Gå til innhold

IQ-tester

Bully!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mensa sine testar bør vel kunne gje ein god indikasjon.

Mulig det.

Er usikker, tho. Jeg har hørt mye om at det er fullt mulig å score bra på en Mensa-test uten å være spesielt intelligent.

Hvilket bringer oss inn i diskusjonen "hva er intelligens"...

Lenke til kommentar

Mulig det.

Er usikker, tho. Jeg har hørt mye om at det er fullt mulig å score bra på en Mensa-test uten å være spesielt intelligent.

Hvilket bringer oss inn i diskusjonen "hva er intelligens"...

Mensa-testen går på IQ, som er ganske godt definert, sjølv om det finnes forskjellige versjonar der og.

Lenke til kommentar

Mensa har gode tester, men WAIS og WISC er mer omfattende. De tester f.eks ting som å huske tallrekker forlengs og baklengs, huske informasjon fra en tekst, sette sammen figurer osv. Mensa holder seg mer til mønster og figurer.

Jeg husker at vi tok noe som het "evnetest" på sesjon, og jeg tror at scoren du får der er 1/10 "percentile", altså at hvis du får 8 så er du i "top 20 %".

IQ er normalfordelt, og for å komme innenfor mensa-krav (medlemskap) må du være i "top 2%", som jeg tror (!) tilsvarer 132 i IQ.

350px-IQ_curve.svg.png

Lenke til kommentar

"Intelligens" er eit ganske vidt omgrep. IQ i td. ein Mensa-test fokuserer på logikk, å finne system, sjå samanhengar osv.

Det finnes sjølvsagt mange andre måtar å definere intelligens på, som ikkje passar like godt i IQ-test-modellen.

Lenke til kommentar

Hm, ja. Ser poenget.

Off-topic: beskriver IQ intelligens presist?

Det er egentlig ikke SÅ off topic ;)

Det kommer helt an på definisjonen av intelligens. Det er ikke tvil om at det er en korrelasjon mellom resultat på en IQ-test og mange andre faktorer, så NOE blir målt.

Jeg har gjort noen "eksperimenter" der jeg har tatt en eller annen test og så "forutsi" hva andre jeg kjenner vil få på samme test (hvis de er villige til å prøve) og jeg har hatt (relativt) rett.

La oss si:

Venn A: ~130

Venn B: ~125

Venn C: ~115

Venn D: ~110

Mine antagelser har da vært basert på hvordan jeg har sett dem løse andre oppgaver før.

Edit: med "relativt" rett mener jeg at jeg har forutsett rekkefølgen fra høy til lav og at poengene er ca.

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Leste et sted at personer med grad fra høyere utdannelse hadde litt høyere IQ enn andre - statistisk sett såklart. Det var snakk om en 115 ellerno.

Det tyder vel på at slik utdannelse har andre, viktigere, krav til deg enn god IQ.

Lenke til kommentar

Leste et sted at personer med grad fra høyere utdannelse hadde litt høyere IQ enn andre - statistisk sett såklart. Det var snakk om en 115 ellerno.

Det tyder vel på at slik utdannelse har andre, viktigere, krav til deg enn god IQ.

IQ gir deg ikke alt. Mangler du gjennomføringsevne klarer du ikke å bli sivilingeniør i matematikk på NTNU. Jeg tør også påstå at du ikke kommer deg gjennom det studiet uten å ha en IQ i øvre del av skalaen, selv om arbeidsvilje til en viss grad kan erstatte IQ.

Man når etterhvert et metningspunkt, der en viss IQ er "bra nok" til å fullføre utdannelser og gjøre det bra i arbeidslivet, men hvis man ser på personer som "revolusjonerer" i sitt paradigme, er jeg overbevist om at man finner folk som ville scoret veldig bra på enhver IQ-test. Arkimedes, Pytagoras, Newton, Joseph Fourier, Marie Curie, Einstein for å nevne noen...

Ellers har man filosofer som f.eks John Stuart Mill

Kunstnere som Leonardo Da Vinci

Og så har jeg en tro på at (morsomme) komikere er intelligente. Har ingen kilder her, men det hadde vært interessant å måle.

På den andre siden betyr det ikke nødvendigvis at noen som er "født" med 160 i IQ går inn i historien som noe stort.

edit: skrifeleiv

Endret av pifler
Lenke til kommentar

Kan hodt hende slik utdannelse kan presse hjernen til å yte mer i slike oppgaver, samt økt konsentrasjonsnivå etc. Også hjernen trenger litt trening for å yte potensialet.

Jeg ser på det som relativt naturlig at det er de med høyere IQ (i snitt) som tar høyere utdanning.

Det er nok sjelden at vi snakker om mensa-kandidater som blir gravide i en alder av 15 år, og ender opp som kassemedarbeider på Europris resten av livet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Kan hodt hende slik utdannelse kan presse hjernen til å yte mer i slike oppgaver, samt økt konsentrasjonsnivå etc. Også hjernen trenger litt trening for å yte potensialet.

Jeg ser på det som relativt naturlig at det er de med høyere IQ (i snitt) som tar høyere utdanning.

Det er nok sjelden at vi snakker om mensa-kandidater som blir gravide i en alder av 15 år, og ender opp som kassemedarbeider på Europris resten av livet.

IQ kan helt klart trenes opp, og du er inne på noe viktig. I løpet av videregående vil de fleste ha et noenlunde klart bilde av sine styrker og svakheter. Hvis styrken din er realfag velger man som regel høyere utdanning basert på det. Hvis du derimot sliter med å holde en treer i 3mx (eller hva det heter nå) gjør du deg selv en bjørnetjeneste ved å søke deg inn på et siv.ing. studie.

Styrke i realfag, samt språklige fag er nok det som korrelerer best med IQ, uten kilder igjen. Jeg kan se om jeg finner noen...

Lenke til kommentar

Noen korrelasjoner jeg fant

A recent USA study connecting political views and intelligence has shown that the mean adolescent intelligence of young adults who identify themselves as "very liberal" is 106.4' date=' while that of those who identify themselves as "very conservative" is 94.8.[96'] Two other studies conducted in the UK reached similar conclusions.[97][98]

800px-LynnHarveyNyborg-Atheism-IQ.svg.png

Også fra Wikipedia.

Utdanning og suksess i arbeidsliv:

Intelligence is a better predictor of educational and work success than any other single score.[74]

Some measures of educational SAT aptitude are essentially IQ tests; For instance Frey and Detterman (2004) reported a correlation of 0.82 between g (general intelligence factor) and SAT scores [75] another has found correlation of 0.81 between g and GCSE scores.[76]

Correlations between IQ scores (general cognitive ability) and achievement test scores are reported to be 0.81 by Deary and colleagues' date=' with the explained variance ranging "from 58.6% in Mathematics and 48% in English to 18.1% in Art and Design".[76']

Som jeg tidligere antok er det matematikk og språk som korrelerer best med IQ

Skole:

The correlation between IQ scores and grades is about .50. This means that the explained variance is 25%. Achieving good grades depends on many factors other than IQ' date=' such as "persistence, interest in school, and willingness to study" (p. 81).[39']

It has been found IQ correlation with school performance depends on the IQ measurement used. For undergraduate students, the Verbal IQ as measured by WAIS-R has been found to correlate significantly (0.53) with the GPA of the last 60 hours. In contrast, Performance IQ correlation with the same GPA was only 0.22 in the same study.[77]

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål :

Har kreativitet en sammenheng med IQ?

Min personlige mening om IQ :

Personlig er jeg av den oppfatningen at IQ sånn den er målt i dag ikke sier alt for mye om det mennesket vi er og evnen vår til å lykkes i livet. Selvsagt måler man hvor kjappe eller effektive vi er til å løse visse oppgaver så vil noen mennesker skille seg ut fra andre, men min erfaring er at det som sagt ikke sier så mye om andre områder som er viktige for oss for å overleve.

Et godt eksempel på dette er feks at Inteligente mennesker har i gjennomsnitt færre barn en gjennomsnittet , debuterer sexuelt langt senere og har en del andre problemer. Om denne artikkelen som tar opp noen av disse stemmer 100% får dere avgjøre selv.

Ikke minst må vi jo ikke glemme at det å lykkes er per definisjon helt opp til hver enkelt individ å definere , et godt eksempel er at min definisjon på dette er å ha et lykkelig samliv og at dette har båret frukter i form av barn , for andre kan det være materiale goder mens for andre mennesker kan dette være å gjøre gjennombrudd innen banebrytende forskning.

Sånn sett kan jeg vel konkludere med at IQ tester ikke gir (I alle fall de testene jeg har sett og eller prøvd ) et godt svar på mer enn hvor god man er til å løse en rekke med gitte problemer.

Edit : La til litt mer mening.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor høy IQ du må ha for å gjennomføre et siv.ing.-studie i matematikk f.eks. jeg... sett at du legger en normal arbeidsmengde i det (8 timer dagen). Vanskelig å si noe sikkert om dette.

Lenke til kommentar

Et godt eksempel på dette er feks at Inteligente mennesker har i gjennomsnitt færre barn en gjennomsnittet , debuterer sexuelt langt senere og har en del andre problemer.

De fleste ser nok på det å ha mange barn og debutere tidlig som problemer, snarere enn omvendt...
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor høy IQ du må ha for å gjennomføre et siv.ing.-studie i matematikk f.eks. jeg... sett at du legger en normal arbeidsmengde i det (8 timer dagen). Vanskelig å si noe sikkert om dette.

Har du "normal" IQ og jobber fire timer om dagen kommer du langt på siv.ing.

Lenke til kommentar

Har du "normal" IQ og jobber fire timer om dagen kommer du langt på siv.ing.

Hum. Kommer disse 4 timene i tillegg til forelesning/obligatorisk aktivitet da?

Normal IQ - det er IQ mellom 70 og 130 det. Ganske stor variasjon mao.

Gjennomsnittlig IQ, derimot - det er 100 - per definisjon.

Lenke til kommentar

Nei.

Klart det er kanskje litt vanskelig å si akkurat hvor mye man jobber i snitt, men mange er ikke på skolen hver dage en gang. La oss si det sånn: Du trenger ikke jobbe en full arbeids uke. Langt fra åtte timer om dagen.

EDIT: Korrelasjon på 0.5 er jo halvveis da. Hvis korrelasjonen mellom to ting A og B er 1 vil det si at hvis A er sant så er B sant også.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...