Gå til innhold

Førstegangstjeneste ETTER høyere utdanning

EIFF

Anbefalte innlegg

Hei. Hvordan er det å ha førstegangstjeneste ETTER å ha fullført høyere utdanning?

Saken er den at jeg har blitt innkalt 2 ganger til førstegangstjeneste og fått utsettelse pga. utdanning begge ganger. Første gang våren 2010 da jeg nettopp hadde startet en 3-årig bachelorgrad, og andre gang våren 2013 da jeg allerede hadde startet en 2-årig mastergrad.

Kan jeg forvente å bli innkalt igjen etter fullført mastergrad (vil da være 24 år)?

Hvis jeg blir innkalt, er det mulig å få gjøre noe som er noelunde relevant til utdanningen min? Jeg studerer biologi, retning økologi. Har f.eks. sett litt på FFI og CBRN-troppen til heimevernet, kan disse være aktuelle i en førstegangtjeneste?

Ser uansett for meg at det vil være litt kjipt å ha førstegangstjeneste sammen med 18-19 åringer når jeg selv er 24 år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heimevernet er noe du blir overført til etter førstegangstjenesten. Så CBRN der er ikke mulig før etterpå. Men Ingeniørbataljonen i Hæren har CBRN-kompani, om jeg ikke er helt på jordet. Hvis du snakker med VPV så vil det kanskje være mulig å tjenestegjøre i en relatert stilling til utdannelsen din på FFI.

finnes andre som er 24 og eldre, men majoriteten var 18-22 da jeg var inne. Eldste rekrutt på KNM HH da jeg var der var over 30....

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei. Hvordan er det å ha førstegangstjeneste ETTER å ha fullført høyere utdanning?

Saken er den at jeg har blitt innkalt 2 ganger til førstegangstjeneste og fått utsettelse pga. utdanning begge ganger. Første gang våren 2010 da jeg nettopp hadde startet en 3-årig bachelorgrad, og andre gang våren 2013 da jeg allerede hadde startet en 2-årig mastergrad.

Kan jeg forvente å bli innkalt igjen etter fullført mastergrad (vil da være 24 år)?

Hvis jeg blir innkalt, er det mulig å få gjøre noe som er noelunde relevant til utdanningen min? Jeg studerer biologi, retning økologi. Har f.eks. sett litt på FFI og CBRN-troppen til heimevernet, kan disse være aktuelle i en førstegangtjeneste?

Ser uansett for meg at det vil være litt kjipt å ha førstegangstjeneste sammen med 18-19 åringer når jeg selv er 24 år...

Det er ofte folk opp i 24 år havner i forsvaret, det er riktig nok ikke mange av dere, men det er på ingen måte uvanlig. CBRN for den enkelte soldat er så utrolig elementært at du ikke vil tenke på det som særlig relevant.

Selv anbefaler jeg deg å gå befalsskolen og søke deg til ingeniørbataljonen for å få mulighet til noe relevant. På BS er det også mye høyere prosentandel som er opp i alder.

Lenke til kommentar

Takk for respons. Ringte til VPV og fikk vite at det ikke lenger er mulig å ta førstegangstjeneste ved FFI. Ingeniørbataljonen driver vel mer med fysikk og matematikk, så tviler på at det vil være veldig relevant for en med kunnskap innen biologi og litt innen statistikk.

Får vel heller vente å se om jeg blir innkalt først, og deretter ringe VPV og eventuelt finne ut om det er noe som passer meg.

Lenke til kommentar

Siviltjenesten er avviklet. Det vil si, printer du ut et skjema fra nettet som sier du er militærnekter, skriver under og sender inn så slipper du førstegangstjeneste. Du lyver ikke heller da det eneste formelle kravet for å oppfylle kriteriene for å være militærnekter er at du enten er i mot all vold bortsett fra selvforsvar på vegne av deg selv eller andre og/eller at du er i mot klasebomber. Da jeg antar at disse kriteriene er gyldige for alle oppegående personer gjelder det sikkert for deg å.

Hilsen en av de siste som gjennomførte siviltjeneste.

Lenke til kommentar

Du kan bli innkallt til fyrstegongstjeneste heilt ut det året du fyller 33 år dersom du har søkt om utsettelse.

I praksis så foretrekker forsvaret å ta inn yngre rekrutter så sannsynligheita for at du må inn er forholdsvis liten.

Dersom du fyrst blir innkalla så vil eg anbefale at du benytter muligheita til å gjere noke heilt anna enn det du kjem til å jobbe med resten av livet.

Eg veit om opp til fleire som hadde tatt fagbrev som mekanikkere før dei avtjente verneplikta og som blei satt til å skru på biler gratis. Då er det betre å få prøve seg på andre oppgåver i staden for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...