uker.. Jeg er overbevist om at hvis r1 etter mer "vanelig" tid, og ikke 6 timer hver dag i 5 uker vil det Gå bra. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Du mener at du tar sånn tresemesterordning? Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Du mener at du tar sånn tresemesterordning? Som er det samme som Y-veien? Jeg vil uansett si at tålmodighet er nøkkelen her. Om det ikke ordner seg i høst, skaff en jobb inntil videre og begynn på et vanlig forkurs til våren eller prøv igjen neste år på et vis. Høgskolen er der om et år eller to og. Om det er det du virkelig vil så kan ikke et år med jobbing i mellomtiden være annet enn postivt. Og om du sier unnskyld for whatever stygge ting du har sagt til moren din så ordner det seg sikkert det og. Lenke til kommentar
Marius13 Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Som er det samme som Y-veien? Jeg vil uansett si at tålmodighet er nøkkelen her. Om det ikke ordner seg i høst, skaff en jobb inntil videre og begynn på et vanlig forkurs til våren eller prøv igjen neste år på et vis. Høgskolen er der om et år eller to og. Om det er det du virkelig vil så kan ikke et år med jobbing i mellomtiden være annet enn postivt. Og om du sier unnskyld for whatever stygge ting du har sagt til moren din så ordner det seg sikkert det og. Du mener at du tar sånn tresemesterordning? Ja jeg går tresemester årdningen. Takk for svar Og dette er noe jeg skal tenke over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå