Gå til innhold

[Løst] Hvorfor blir bildene mine lysere i Photoshop enn overalt ellers?

Anbefalte innlegg

Hei.

De fleste bildene jeg redigerer til jeg er fornøyd i Photoshop, blir mye mørkere når de vises overalt ellers som IfranView, Windows bildefremviser, nettlesere, Flickr, you name it.

Dette irriterer meg veldig for da kan jeg jo aldri få det perfekt. Som f. eks. dette bildet jeg nettopp tok av stua. Her er først hvordan resultatet ble i Photoshop (tatt screenshot):

wPy0EJA.jpg

Og her er hvordan det ble da jeg lastet det opp på Flickr:

9230566898_6aab747a69_c.jpg

Living Room by timbast_, on Flickr

Hvorfor skjer dette, og hvordan kan jeg løse det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke se noe forskjell på de to...hvordan bildene blir seende ut, lyse eller mørke er jo helt relativt...det er vel din egen skjerm som bestemmer det...eller nå min skjerm når jeg ser på ditt bilde....(eller tar jeg feil)..(Egentlig ser jeg det nederste bildet litt lysere enn det første kanskje...)

Lenke til kommentar

Det er ikke lysere/mørkere som er greia her, det er ulike fargeprofiler som gjør at det ene bildet har litt mindre smell i fargene (øverste). Mulig det ene er AdobeRGB og det andre sRGB. Fargeprofiler og nettsider er ett vanlig problem dessverre.

Lenke til kommentar

Bildet har et ukjent/ukalibrert farverom og da kan man ikke forvente at det vil vises likt overalt. Hvis du ikke er ekspert på farverom så bruk sRGB overalt. Du kan tilbakestille Photoshop ved å holde inne Alt+Control+Shift når det starter opp, det bruker å fikse sånne problemer.

Lenke til kommentar

Så med andre ord er det ikke noe som kan gjøres?

Det beste du kan gjøre er å ikke bry deg om dette. Du kan uansett aldri kontrollere hvordan bildet ditt ser ut på en annen skjerm.

Så konsentrer deg om å få bildet ditt godt på din egen skjerm, og gjerne også på utskrift hos deg selv. Det er det aller beste å dele med andre...:-)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du setter skjerm, redigeringsprogram, kamera og skriver i s-RGB, da har du ihvertfall et utgangspunkt. Husk også at omtrent alle nettsider bruker s-RGB til bildevisning så når du laster inn et bilde uten riktig fargeprofil blir bildene forskjellige.

Lenke til kommentar

Nå har jeg satt begge skjermene til sRGB. Så gikk jeg på Color Settings i Photoshop og satt "RGB" til "sRGB IEC61966-2.1".

Når jeg lagrer JPG-fila fra RAW så er sRGB huket av som standard. Alikevel ble det det samme resultatet...

Lenke til kommentar

Har nå satt fargeinnstillingene i Windows til sRGB. Ser ut som at det hjalp litt, men de to bildene ser fremdeles forskjellig ut.

Skjermene det hjelder er BenQ G2420HD og BenQ G2420HDBL. De står i sRGB og støtter ikke Adobe RGB.

Lenke til kommentar

Sammenlikner du bildene på samme skjerm? Om du vanligvis jobber med Photoshop på skjerm nr.1, og browser på skjerm nr.2, kan jo forskjellig lysstyrke på skjermene spille deg et puss.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

Hvorfor skjer dette, og hvordan kan jeg løse det?

Som fo2re kommenterte er det sannsynligvis et fargeprofilproblem. Bildet du lastet opp på flickr har Adobe RGB profil og da vil det vises feil i mange browsere og andre program som ikke forstår profiler.

Det viktige er å få et fornuftig oppsett i Photoshop, post gjerne en screendump av fargeoppsettet ditt så blir det lettere å komme med fornuftige forslag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kamera er satt til sRGB, PS er satt til sRGB. Alikevel kommer denne meldingen opp hver gang jeg åpner et bilde fra Camera Raw:

UV1saaa.png

Selv om kamera er satt til sRGB sier den altså at bildet har Adobe RGB.....

Jeg velger da convert, men hvorfor skjer dette?

Lenke til kommentar

Jeg velger da convert, men hvorfor skjer dette?

Når du åpner et RAW-bilde i PS via Camera Raw velger du hvilken profil det skal konvertes til med en knapp/link nederst i Camera Raw-vinduet. Den må stå til Adobe Rgb for å få meldingen i screendumpen. endrer du den til sRGB forsvinner meldingen.

Velger du convert i dialogen du har laget screendump av blir bildet onvertert korrekt til sRGB

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ah, da skjønner j

Det er nok CR2-filen som blir konvertert til Adobe RGB i Camera-raw, hvis du åpner i andre programmer er det ingen problemer ?

Hvilke innstillinger har du satt i Adobe Camera Raw, da?

Når du åpner et RAW-bilde i PS via Camera Raw velger du hvilken profil det skal konvertes til med en knapp/link nederst i Camera Raw-vinduet. Den må stå til Adobe Rgb for å få meldingen i screendumpen. endrer du den til sRGB forsvinner meldingen.

Velger du convert i dialogen du har laget screendump av blir bildet onvertert korrekt til sRGB

Ah, ser man der ja!

Hvis du har et Canon kamera så har du CD med programmet DPP, og det er jo bra å åpne RAW filene i.

Jeg foretrekker Photoshop :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...