Gå til innhold

Bildene blir lilla i picasa

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettop kjøpt meg canon EOS 700D. Når jeg nå åpner bildene mine i Picasa blir alle CR2 -bildene (raw) forskjellige nyanser av lilla/rosa/rødt med en kant på øverste og venstre side!

De fire bildene jeg hadde tatt i JPEG var helt vanlige. Bildene så ikke sånn ut da jeg så på de på kameret, og når jeg ser på miniatyrbildet under egenskaper (i picasa) er de helt normale. Når jeg eksporterer til JPEG er de fortsatt lilla, også når jeg ser på de i Windows fotovisning.

Problemet mer vel sikkert en bug i picasa eller at programmet ikke greier å lese de?

Når jeg har lånt faren min sitt kamera (350D) og tatt i RAW har det gått helt fint hele veien.

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette? :)

bildet er tatt i CR2 og konvertert til JPEG i picasa.

post-308711-0-88114300-1373193677_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos meg ble raw-bilder fra S95 grønne, men det er ordnet opp nå. Jeg tror problemet er at raw ikke er et definert format, men heller noe mystisk og proprietært som varierer fra kamera til kamera. Google ordner nok en oppdatering som fikser det etterhvert.

Lenke til kommentar

Hos meg ble raw-bilder fra S95 grønne, men det er ordnet opp nå. Jeg tror problemet er at raw ikke er et definert format, men heller noe mystisk og proprietært som varierer fra kamera til kamera. Google ordner nok en oppdatering som fikser det etterhvert.

ok, takk :)

Prøv å last ned en demo av Adobe Lightroom fra Adobe.com og se om det endrer seg. Det kan være at ditt kamera er for nytt til den versjonen av Picasa du bruker.

ok, tenkte å heller innstallere det programmet som fulgte med kameraet på CD-en :)

Det er nok det at kameraet er for nytt for Picasa. Da får man vanligvis rare farger.

Hva med å bruke DPP som følger med kameraet? Det er da et bra program for å håndere raw-filer.

Jepp, det var planen, har bare ikke fått innstallert det enda ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...