Gå til innhold

Har Canon EOS 600D, vurderer å kjøpe makrolinse

Anbefalte innlegg

Jeg har sett litt på linser og står så langt mellom disse tre:

Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Sigma 105mm F2.8 EX DG OS HSM Macro for Canon

Fra før har jeg Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II som fulgte med kameraet. Hvis jeg skal kjøpe ny makrolinse, så er det viktig at bildene vil bli vesentlig bedre enn med den linsa jeg allerede har.

Jeg har lest mye godord om Canon sin 60mm-linse, men leste også i en test at den har litt dårlig bokeh (ute-av-fokus-blur). Her gjør Sigma 105mm-linsen det en del bedre, og scorer bedre enn både 60 og 100mm-linsene til Canon totalt sett.

Synspunkter? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite oppfølgingsspørsmål: Jeg ser at enkelte linser er designet for fullformat speilrefleks, men kan brukes på kameraer med APS-C-sensor. 600D har jo APS-C-sensor. Går jeg glipp av noen egenskaper ved linsen hvis jeg bruker den sammen med 600D, eller er det hipp som happ?

Lenke til kommentar

Det du går glipp av ved å putte et fullformat-objektiv på crop er vignetting og myke hjørner og kanter, så det er utelukkende positivt. Jeg vet ikke så mye om de Canon-objektivene, men har planer om å kjøpe Sigma 105 mm selv. De fleste makro-objektiver er meget bra og det finnes egentlig ikke noe feil valg. Tamron 90 mm er også noe å vurdere.

Lenke til kommentar

Jeg har tidligere hatt et EF-S 60mm f2,8 macro i kombinasjon med 50D og 7D , som begge har cropsensor lik ditt kamera.

Objektivet var meget skarpt selv på full åpning og jeg merket ikke så mye til svakheten du har lest om , men jeg brukte objektivet kun til macro.

Det som gjorde at jeg solgte objektivet var at jeg synes å ikke kunne komme nær nok insekter som jeg ønsket. Til blomsterfoto var objektivet supert , men som macrofoto generelt krevde det stor tålmodighet med stativ og vindutfordringer for å få tilfredsstillende nok bilder. Men bemerk at det ikke skyldes objektivet :)

Hadde jeg skulle valgt et macro objektiv i dag , ville jeg gått for en lengre brennvidde , minst 100mm.

Uten å vite ditt budsjett , så ville jeg også valgt med bildestabilisator som gjør objektivet enda mer allsidig.

Da har du jo Canon EF 100mm f2.8 IS Macro , Sigma 105mm f2.8 OS Macro eller Sigma 150mm f2.8 OS Macro som glimrende valg. Men prisen er litt høyere da.

Lenke til kommentar

Jeg har lest mye godord om Canon sin 60mm-linse, men leste også i en test at den har litt dårlig bokeh (ute-av-fokus-blur).

Dårlig bokeh på Canon 60 er ikke min erfaring, heller det motsatte.

Jeg har Canon 60 mm 2.8 og Sigma 150 mm 2.8, og begge gir meget bra resultater. Siden jeg i hovedsak bruker slike objektiver til blomsterfotografering så har jeg en liten forkjærlighet for 60'en på cropkamera. 150'en blir mest brukt på FF.

Canon 100 og Sigma 105 har jeg ikke erfaring med, men hvis de leverer resultater som er i nærheten av de deres "søsken" leverer så bør de være gode kjøp.

Hvis du planlegger å bruke macroobjektiv til insektsfotografering så bør du glemme Canon 60, men til blomster så er det et meget godt valg. 100/105 er nok den mest anvendelige brennvidden for å få i pose og sekk, men hvis insekter vil være hovedmotivet ville jeg vurdert å gå lenger opp til 150/180. Dessverre så går vel prisen også opp da, og det ekskluderer kanskje de objektivene.

PS!! Canon 60 mm 2.8 er heller ikke noe dårlig portrettobjektiv.

Lenke til kommentar

Begge deler. Har lyst til å ta sånne ultranære bilder hvor man ser hvert hårstrå på en flues ben, osv.

Så kan et makroobjektiv rundt 100mm være en god løsning. Canons EF 100/2.8 macro USM er fine saker, og alle produsentene lager gode saker i segmentet makrooptikk mellom 90-105mm. Du kan egentlig ikke gå feil. :)

Hvis du først og fremst skal ha insekter, kan jeg anbefale Sigma 150/2.8, på grunn av den ekstra arbeidsavstanden.

Lenke til kommentar

Begge deler. Har lyst til å ta sånne ultranære bilder hvor man ser hvert hårstrå på en flues ben, osv.

Skal du så nærme insektet så kan du prøve å reversere din Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II, eller kjøpe et gammelt objektiv (samme hvilket merke) eller Enlarger objektiv med manuell blender som du kan reversere. Jeg anbefaler da 50, 35 og 28 mm objektiver. Objektiver kan ofte kjøpes veldig billig på ebay.

Du vil også trenge en ekstern blitz og softboks for å få bra bilder.

Dette bildet er tatt med en reversert Pentax Takumar-A 28mm F2.8

http://img.akam.no/1143/1143749/flue-5.jpg

Dette bildet er tatt med en reversert Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II

http://img.akam.no/1033/1033136/_mg_1903.jpg

Flere macro bilder tatt med reverserte objektiver under.

http://www.akam.no/bildekritikk/brukere/laen/49600

Ta en titt på hvordan det fungerer.

Det var denne videoen som fikk meg til å prøve reverserte objektiver. Han bruker et Pentax Takumar-M 28mm F2.8 objektiv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Reversering av objektiver er ikke lett, fordrer et godt stativ og aller helst et hode du kan justere lengderetningen på, samt mye tålmodighet. Og bruke et vanlig makroobjektiv er vanskelig nok så anbefaler og begynne med det.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Reversering av objektiver er ikke lett, fordrer et godt stativ og aller helst et hode du kan justere lengderetningen på, samt mye tålmodighet. Og bruke et vanlig makroobjektiv er vanskelig nok så anbefaler og begynne med det.

Har aldri brukt stativ til til noen av makrobildene jeg har tatt hittil, men jeg bruker blitz og lokker tid på 1/250s for å fryse bildet. Når man tar slike makro bilder ute i naturen så er det som oftest vinden som er det store problemet mens litt urolighet på hendene ikke er noe stort problem.

Jeg er dog enig at det er vanskeligere å bruke en enn vanlig makro objektiv på grunn av at man må så nære insektet for å ta bilde og alle innstillinger er manuelle. Noen av objektivene jeg bruker har en fokusavstand på under 4cm og det er lett å skremme insektet før man kommer så nære.

Endret av LAEN
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...