Gå til innhold

Førstegangstjeneste ETTER høyere utdanning

EIFF

Anbefalte innlegg

Hei. Hvordan er det å ha førstegangstjeneste ETTER å ha fullført høyere utdanning?

Saken er den at jeg har blitt innkalt 2 ganger til førstegangstjeneste og fått utsettelse pga. utdanning begge ganger. Første gang våren 2010 da jeg nettopp hadde startet en 3-årig bachelorgrad, og andre gang våren 2013 da jeg allerede hadde startet en 2-årig mastergrad.

Kan jeg forvente å bli innkalt igjen etter fullført mastergrad (vil da være 24 år)?

Hvis jeg blir innkalt, er det mulig å få gjøre noe som er noelunde relevant til utdanningen min? Jeg studerer biologi, retning økologi. Har f.eks. sett litt på FFI og CBRN-troppen til heimevernet, kan disse være aktuelle i en førstegangtjeneste?

Ser uansett for meg at det vil være litt kjipt å ha førstegangstjeneste sammen med 18-19 åringer når jeg selv er 24 år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heimevernet er noe du blir overført til etter førstegangstjenesten. Så CBRN der er ikke mulig før etterpå. Men Ingeniørbataljonen i Hæren har CBRN-kompani, om jeg ikke er helt på jordet. Hvis du snakker med VPV så vil det kanskje være mulig å tjenestegjøre i en relatert stilling til utdannelsen din på FFI.

finnes andre som er 24 og eldre, men majoriteten var 18-22 da jeg var inne. Eldste rekrutt på KNM HH da jeg var der var over 30....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Hvordan er det å ha førstegangstjeneste ETTER å ha fullført høyere utdanning?

Saken er den at jeg har blitt innkalt 2 ganger til førstegangstjeneste og fått utsettelse pga. utdanning begge ganger. Første gang våren 2010 da jeg nettopp hadde startet en 3-årig bachelorgrad, og andre gang våren 2013 da jeg allerede hadde startet en 2-årig mastergrad.

Kan jeg forvente å bli innkalt igjen etter fullført mastergrad (vil da være 24 år)?