Gå til innhold

Spør Piratpartiet om deres politikk!


Anbefalte innlegg

Har turbonello prøvd kompilere kildekode og skrive kommandoer under de ulike Linux distroene?

 

Ja, jeg har prøvd Ubuntu og andre distroer. Første jeg prøvde var Yggdrasil sin i 1994. Men, jeg er ingen hardnakket Linux-bruker av den grunn. Liker godt å sysle med ting på Windows 7, Windows 8 også.

 

Linux er ikke alltid en rett fram pek-og-klikk verden. I Windows kan man som regel få utført det meste i vinduer, selv om jeg vet det finnes dypere ting under Windows også. Både kommandoer og registeret f.eks.

 

Men, det fritar ikke Linux fra å være hakket mer tungt å sette seg inn i på de avanserte områdene. Det er min egen oppfatning og trenger jo ikke nødvendigvis være den ultimate sannhet av den grunn.

 

Jeg har brukt Commodore 64, MS-DOS i flere versjoner, såvidt tittet på Novell Netware, Windows 3.11, Windows 95/98, OS/2 Warp, Windows 2000, XP, Vista, 7 og 8. Snart også 8.1 og fra tid til annen tittet innom Linux men da på overflaten helst.

 

Er noe ukomfortabel med Mac OSX, eier ikke det selv.

 

VMware er ikke et eget OS, men har også syslet en del med Workstation-utgaven.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man ser på den norske politiske skalaen, fra Rødt til Fremskrittspartiet, hvor vil du plassere piratpartiet?

 

Geir Aaslid i partiet, sa det som:

 

Et blokkuavhengig parti i det politiske sentrum basert på de beste elementene av rød, blå og grønn politikk.

Du må bli med og engasjere deg hos oss og gjøre dine verdier til vår politikk, PIR er et parti hvor medlemmene skal være med å bestemme hele tiden. Siden vi er så nye kan ikke jeg stå her og forskuttere hva du og de andre kommende medlemmene skal mene.

Ifølge testen jeg tok (på forrige side) så er jeg vel mer til venstre enn til høyre. Og andre har tolket oss som et sosialistisk parti, som jeg ikke har så store protester mot.

Men våre kjernesaker appellerer til folk som bryr seg om menneskerettigheter og et fritt samfunn, og disse finner vi fra Rødt til FrP.

Lenke til kommentar

Har turbonello prøvd kompilere kildekode og skrive kommandoer under de ulike Linux distroene?

Ja.

 

Linux er ikke alltid en rett fram pek-og-klikk verden.

Det kommer an på hvordan man bruker det. Ubuntu og en rekke andre distroer er ekstremt brukervennlige. De er enkle å bruke, selv for en fireåring. Noen av distroene og da gjerne de simpleste og eldste er vanskelige da de krever at du hele tiden mater den med kommandoer, men det er blitt utviklet, og det utvikles stadig brukervennlige Linux distroer.

 

 

I Windows kan man som regel få utført det meste i vinduer, selv om jeg vet det finnes dypere ting under Windows også. Både kommandoer og registeret f.eks.

Det kan man gjøre også i en rekker Linux distroer. Ubuntu for eksempel. For det første krever den ekstremt lite av prosessoren din, for det andre så er Linux ekstremt stabilt, og krever ikke en superpc. Skolene trenger dermed ikke oppdatere til det nyeste og dyreste innen PC. De kan ta i bruk det de har fra før av.

 

Men, det fritar ikke Linux fra å være hakket mer tungt å sette seg inn i på de avanserte områdene. Det er min egen oppfatning og trenger jo ikke nødvendigvis være den ultimate sannhet av den grunn.

Tar man Ubuntu som utgangspunkt (det finnes helt sikkert en drøss med andre like gode distroer, men har ikke prøvd dem alle selv) så er dette svært lite avansert. Det er like enkelt som Windows. Men selvsagt kan man gjøre mer avanserte ting, men det kan man da gjøre i begge...

 

En annen ting som er bra med Linux er at det er lite virus og sånt...

 

Jeg har brukt Commodore 64, MS-DOS i flere versjoner, såvidt tittet på Novell Netware, Windows 3.11, Windows 95/98, OS/2 Warp, Windows 2000, XP, Vista, 7 og 8. Snart også 8.1 og fra tid til annen tittet innom Linux men da på overflaten helst.

 

Er noe ukomfortabel med Mac OSX, eier ikke det selv.

 

VMware er ikke et eget OS, men har også syslet en del med Workstation-utgaven.

Det jeg vil frem til er at Linux er ypperlig til skolebruk. Det er stabilt, brukervennlig. Skal du hovedsakelig surfe på internett (bruke chrome, firefox, eller opera) så fungerer Linux ypperlig til dette, kanskje også mye bedre enn Windows. Så har du alle de andre programmene som er like gode eller til og med bedre enn Word og Excel etc. som da er helt gratis...
Lenke til kommentar

Jeg liker Piratpartiet veldig godt, til tross for at jeg er medlem av Venstre.

I år vurderer jeg å stemme Piratpartiet, men det er et par ting jeg ikke helt liker..

- Det første er at Piratpartiet føles litt barnslig. Jeg er redd for at majoriteten av nordmenn avskriver partiet pga av navnet. "Pirat" er liksom litt negativt ladet?

- Det andre er at partiet skal være veldig demokratisk og ønsker mer folkeavstemminger. Dette er selvfølgelig veldig bra, men problemet er at den gjennomsnittlige nordmann ikke gidder å sette seg inn i politiske saker, og ei heller si sin mening. Er det ikke litt skummelt å legge enda mer makt hos de som ikke bryr seg eller ikke har kunskap om det de uttaler seg om?

Lenke til kommentar

I år vurderer jeg å stemme Piratpartiet, men det er et par ting jeg ikke helt liker..

- Det første er at Piratpartiet føles litt barnslig. Jeg er redd for at majoriteten av nordmenn avskriver partiet pga av navnet. "Pirat" er liksom litt negativt ladet?

Dette er noe jeg også lurer på. Hva er greia med "piratpartiet"?

Endret av Havardu
Lenke til kommentar

Jeg liker Piratpartiet veldig godt, til tross for at jeg er medlem av Venstre.

I år vurderer jeg å stemme Piratpartiet, men det er et par ting jeg ikke helt liker..

- Det første er at Piratpartiet føles litt barnslig. Jeg er redd for at majoriteten av nordmenn avskriver partiet pga av navnet. "Pirat" er liksom litt negativt ladet?

- Det andre er at partiet skal være veldig demokratisk og ønsker mer folkeavstemminger. Dette er selvfølgelig veldig bra, men problemet er at den gjennomsnittlige nordmann ikke gidder å sette seg inn i politiske saker, og ei heller si sin mening. Er det ikke litt skummelt å legge enda mer makt hos de som ikke bryr seg eller ikke har kunskap om det de uttaler seg om?

Så hvordan kan det da ha seg at du vil stemme PIR i stedet for Venstre?

Alt det du liker har jo Venstre, mens det du ikke liker med PIR det har ikke Venstre. So why?

Lenke til kommentar

De vil oppheve det demokratiet vi har i dag og erstatte det med sin egen form for demokrati som de mener er bedre.

 

Vi vil aldeles ikke oppheve demokratiet. Vi vil reformere demokratiet. Vi er inne i en helt ny tidsalder med store teknologiske muligheter. Det at folk går for å legge en papirlapp i en urne hvert 4. år er en særdeles passiv måte å utøve demokrati på, og er langt fra tilstrekkelig i dagens moderne samfunn. Vi vil ha mer deltakende demokrati. Les mer om dette i vårt kjerneprogram på våre hjemmesider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvordan kan det da ha seg at du vil stemme PIR i stedet for Venstre?

Alt det du liker har jo Venstre, mens det du ikke liker med PIR det har ikke Venstre. So why?

 

Fordi Venstre også har et par ting jeg ikke liker, og ting er ikke så svart/hvitt som mange skal ha det til.

Også tror jeg det er viktig å hjelpe enkelte småpartier til å bli litt større og viktigere i den politiske arenaen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker Piratpartiet veldig godt, til tross for at jeg er medlem av Venstre.

I år vurderer jeg å stemme Piratpartiet, men det er et par ting jeg ikke helt liker..

- Det første er at Piratpartiet føles litt barnslig. Jeg er redd for at majoriteten av nordmenn avskriver partiet pga av navnet. "Pirat" er liksom litt negativt ladet?

- Det andre er at partiet skal være veldig demokratisk og ønsker mer folkeavstemminger. Dette er selvfølgelig veldig bra, men problemet er at den gjennomsnittlige nordmann ikke gidder å sette seg inn i politiske saker, og ei heller si sin mening. Er det ikke litt skummelt å legge enda mer makt hos de som ikke bryr seg eller ikke har kunskap om det de uttaler seg om?

 

Kan jo hende at folk blir inspirert til å delta dersom de får være med å faktisk bestemme retningen for noe. Piratpartiet virker uforberedte, når de ikke vil gi et program for valget. Burde ikke partiet satt seg som mål å komme inn på Stortinget fra første mulige valg? Hvordan skal folk få vite hva de vil utrette de 4 neste år uten et valgprogram?

Lenke til kommentar

Finnes det noen realistiske anslag for hvor mange stemmer Piratpartiet kan ende opp med etter valget? PP vises jo ikke på meningsmålingene, og jeg har regnet meg frem til at det bare trengs rundt 8000 stemmer for 0,3 prosent (utslag på meningsmålinger) og 100.000 for å havne over sperregrensen. Nå får kanskje ikke PP vekttall, og om PP-velgere er litt som meg så tar de kanskje ikke telefonen når ukjent nummer ringer... Men finnes det kvalifiserte gjetninger? PP har 3500 likes på facebook, mer enn det vet jeg ikke.

 

 

Jeg ønsker meg et parti som kjemper for personvern og individets frihet hele tiden. Alt annet må komme i annen rekke, og saker som PRISM viser at det er viktigere nå en noen gang tidligere. Vi par partier som sier at de kjemper for individets frihet, men jeg har ennå til gode å se noe til dette.

 

Men selv om jeg føler at det rette i år blir å stemme PP, så er det litt vanskelig å gi en stemme til et parti som ikke har valgprogram. Det er mye jeg ikke vet om politikken -- Eldreomsorg, infrastruktur (spesielt vei), utenrikspolitikk, innvandring, trygd, kriminalpolitikk, endring av valgsystemet/demokratiet... En god del politiske områder som ikke direkte omhandler personvern og frihet vil likevel påvirke dette indirekte.

 

TL;DR: Egentlig kunne jeg tenkt meg å stemme DLF, men de stiller ikke til valg i mitt fylke. Alternativene er av ulike årsaker V, FrP og PP, hvor sistnevnte per i dag har store huller i politikken --- hvorfor PP?

Lenke til kommentar

Vel, du kan jo lese kjerneprogrammet deres på sidene deres, og lese mer om poltikken ders på forumet, eller spørre dem på IRC / på en av standene deres.

Jeg gikk innom standen i Trondhjem i går og slo av en prat med dem, men jeg har helt siden jeg hørte om dem i vår visst at det var dem jeg skulle stemme på uansett.

De er det eneste partiet i år som utelukkende har ting jeg interesserer meg for og ikke noe jeg ikke interesserer meg for. Noe som ikke kan sies om de andre partiene. Til og med DLF har falt bort fra interesselisten min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes det noen realistiske anslag for hvor mange stemmer Piratpartiet kan ende opp med etter valget? PP vises jo ikke på meningsmålingene, og jeg har regnet meg frem til at det bare trengs rundt 8000 stemmer for 0,3 prosent (utslag på meningsmålinger) og 100.000 for å havne over sperregrensen. Nå får kanskje ikke PP vekttall, og om PP-velgere er litt som meg så tar de kanskje ikke telefonen når ukjent nummer ringer... Men finnes det kvalifiserte gjetninger? PP har 3500 likes på facebook, mer enn det vet jeg ikke.

 

De fikk 0.5% på siste Tv2-melding. De fleste andre medier hiver dem under "andre".
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, du kan jo lese kjerneprogrammet deres på sidene deres, og lese mer om poltikken ders på forumet, eller spørre

Jeg har lest kjerneprogrammet til PIR (takk, G) og det bekymrer meg nesten litt. Her står det blant annet noe om at KID-nummer skal kortes inn og dette gir meg en følelse av at Piratpartiet har begynt i feil ende.

 

TV2s måling hadde jeg ikke fått med meg. Jeg skulle likt å visst hvordan PIR ble vektet, eller hvorvidt de blir vektet i det hele tatt. Meningsmålinger er litt tricky siden det som regel bare er rundt 1.000 personer som blir oppringt og ulike partier scorer ulikt på meningsmålinger --- FrP blir vektet kraftig opp og ved forrige valg lå MDG godt an på målingene og endte opp uten stortingsrepresentanter.

 

Jeg er enig med mye av Piratpartiets politikk, men dersom Venstre nok en gang risikerer å havne under sperregrensen (som er grunnen til de RGs forrige valgseier) trenger jeg en god grunn for å stemme Pirat og ikke strategisk...

Lenke til kommentar

Fordi Venstre også har et par ting jeg ikke liker, og ting er ikke så svart/hvitt som mange skal ha det til.

Også tror jeg det er viktig å hjelpe enkelte småpartier til å bli litt større og viktigere i den politiske arenaen.

Men de liberales sak vil jo svekkes om man får massevis av liberale småpartier.

Det har liberalere alltid dapt på. Da er det de konservative og sosialistene som får mest innflytelse og makt i stedet. Er det noe bedre da? :)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg et parti som kjemper for personvern og individets frihet hele tiden. Alt annet må komme i annen rekke, og saker som PRISM viser at det er viktigere nå en noen gang tidligere. Vi par partier som sier at de kjemper for individets frihet, men jeg har ennå til gode å se noe til dette.

Da har du egentlig ikke noe realistisk alternativ til PIR.

Andre partier (Rødt, MdG, Venstre) har dette som enkelt-saker, PIR har det som kjernesaker.

Og med et veldig lite politisk program, ser du selv kjapt hvor jeg vil hen.

 

Men selv om jeg føler at det rette i år blir å stemme PP, så er det litt vanskelig å gi en stemme til et parti som ikke har valgprogram. Det er mye jeg ikke vet om politikken -- Eldreomsorg, infrastruktur (spesielt vei), utenrikspolitikk, innvandring, trygd, kriminalpolitikk, endring av valgsystemet/demokratiet... En god del politiske områder som ikke direkte omhandler personvern og frihet vil likevel påvirke dette indirekte.

Det har du helt rett i, og det er godt tenkt.

Eksempelvis finansiering av veier med bompenger, er noe som muliggjør, ja faktisk /krever/ overvåkning - for å fakke snikere.

Og av kjerneprogrammet vårt kan vi utlede andre ting, og bygge ut vårt politiske program.

Eksempelvis har vi for infrastruktur:

 

http://piratpartiet.no/kjerneprogrammet/

 

Kommunikasjon og infrastruktur

Åpne, velutbygde og nøytrale infrastrukturer er en forutsetning for at individet skal kunne samhandle med samfunnet.

Skal infrastrukturen være nøytral så kan ikke betraktninger rundt inntjeningspotensiale med bompengefinansiering virke forstyrrende inn. Så det er et argument mot bompengefinansiering.

 

 

TL;DR: Egentlig kunne jeg tenkt meg å stemme DLF, men de stiller ikke til valg i mitt fylke. Alternativene er av ulike årsaker V, FrP og PP, hvor sistnevnte per i dag har store huller i politikken --- hvorfor PP?

Vi er det eneste partiet som vil gi makt til folket.

Vi er imot overvåkning og for å gi folket mulighet til å delta i utformingen av politikken, komme med sine politiske forslag, argumentere for dem, og stemme over alternativer.

Det tradisjonelle partiene vil ikke det, fordi det betyr at de mister makt og kontroll.

Men vi vil.

 

 

Jeg har lest kjerneprogrammet til PIR (takk, G) og det bekymrer meg nesten litt. Her står det blant annet noe om at KID-nummer skal kortes inn og dette gir meg en følelse av at Piratpartiet har begynt i feil ende.

Nerdehumor. Vi ekskluderte også Kaptein Sabeltann på første landsmøte. What can I say.

 

 

Jeg er enig med mye av Piratpartiets politikk, men dersom Venstre nok en gang risikerer å havne under sperregrensen (som er grunnen til de RGs forrige valgseier) trenger jeg en god grunn for å stemme Pirat og ikke strategisk...

 

Men de liberales sak vil jo svekkes om man får massevis av liberale småpartier.

Det har liberalere alltid dapt på. Da er det de konservative og sosialistene som får mest innflytelse og makt i stedet. Er det noe bedre da?

Jeg tror at spesielt i år, med Ap sin årelating av velgere grunnet bl.a. Øygard-saken, og spesielt Snowden-avsløringene og Manning-saken som går ut over flere andre partier sin troverdighet i menneskerettighetsspørsmål, så er det mer enn nok av velgere å ta av for opp til flere småpartier.

 

Og husk en ting: Ingen partier kan lykkes hvis det ikke finnes folk som er modige nok til å stemme på dem.

Lenke til kommentar

Jeg tror at spesielt i år, med Ap sin årelating av velgere grunnet bl.a. Øygard-saken, og spesielt Snowden-avsløringene og Manning-saken som går ut over flere andre partier sin troverdighet i menneskerettighetsspørsmål, så er det mer enn nok av velgere å ta av for opp til flere småpartier.

 

Og husk en ting: Ingen partier kan lykkes hvis det ikke finnes folk som er modige nok til å stemme på dem.

Jeg håper du har rett. Jeg håper at liberalere kan lykkes selv om de er delt opp i så mange småpartier. Er det mulig å danne en slags valgallianse? En liberal valgallianse? :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...