BALT3 Skrevet 23. august 2013 Rapporter Del Skrevet 23. august 2013 Hva med å få sperregrensen senket til... 1%? Sperregrensen på 4% som vi har i dag gjør jo slik at et parti med 4.0% av stemmene plutselig blir 10 ganger så stort som et parti med 3.9% stemmer - dette synes jeg er et noe merkelig system. 5 Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 23. august 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. august 2013 Jeg håper du har rett. Jeg håper at liberalere kan lykkes selv om de er delt opp i så mange småpartier. Er det mulig å danne en slags valgallianse? En liberal valgallianse? Det er faktisk et interessant spørsmål. Fordi, hvis vi forutsetter at flere partier ser nytteverdien i å la velgerne få lov til å stemme på saker, så vil en naturlig konsekvens av det, bli at partier som har mye til felles, vil smelte litt inn i hverandre. Det tror jeg vil være en bra ting. Tiden vil vise! 1 Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 23. august 2013 Rapporter Del Skrevet 23. august 2013 Jeg har lest kjerneprogrammet til PIR (takk, G) og det bekymrer meg nesten litt. Her står det blant annet noe om at KID-nummer skal kortes inn og dette gir meg en følelse av at Piratpartiet har begynt i feil ende. Dette er kun et eksempel på hvordan Piratpartiet vil effektivisere og fjerne byråkratiske hinder for hvermannsen. Det er tull at faktura-tilbydere har KID-numre lange som uvær, og det utgjør et unødvendig merarbeid for vanlige folk å betale fakturaene sine (elementær samfunnsøkonomi). Som et alternativ har det vært diskutert innad i partiet (men ikke konkretisert) at de fakturautstedere som benytter KID må tilby e-faktura. For meg synes dette rimelige krav, irriterer meg selv grønn over fakturautstedere som ikke tilbyr e-faktura men som har lange KID. Men disse eksemplene utgjør ikke på langt nær kjernen i Piratpartiets politikk. Det store poenget er at vi vil sette individets og samfunnets interesser i sentrum. I alle sammenhenger og til enhver tid. Hvorfor skal det være en byråkratisk jungel å navigere seg frem i? Hvorfor skal man "slå hardt ned på" et ikke-problem for samfunnet vårt (ulovlig fildeling)? Hvorfor skal vi lage oss et overvåkningssamfunn når dette ikke gagner folk flest? Sett samfunnets interesser og individets interesser foran særinteresser (eksempelvis de gigantiske IP-kapitalistene og deres advokater). 1 Lenke til kommentar
Fasces Skrevet 27. august 2013 Rapporter Del Skrevet 27. august 2013 Vel, jeg forhåndsstemte i dag, og piratpartiet var de eneste jeg følte fortjente min stemme, når alt var sagt og gjort. Det fristet å gi en stemme til Høyre bare for å ta en stemme fra de røde, og til og med FrP - kun fordi de har forstått én eneste sak. Men det blir for dumt. Jeg håper på en fremtid med flytende demokrati satt i praksis, med mer innflytelse hos folket i enkeltsaker. 7 Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 27. august 2013 Rapporter Del Skrevet 27. august 2013 Vi vil aldeles ikke oppheve demokratiet. Vi vil reformere demokratiet. Vi er inne i en helt ny tidsalder med store teknologiske muligheter. Det at folk går for å legge en papirlapp i en urne hvert 4. år er en særdeles passiv måte å utøve demokrati på, og er langt fra tilstrekkelig i dagens moderne samfunn. Vi vil ha mer deltakende demokrati. Les mer om dette i vårt kjerneprogram på våre hjemmesider. En ting jeg lurer på i forhold til dette: Hva får dere til å tro at Ola Nordmann vil stemme for upopulære (men nødvendige) avgjørelser, som f.eks nedbemanning? Kanskje det kan fungerer i enkelte tilfeller, men jeg tviler på at direkte demokrati vil være spesielt effektivt. I praksis tror jeg det vil føre til mer byråkrati. Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 27. august 2013 Rapporter Del Skrevet 27. august 2013 En ting jeg lurer på i forhold til dette: Hva får dere til å tro at Ola Nordmann vil stemme for upopulære (men nødvendige) avgjørelser, som f.eks nedbemanning? Kanskje det kan fungerer i enkelte tilfeller, men jeg tviler på at direkte demokrati vil være spesielt effektivt. I praksis tror jeg det vil føre til mer byråkrati. Mener du at demokrati vil føre til mer byråkrati? Jeg ser ikke helt linken. Demokrati sørger jo nettopp for at det ikke er særinteresser som styrer dagsordenen. Et velfungerende demokrati er forøvrig den beste medisinen for å forebygge korrupsjon og liknende problemer. Distribuert makt. En viktig måte å forhindre at det sløses med penger er vel at folket får innsyn og kan se at det faktisk sløses med penger. Jeg tror ikke vanlige skattebetalere er interessert i at deres skattepenger går til å holde liv i stillinger som det faktisk ikke er behov for. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Piratene fikk min stemme denne gangen. Ikke fordi jeg føler partiet har en helhetlig politikk som jeg støtter, men fordi de andre partiene ikke overbeviser meg når det kommer til statlig og kommersiell overvåking av vanlige borgere på internett. Det er bedre med en pirat inne på stortinget, enn ti pirater med plakater på utsiden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Hvor står dere med tanke på oljeborring i Lofoten? Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 3. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Piratene fikk min stemme denne gangen. Ikke fordi jeg føler partiet har en helhetlig politikk som jeg støtter, men fordi de andre partiene ikke overbeviser meg når det kommer til statlig og kommersiell overvåking av vanlige borgere på internett. Det er bedre med en pirat inne på stortinget, enn ti pirater med plakater på utsiden. Takk for det! Vi har fått gode resultater ved skolevalgene (oversikt: http://www.samfunnsveven.no/skolevalg/delta/liste?aar=2013), og det viser at det er mange unge og oppdaterte mennesker som er enige i våre kjernesaker, som motstand mot overvåkning, frihet til å utveksle kultur uten å kriminaliseres, og utvikling av demokratiet ved større muligheter til påvirkning. Mange skoler melder om ~5%, noen skoler har hatt så mye som 12% (http://www.samfunnsveven.no/skolevalg/resultat/skole/10495). Det blir spennende å følge utviklingen i medlemsmassen vår også etter valget, da vi baserer oss på å tilby folk å selv bli delaktige i politikken, og få lov til å komme med politiske forslag samt stemme over disse. Piratpartiet går ikke bare til valg én gang hvert fjerde år, men ønsker å tilby folket dynamisk politikk! Lenke til kommentar
Brandshal Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Hva er PiratPartiets syn på eldreomsorg? Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 3. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Hvor står dere med tanke på oljeborring i Lofoten? Hva er PiratPartiets syn på eldreomsorg? I år har vi siden første landsmøte i April, dessverre ikke blitt ferdige med et politisk breddeprogram. Vi går derfor til valg på vårt kjerneprogram som du kan lese her: http://piratpartiet.no/kjerneprogrammet/, samt "piratkodeksen" som definerer vårt verdigrunnlag: http://piratpartiet.no/2013/04/hvem-er-vi/. Med tiden vil vi utlede hvor vi står basert på dette, og du og andre er velkomne til å bli medlemmer i partiet og selv delta i den bredde-demokratiske prosessen! Endret 3. september 2013 av Rogaland Piratparti Lenke til kommentar
BALT3 Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Det som var mest imponerende med Piratpartiets resultater ved skolevalget var jo at partiet fikk massevis av stemmer selv på skoler der partiet ikke deltok (og noen steder ikke fikk lov til å delta). Jeg tror ikke det blir et mandat på Stortinget i denne omgang, men dersom PIR satser ved neste kommunevalg og får inn representanter i kommuner der det er mulig (og helst i noen viktige/store kommuner), kan det lede til såpass mye oppmerksomhet at neste stortingsvalg kan bli meget spennende... I år kommer jeg til å gi en stemme til PIR rett og slett fordi det øker partistøtten til partiet litegrann - og at dagens stortingspartier egentlig er håpløse. Med tiden vil vi utlede hvor vi står basert på dette, og du og andre er velkomne til å bli medlemmer i partiet og selv delta i den bredde-demokratiske prosessen! Kan du forklare litt helt kort hvordan dette fungerer i praksis? Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 3. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 (endret) I år kommer jeg til å gi en stemme til PIR rett og slett fordi det øker partistøtten til partiet litegrann - og at dagens stortingspartier egentlig er håpløse. Kan du forklare litt helt kort hvordan dette fungerer i praksis? Godt tenkt. Som nytt parti trenger vi all den støtten vi kan få. Det koster å printe brosjyrer og valgkampmateriell, bl.a. Bredde-demokrati betyr i korthet at vi ønsker å senke terskelen for politisk deltagelse og utforming / avstemmning på saker. Dette forklares litt her: http://piratpartiet.no/2013/07/liquid-feedback-er-tatt-i-bruk/ Piratpartiet, som da eksisterer i over 40 land nå (og også er en internasjonal bevegelse, og søker å stå samlet over landegrensene), har som mål å benytte moderne kommunikasjonsverktøy som internett muliggjør, for å overføre politisk makt fra politiske partier og representanter, til folket - medlemmene våre, i første rekke. Nå i år var det 12 kommuner som tillot stemming over eValg (Sandnes hvor jeg bor var en av disse), og vi ønsker å utvikle demokratiet fra et rent representativt demokrati, hvor man gir en representant / et parti 100% av sin fullmakt, til et demokrati hvor man selv kan gå inn på enkelt-saker / områder og stemme direkte på saker, eller delegere sin stemme til en annen. Slik sett ønsker Piratpartiet at politikerne mer skal bli tjenere av folket, og følge deres ønsker, heller enn å kreve at folket må være enige i 1001 saker på et stort partiprogram. Dette mener vi at vil føre til en mer dynamisk og folkelig politikk, hvor saker som ellers hadde hengt og blødt, blir satt på dagsordenen kjapt. Samtidig må selvsagt politikken bygge på noe mer enn ren populisme, og der har vi vårt kjerneprogram og våre verdier som rammene rundt politikken. Det var kanskje ikke så altfor kort forklart, men jeg håper det var oppklarende. Forøvrig en overgangssak som viser at dette er en trend i tiden som begynner å bli brukt allerede, er http://www.minsak.no, hvor man kan komme med et politisk forslag som kommunestyret / fylkesstyret er lovpålagt å ta stilling til. Slike ting ønsker vi å bygge på, og støtte opp om og bidra til videre. Endret 3. september 2013 av Rogaland Piratparti 3 Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 3. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Vil bare nevne at vi fikk 4,3% i skolevalgene! http://www.nrk.no/valg2013/slik-stemte-elevene-1.11218871 Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 6. største i skolevalgene, woop, woop! Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Og det til tross for at mange skoler gikk tom for stemmesedler for Piratpartiet. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Vil bare nevne at vi fikk 4,3% i skolevalgene! http://www.nrk.no/valg2013/slik-stemte-elevene-1.11218871 Synd de ikke har stemmerett. Venstre vil innføre stemmerett for 16 åringer. Noe å tenke på i valget kanskje? Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 4. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Synd de ikke har stemmerett. Venstre vil innføre stemmerett for 16 åringer. Noe å tenke på i valget kanskje? Det var vel faktisk mitt første politiske forslag, innad i partiet allerede 2. Mars i år (http://forum.piratpartiet.no/viewtopic.php?f=27&t=239). Det er veldig bra at Venstre er enige med oss på den saken! Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Tenkte å skrive dette her istedenfor i den andre tråden, da jeg føler det passer bedre. Jeg ville aldri stemt på et ensaksparti. Grunnen? Fordi det er veldig mange andre ting i dette landet som er vel så viktig som styrket personvern. Etter min mening er det derfor bedre å stemme på et parti som Venstre, som ikke bare er opptatt av styrket personvern, men har også etter min mening: God helse- og miljøpolitikk, samt bra dyrevelferdspolitikk, for å nevne noen. Det jeg vil spørre dere om er, hvordan stiller dere i forhold til disse sakene? Er dere for slik som det er idag? 2 Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 4. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Tenkte å skrive dette her istedenfor i den andre tråden, da jeg føler det passer bedre. Jeg ville aldri stemt på et ensaksparti. Grunnen? Fordi det er veldig mange andre ting i dette landet som er vel så viktig som styrket personvern. Etter min mening er det derfor bedre å stemme på et parti som Venstre, som ikke bare er opptatt av styrket personvern, men har også etter min mening: God helse- og miljøpolitikk, samt bra dyrevelferdspolitikk, for å nevne noen. Det jeg vil spørre dere om er, hvordan stiller dere i forhold til disse sakene? Er dere for slik som det er idag? Piratpartiet er unikt i norsk politikk, fordi vi vil innføre bredde-politikk, som betyr at vi vil la folk komme med politiske forslag og gi dem lov til å stemme over dem. Det er et avvik ifra tradisjonell politikk, hvor (for å sette det på spissen) du er nødt til å godta bombing av Libya for at norsk eldreomsorg skal bli styrket. Vi mener at folket i mange tilfeller vet bedre enn politikerne. Dessverre har vi ikke i år rukket å utforme et politisk breddeprogram. Så vi går til valg på vårt kjerneprogram (http://piratpartiet.no/kjerneprogrammet/), og vi går til valg på våre verdier (http://piratpartiet.no/2013/04/hvem-er-vi/). Nå er vi rimelig oppegående teknisk sett, så jeg anser det som forventbart, at vi kommer til å få på plass forslagsstilling og avstemning over internett innen rimelig tid. Vi er ikke alene der, heller. minsak.no er et annet borgerlig initiativ. holderdeord.no, et annet. Folk ønsker mer påvirkningskraft, mer kontroll, mer oversikt, og mer demokrati. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå