Datasmurf Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Synd de ikke har stemmerett. Venstre vil innføre stemmerett for 16 åringer. Noe å tenke på i valget kanskje? Flere av dem har da stemmerett. 367 elever ved VGS-en her har stemmerett, og av de stemte 6 % på Piratpartiet. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Tenkte å skrive dette her istedenfor i den andre tråden, da jeg føler det passer bedre. Jeg ville aldri stemt på et ensaksparti. Grunnen? Fordi det er veldig mange andre ting i dette landet som er vel så viktig som styrket personvern. Etter min mening er det derfor bedre å stemme på et parti som Venstre, som ikke bare er opptatt av styrket personvern, men har også etter min mening: God helse- og miljøpolitikk, samt bra dyrevelferdspolitikk, for å nevne noen. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Flere av dem har da stemmerett. 367 elever ved VGS-en her har stemmerett, og av de stemte 6 % på Piratpartiet. Det hjelper ikke. Jeg mener de skal få lov til å stemme ved stortingsvalget. De er voksne nok til å settes i fengsel, eller straffes med bøter, og da er de gamle nok til å bestemme kursen i politikken også. De benytter seg også av ulike tjenester offentlige og private som staten har et ansvar for, osv. Og viktigst av alt: Desto tidligere folk begynner å stemme (deltar i demokratiet), desto større sjanse er det til at de fortsetter å stemme (delta i demokratiet) når de blir voksne, og dette vil følgelig styrke demokratiet. Dette står forøvrig i Samfunnsfagbøkene også. Dette med at stemmerett for sekstenåringer er svært bra for demokratiet... Arbeiderpartiet vil ikke dette. Og ikke Høyre som i sin tid var i mot den allmenne stemmeretten som Venstre var for, og senere innførte. Endret 4. september 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Og personlig gir jeg beint faen. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Det hjelper ikke. Jeg mener de skal få lov til å stemme ved stortingsvalget. De er voksne nok til å settes i fengsel, eller straffes med bøter, og da er de gamle nok til å bestemme kursen i politikken også. De benytter seg også av ulike tjenester offentlige og private som staten har et ansvar for, osv. Og viktigst av alt: Desto tidligere folk begynner å stemme (deltar i demokratiet), desto større sjanse er det til at de fortsetter å stemme (delta i demokratiet) når de blir voksne, og dette vil følgelig styrke demokratiet. Dette står forøvrig i Samfunnsfagbøkene også. Dette med at stemmerett for sekstenåringer er svært bra for demokratiet... Arbeiderpartiet vil ikke dette. Og ikke Høyre som i sin tid var i mot den allmenne stemmeretten som Venstre var for, og senere innførte. Så var det vel også noe iq-testing av velgere som ble omtalt i en annen tråd... Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Og personlig gir jeg beint faen. Jeg også... Som er 30 år. Men jeg støtter likevel at 16 åringer kan stemme ved stortingsvalget, og syntes det er tåpelig at de ikke kan det. ....Og kan argumentere godt for at de skal ha det. Så derfor nevnte jeg det bare... =) Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Så var det vel også noe iq-testing av velgere som ble omtalt i en annen tråd...Jajaja... Det har allerede blitt gjort, og Venstre stakk av med de aller mest intelligente og reflekterte velgerne. Jeg har kilde på det om det skulle være interessant. Det jeg foreslo var at de måtte bestå en kunnskapstest om politikk og ulikhetene før de fikk bestemme. Litt mer sånn filosofisk tenkning og høyttenkning til refleksjon. Jeg har aldri ment helt seriøst at dette burde innføres slik du forsøker å lage et bilde av her. Min hovedtanke med den testen var at folk da ville ta mer informerte valg... Endret 4. september 2013 av turbonello Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Jajaja... Det har allerede blitt gjort, og Venstre stakk av med de aller mest intelligente og reflekterte velgerne. Jeg har kilde på det om det skulle være interessant. Det jeg foreslo var at de måtte bestå en kunnskapstest om politikk og ulikhetene før de fikk bestemme. Litt mer sånn filosofisk tenkning og høyttenkning til refleksjon. Jeg har aldri ment helt seriøst at dette burde innføres slik du forsøker å lage et bilde av her. Min hovedtanke med den testen var at folk da ville ta mer informerte valg... Mhm.. Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Piratpartiet er unikt i norsk politikk, fordi vi vil innføre bredde-politikk, som betyr at vi vil la folk komme med politiske forslag og gi dem lov til å stemme over dem. Det er et avvik ifra tradisjonell politikk, hvor (for å sette det på spissen) du er nødt til å godta bombing av Libya for at norsk eldreomsorg skal bli styrket. Vi mener at folket i mange tilfeller vet bedre enn politikerne. Dessverre har vi ikke i år rukket å utforme et politisk breddeprogram. Så vi går til valg på vårt kjerneprogram (http://piratpartiet.no/kjerneprogrammet/), og vi går til valg på våre verdier (http://piratpartiet.no/2013/04/hvem-er-vi/). Nå er vi rimelig oppegående teknisk sett, så jeg anser det som forventbart, at vi kommer til å få på plass forslagsstilling og avstemning over internett innen rimelig tid. Vi er ikke alene der, heller. minsak.no er et annet borgerlig initiativ. holderdeord.no, et annet. Folk ønsker mer påvirkningskraft, mer kontroll, mer oversikt, og mer demokrati. Det er nettopp dét, dere har ikke et fullverdig partiprogram. Hvis dere kommer inn på Stortinget, kan det hende at dere stemmer for helt andre ting enn jeg ville, og det er faktisk ganske skummelt. Skal jeg i det hele tatt vurdere å stemme på dere må dere først og fremst ha et klart partiprogram å forholde dere til. Plutselig kom det (som et eksempel) et lovforslag om at all skatt skal fjernes, noe jeg absolutt er imot. Da kan det hende dere synes det er god idé, og stemmer for. Det misliker jeg sterkt. Ett annet spørsmål, hvis vi sier at Piratpartiet får 7 mandater (jeg regner dette som ekstremt usannsynlig, men uansett). De rødgrønne eller de borgerlige mangler mandater, ville dere da blitt med i en av disse regjeringene hvis dere får gjennomført kjernesakene deres? Ville dere blitt med i både en borgerlig og en rødgrønn regjering? 1 Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 4. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Det er nettopp dét, dere har ikke et fullverdig partiprogram. Ett annet spørsmål, hvis vi sier at Piratpartiet får 7 mandater (jeg regner dette som ekstremt usannsynlig, men uansett). De rødgrønne eller de borgerlige mangler mandater, ville dere da blitt med i en av disse regjeringene hvis dere får gjennomført kjernesakene deres? Ville dere blitt med i både en borgerlig og en rødgrønn regjering? Mer sannsynlig, kan vi i første omgang håpe på en eller maks to mandater, og hvor stort politisk program trenger man da, for å kunne stille som et parti som setter spesifikke ting på dagsordenen og utfordrer de etablerte partiene? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Selv om dere bare får to mandater, mener jeg da selvfølgelig fortsatt at dere skal ha et skikkelig partiprogram. Venstre er jo nå inne med to mandater, da får dere i praksis like mye makt som dem har nå. Dere må jo fortsatt stemme for eller imot på andre saker som ikke gjelder personvern, det er der problemet ligger. Slik som partiet framstår nå får dere ihvertfall ikke min stemme. Du svarte heller ikke på det siste spørsmålet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Hva mener dere om:1. Verneplikt, for eller i mot?1b. kjønnsnøytral verneplikt, for eller i mot?2. Inntektskatt, skal den generelt økes eller reduseres, skal de rike betale mer eller mindre sammenliknet med de mindre rike?3. Hva mener dere med bomring, rushtidsavgift?4. Hva mener dere om, menneskelig frihet? f.eks prostitusjon, tigging, ytingsfrihet osv5. Hva mener dere om kvotering? Lenke til kommentar
vebbiii Skrevet 5. september 2013 Rapporter Del Skrevet 5. september 2013 Jajaja... Det har allerede blitt gjort, og Venstre stakk av med de aller mest intelligente og reflekterte velgerne. Jeg har kilde på det om det skulle være interessant. Er det fra en artikkel? Jeg vil gjerne lese den isåfall Lenke til kommentar
VegardPirat Skrevet 5. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. september 2013 (endret) Selv om dere bare får to mandater, mener jeg da selvfølgelig fortsatt at dere skal ha et skikkelig partiprogram. Venstre er jo nå inne med to mandater, da får dere i praksis like mye makt som dem har nå. Dere må jo fortsatt stemme for eller imot på andre saker som ikke gjelder personvern, det er der problemet ligger. Slik som partiet framstår nå får dere ihvertfall ikke min stemme. Du svarte heller ikke på det siste spørsmålet. Vi ønsker å gi folket demokratisk makt, og derfor vil vi at folk selv skal kunne stemme på politiske saker. Vårt politiske breddeprogram kommer til å bli utviklet av medlemmene av partiet i fellesskap, ikke av styreledere sentralt. Roma ble ikke bygget på én dag, og vårt politiske breddeprogram ble dessverre ikke tilstrekkelig utformet til valgkampen i år. Hva angår hvilke partier Piratpartiet kommer til å samarbeide med, vil det være saksavhengig, ikke blokk-politisk. Vi identifiserer oss ikke offisielt med noen farge eller plassering på den politiske skalaen, men har våre kjernesaker, verdier, og prinsipper som vi arbeider ut ifra. Hva mener dere om: 1. Verneplikt, for eller i mot? 1b. kjønnsnøytral verneplikt, for eller i mot? 2. Inntektskatt, skal den generelt økes eller reduseres, skal de rike betale mer eller mindre sammenliknet med de mindre rike? 3. Hva mener dere med bomring, rushtidsavgift? 4. Hva mener dere om, menneskelig frihet? f.eks prostitusjon, tigging, ytingsfrihet osv 5. Hva mener dere om kvotering? Som sagt har vi ikke et breddepolitisk program, men som toppkandidat kan jeg gi uttrykk for mine personlige meninger. 1. Jeg er personlig imot verneplikt av etisk overbevisning / samvittighetsgrunner. Jeg var selv militærnekter på det grunnlag at jeg er imot drap, og ønsket ikke å stille meg til rådighet for å utføre drap på politisk bestilling. At andre mennesker har andre synspunkter på dette er helt greit, og at vi må ha et forsvar er forståelig. Argumentene for generell verneplikt er litt underholdende, da de går rundt grøten av problemene som oppstår med en profesjonell stridsstyrke, men samtidig så er det løpet egentlig kjørt da vi jo ser at Norge nå prioriterer å kjøpe dyre bombefly av Amerika, som er best egnet til å delta i Amerika sine "utflukter", og ikke til forsvar av Norge - som forøvrig grunnet pris, også betyr at andre forsvarsmidler må "omfordeles" til å finansiere disse bombeflya. b) Om vi nå først skal ha verneplikt, som i praksis betyr at det er en veldig lav sjangse for å bli innkalt, så ser jeg ingen grunn til at kvinner skal slippe. Vi har likestilling i dette landet, end of story. 2. Komplisert. Men kort, jeg mener personlig at folk som tjener mer enn andre, også kan bidra mer enn andre til fellesskapet. 3. Styggedom. Å bygge veier er en fellesskaps-oppgave, som fellesskapet skal betale for. Ikke noe som skal gi bompengeselskaper en fortjeneste. Og bompengeselskaper som går i minus og må få økonomisk støtte av staten for å holde jula i gang? Det er ikke morsomt engang. 4. Veldig åpent spørsmål. Prostitusjon er et service-yrke som alle andre, og bør skattelegges og fås inn i ordnede former, med legaliserte bordeller, trygghet for arbeiderne, og den støtten som arbeidsmiljølov og bedriftshelsetjenester gir. Forbud er ikke veien å gå for ting man ikke liker, og fører bare til negative konsekvenser for de som tross alt velger dette yrket selv. Har ikke noe problem med tigging eller ytringsfrihet heller. 5. Kvotering er forskjellsbehandling. Jeg synes veldig lite om at staten skal pålegge bedrifter å gi folk jobb basert på hvilken hudfarge eller kjønn de har. Det blir etter mitt syn en omvendt diskriminering satt i system, som eventuelt staten selv kan gjøre for sine departementer, om de ønsker det. Endret 5. september 2013 av Rogaland Piratparti 2 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 6. september 2013 Rapporter Del Skrevet 6. september 2013 Vi ønsker å gi folket demokratisk makt, og derfor vil vi at folk selv skal kunne stemme på politiske saker. Vårt politiske breddeprogram kommer til å bli utviklet av medlemmene av partiet i fellesskap, ikke av styreledere sentralt. Roma ble ikke bygget på én dag, og vårt politiske breddeprogram ble dessverre ikke tilstrekkelig utformet til valgkampen i år. Hva angår hvilke partier Piratpartiet kommer til å samarbeide med, vil det være saksavhengig, ikke blokk-politisk. Vi identifiserer oss ikke offisielt med noen farge eller plassering på den politiske skalaen, men har våre kjernesaker, verdier, og prinsipper som vi arbeider ut ifra. Roma ble ikke bygget på én dag, men jeg mener allikevel at dere burde ventet med å stille til valg til dere hadde et skikkelig partiprogram. Å gi folket demokratisk makt høres jo flott ut, men er det egentlig det? Nei. Plutselig er flertallet av de som stemte på Piratpartiet for eksempel kommunister, og dere stemmer deretter. Men hvordan vil dette systemet egentlig fungere? Skal hvem som helst kunne velge hva dere skal stemme for eller imot på Stortinget, eller bare de som har stemt på Piratpartiet? Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 6. september 2013 Rapporter Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Roma ble ikke bygget på én dag, men jeg mener allikevel at dere burde ventet med å stille til valg til dere hadde et skikkelig partiprogram. 1. Du har kanskje ikke forstått hvor dårlig et parti stiller før det har gjennomført et valg. Nei? Jo, et politisk parti får nemlig ikke noe partistøtte - null - før det har vært gjennom et valg. Partier får nemlig statsstøtte som er proporsjonal med antall stemmer partiet fikk ved forrige stortingsvalg. Derfor er det en helvetes oppoverbakke for små partier å konkurrere med store partier som sitter på en gullgruve av stemmer. 2. Vi HAR et skikkelig partiprogram. Det er et prinsipp-program som viser hvor vi står ideologisk, med visjoner og ideer om hvordan vi vil at et demokrati skal fungere, inkludert individets plass og samfunnets mål. Noe som er sterkt fraværende hos andre partier. Men hvordan vil dette systemet egentlig fungere? Skal hvem som helst kunne velge hva dere skal stemme for eller imot på Stortinget, eller bare de som har stemt på Piratpartiet? Vår visjon er at hele demokratiet skal reformeres og alle velgere skal være mer direkte delaktige i avgjørelser. Foreløpig er det kun våre partimedlemmer som får være med og avgjøre hva våre Stortingsrepresentanter skal stemme. Det er bare å melde seg inn, vi diskriminerer ikke Endret 6. september 2013 av Visjoner 1 Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 6. september 2013 Rapporter Del Skrevet 6. september 2013 (endret) 1. Du har kanskje ikke forstått hvor dårlig et parti stiller før det har gjennomført et valg. Nei? Jo, et politisk parti får nemlig ikke noe partistøtte - null - før det har vært gjennom et valg. Partier får nemlig statsstøtte som er proporsjonal med antall stemmer partiet fikk ved forrige stortingsvalg. Derfor er det en helvetes oppoverbakke for små partier å konkurrere med store partier som sitter på en gullgruve av stemmer. 2. Vi HAR et skikkelig partiprogram. Det er et prinsipp-program som viser hvor vi står ideologisk, med visjoner og ideer om hvordan vi vil at et demokrati skal fungere, inkludert individets plass og samfunnets mål. Noe som er sterkt fraværende hos andre partier. Så dere stilte til Stortingsvalget 2013 for å få penger, og så skal dere lage et skikkelig partiprogram til 2015/17? Høres ikke bra ut. Nei, dere har overhodet ikke et skikkelig partiprogram (jeg har lest hele). Det står ingenting om hva dere tenker om for eksempel helse, skole og samferdsel. Da vet jeg heller ikke hva dere vil stemme for eller imot på Stortinget hvis dere får mandat, og det er der hele problemet ligger. For meg virker hele partiet bare useriøst, og det er veldig synd. Endret 6. september 2013 av Aerow Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 6. september 2013 Rapporter Del Skrevet 6. september 2013 Så dere stilte til Stortingsvalget 2013 for å få penger, og så skal dere lage et skikkelig partiprogram til 2015/17? Høres ikke bra ut. Nei, dere har overhodet ikke et skikkelig partiprogram (jeg har lest hele). Det står ingenting om hva dere tenker om for eksempel helse, skole og samferdsel. Da vet jeg heller ikke hva dere vil stemme for eller imot på Stortinget hvis dere får mandat, og det er der hele problemet ligger. For meg virker hele partiet bare useriøst, og det er veldig synd. 1. Det høres ut som du har en annen agenda enn å være nysjerrig... Dette er jo bare et retorisk angrep. Hvis du skal vente med å stille til valg til du har gjort alt perfekt og er like profesjonell som de etablerte partiene, kan du vente evig. Man må kjempe seg frem i politikken, både for å klare å etablere seg økonomisk, og for å klare å bli akseptert av norsk media som et seriøst parti. Slike ting tar tid. Det er uansett ingen tvil om hvor Piratpartiet står i våre kjernesaker, og det er mange som støtter oss kun på bakgrunn av dette. Selv meldte jeg meg inn i partiet fordi jeg har fulgt Piratbevegelsen verden over i årevis og føler jeg endelig har funnet parti som tar tak i de viktige sakene. 2. Jeg kan si meg enig i at partiprogrammet ikke er veldig konkret eller detaljert. Men det blir feil å si at det ikke er skikkelig. Jeg synes det er mer skikkelig enn mange av de andre partiprogrammene. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 6. september 2013 Rapporter Del Skrevet 6. september 2013 Så dere stilte til Stortingsvalget 2013 for å få penger, og så skal dere lage et skikkelig partiprogram til 2015/17? Høres ikke bra ut.Hyggelig å høre at du er imot at politiske partier skal få forsyne seg fritt av skattebetalernes penger. Nei, dere har overhodet ikke et skikkelig partiprogram (jeg har lest hele). Det står ingenting om hva dere tenker om for eksempel helse, skole og samferdsel. Da vet jeg heller ikke hva dere vil stemme for eller imot på Stortinget hvis dere får mandat, og det er der hele problemet ligger. For meg virker hele partiet bare useriøst, og det er veldig synd.Ser ut som Piratene ønsker å kjøre noe mer direkte demokrati, noe som er uforenelig med det å ha en politisk linje som allerede har fasit. Om du til eks har programfestet flere sykehusplasser, og direkte demokrati, hva gjør du om resultater av en folkeavtemminging om å bruke X milliarder kroner til å bygge ett nytt sykehus ble NEI? Lenke til kommentar
Aerow Skrevet 6. september 2013 Rapporter Del Skrevet 6. september 2013 (endret) 1. Det høres ut som du har en annen agenda enn å være nysjerrig... Dette er jo bare et retorisk angrep. Hvis du skal vente med å stille til valg til du har gjort alt perfekt og er like profesjonell som de etablerte partiene, kan du vente evig. Man må kjempe seg frem i politikken, både for å klare å etablere seg økonomisk, og for å klare å bli akseptert av norsk media som et seriøst parti. Slike ting tar tid. Det er uansett ingen tvil om hvor Piratpartiet står i våre kjernesaker, og det er mange som støtter oss kun på bakgrunn av dette. Selv meldte jeg meg inn i partiet fordi jeg har fulgt Piratbevegelsen verden over i årevis og føler jeg endelig har funnet parti som tar tak i de viktige sakene. 2. Jeg kan si meg enig i at partiprogrammet ikke er veldig konkret eller detaljert. Men det blir feil å si at det ikke er skikkelig. Jeg synes det er mer skikkelig enn mange av de andre partiprogrammene. Det første jeg skrev var litt humoristisk ment, men ser nå at det kanskje kan feiltolkes. Jeg er nysgjerrig da jeg synes det er morsomt med slike småpartier, og vurderte faktisk tidligere å stemme på dere. Jeg er sterkt imot tiltak som DLD og piratloven, noe dere også selvfølgelig er. Men det er mange andre ting her i landet som er vel så viktig som styrket personvern. Men jeg tror ikke du helt skjønner problemet. Hvis dere får et mandat, må dere stemme på andre saker som ikke gjelder teknologi og personvern på Stortinget. Når dere ikke har tatt standpunkt til dette, vet jeg heller ikke hva dere vil stemme for eller imot, siden dere har direkte demokrati. Det er der hele problemet ligger. Hadde dere droppet direkte demokrati, og hatt et fullverdig partiprogram (for å bruke et annet ord) der det sto klart og tydelig hva dere mener om diverse saker, så hadde det vært mye mer aktuelt å stemme på dere. Hyggelig å høre at du er imot at politiske partier skal få forsyne seg fritt av skattebetalernes penger. Ser ut som Piratene ønsker å kjøre noe mer direkte demokrati, noe som er uforenelig med det å ha en politisk linje som allerede har fasit. Om du til eks har programfestet flere sykehusplasser, og direkte demokrati, hva gjør du om resultater av en folkeavtemminging om å bruke X milliarder kroner til å bygge ett nytt sykehus ble NEI? Jeg synes at partiene får alt for mye penger ja, var vel noe snakk om at AP og Høyre fikk hundrevis av millioner i støtte. Alt for mye. Ja, det er derfor jeg mener at direkte demokrati er dumt. Når Piratpartiet er drevet av direkte demokrati, så er jo dette teoretisk mulig; Det kommer lovforslag om å fjerne DLD. Ifølge dem skal alt slik avgjøres av folket, da er det teoretisk (men veldig usannsynlig) at flertallet av de som stemte ville ha DLD, altså stikk motsatte av hva som står i partiprogrammet. Med mindre det bare er folkeavstemning på ting som ikke står klart i partiprogrammet. Endret 7. september 2013 av Aerow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå