Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gamma/Brightness trøbbel

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et nytt GTX 770 kort. Kortet fungerer glimrende, men det er en liten småting jeg ikke helt skjønner hvorfor skjer. Hver gang jeg skrur på PCen er Brightness/Gamma helt feil. Det merkes best på svarte farger siden de er nesten grå. Hvis jeg går inn i Nvidia kontrollpanel så vil det halvparten av gangene sette seg til riktige innstillinger med en gang jeg bare trykker på hvilken som helst slider uten å gjøre noen endringer. Det er akkurat som at den ikke bruker de innstillingene den allerede står på før jeg trykker på en slider.

Så kommer vi til grunnen til at jeg poster her. Den andre halvparten av gangene så endres ikke brightness/gamma ved "metoden" jeg sa over. Selv hvis jeg går til brightness/gamma delen av Nvidia kontrollpanel og drar begge HELT ned så skjermen blir såpass mørk at den nesten ikke kan brukes så er fortsatt svart gråaktig. Spill og Video har samme problem med gråaktig svart farge og disse (Ihvertfall video) skal jo bruke egne innstillinger.

Det eneste logiske er at et annet program prøver å bestemme hva gamma/brightness skal være, jeg kan bare ikke tenke på hva det kan være. Bruker Windows 7 og som jeg har skjønt det har ikke de lenger noen måte å endre brightness/gamma på. Prøvde å finne hvordan man endret det og på Microsoft sine hjemmesider stod det at man skulle se etter brightnessknapp på skjermen/tastaturet og regner da med at dette døde med WinXP.

EDIT: Bruker Nvidia 320.49 driver som skal være nyeste driver. Jeg hadde et ATI kort før jeg fikk 770 og driverne fra det er fullstendig fjernet. Fikk faktisk blåskjerm under uninstall av driveren og windows ville ikke loade engang uten å gi blåskjerm før jeg hadde gått i safemode og kjørt uninstalleren + manuelt fjernet alle gjenværende spor av ATI. Alt dette skjedde før jeg hadde byttet skjermkort.

EDIT 2: Kom akkurat på at Windows installerer en generisk driver bare for at du skal slippe å bruke 640x480 (Eller hva det er) frem til du har innstallert en driver. Hvis Windows har installert en sånn driver for ATI kortet er det noen sjanse for at dette lager krøll? Isåfall hvor kan jeg i det hele tatt finne denne driveren?

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...