Gå til innhold

Tråden for jusstudenter

Jusst

Anbefalte innlegg

Jeg vil anbefale å ta en titt på Rt-2011-410. Kjernespørsmålet er fullmakt (usikker på om det er pensum for dere i første avtalerettsfaget. I Oslo er i alle fall det plassert sammen med ugyldighet og revisjon under "avtalerett revisited"), men hva som ligger i at man er enig om de vesentlige punktene behandles også ganske grundig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bruker Avtaler 3. utgave av Johan Giertsen. Hvilken bruker dere?

Samme. Har han som foreleser også. Flink fyr. :)

En del mer utfordrende metodisk med kontraktsrett enn forvaltningsrett foreløpig, men det går seg til

Lenke til kommentar

Helt ferdig 3-4 uker før eksamen vanligvis, men det tar en del tid å skrive dem så grovutkastet er ofte ferdig lenge før det igjen. Why?

Jeg forstår det slik at de som lager oppgavene av og til trekker inn aktuelle juridiske problemstillinger fra nyhetene. Så enkelte emner kan være verd å bruke litt ekstra tid på.

(Jeg tenker spesielt på situasjonen i Ukraina, i forhold til folkeretten.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei, jeg er 20 år og ønsker å studere jus. I dag har jeg ikke nok poeng til å komme inn, men jeg skal ta opp noen fag for å få flere poeng. Dersom alt går som planlagt, vil jeg være 21 eller 22 år når jeg kommer inn. Drømmen er å bli forsvarsadvokat.

Slik jeg har forstått det, er det ganske stor konkurranse om advokatfullmektigstillinger etter utdanningen.

I hvor stor grad vil en arbeidsgiver legge vekt på alder når jeg søker advokatfullmektigstilling etter jus utdannelsen?

Da jeg vil være 26 eller 27(mest sannsynlig) år når jeg er ferdig med jussen, er jeg bekymret for at alderen vil telle negativt når jeg søker på stilling som advokatfullmektig.

Spørsmålet er altså om det vil bli vanskelig for meg å bli advokat, selv om jeg får gode resultater på jus studiet, på grunn av alderen?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Må forsikre meg om at det er mine prestasjoner på studiet det legges vekt på, og ikke det at jeg har brukt et par tre år på å komme inn.

Forresten, er det noen som vet noe om jusstudiet i Tromsø? Hvordan er kvaliteten på undervisningen, studiemiljøet og jobbmuligheter dersom jeg studerer i Tromsø i forhold til for eksempel Oslo?

Lenke til kommentar

Bra. Undervisningen er ganske annerledes, men det er ikke noe å si på kvaliteten. Studiemiljøet er mye tettere og mer inkluderende, i Oslo er det veldig "innenfor/utenfor"-greie, miljøet rundt juristforeningen er utrolig bra, men ganske lukket. Jeg har inntrykk av at det i Tromsø er slik at "alle" er inkludert i mye større grad.

Jobbmuligheter er det nok hipp som happ. Litt flere relevante deltidsjobber i Oslo (men tilsvarende flere om beinet), og vesentlig enklere å få ting som praktikant/traineeopphold til å gå opp rent praktisk, men tror ikke det er særlig store forskjeller mellom de to. Ikke større enn at det ikke bør være utslagsgivende, sett deg inn i forskjeller/ulikheter i undervisningen mellom de to fakultetene og tenk litt over om du tror du trives bedre i store miljøer hvor det er lett å "gli inn" eller små miljøer hvor det er mer plass til alle.

Lenke til kommentar

Jeg studerer rettsvitenskap i Tromsø. Den største forskjellen mellom juss ved UiO og UiT er at Tromsø legger større vekt på det muntlige. Det er muntlige eksamener (i tillegg til skriftlige) - vet ikke om det er dette ved UiO, samt at det er prosedyreøvelse til de fleste rettsområder som blir gjennomgått i løpet av studiet.

Det at alle er inkludert, slik Herr Brun sier, stemmer godt overens med virkeligheten, men det avhenger selvfølgelig av deg selv også. Etter noen uker oppstår det "klikker" og disse holder som regel sammen.

Juridisk fredagspils, jussquiz med mer er aktiviteter som mange deltar på. :)

Det går også frem av studiebarometeret.no at jusstudentene ved UiT er mer tilfreds med studiet enn hva tilfellet er for de ved UiO.

Kvaliteten på undervisningen er jevnt over bra. Enkelte forelesere er veldig bra, noe er mindre bra - det samme kan sies om seminarlederne.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva synes dere om folkeretten? Jeg synes til nå at den er utrolig lite håndfast og diffus i forhold til de andre emnene jeg har jobbet med. Joda, jeg har traktatssamlinga, og den er så håndfast at den lett kan brukes som drapsvåpen, men jeg føler ikke at jeg har fått noe "grep" rundt emnet så langt som jeg har lest i pensum.

Lenke til kommentar

Personlig så syntes jeg folkeretten var kjempespennende. Noe av grunnen til det var at vi hadde en fantastisk kursholder (Sondre Torp Helmersen) som klarte å gjøre det mer anvendelig.

Prøv deg på tidligere eksamensoppgaver og se på sensorveiledning, så blir det nok mer håndfast.

Edit: Ta en kikk på Montevideokonvensjonen fra 1933. Fin "fuskelapp" for en rekke ting. Ville også lært meg alle grunnlag en stat kan bruke for å innvadere et annet land, jf. Putin, som nok er et yndet eksamenstema i år.

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Folkerett er avtalerett, bare at det kun er stater som kan være parter i avtalen.

Jeg tror ikke Putin vil bli tema i år - eller, han vil nok bli tema på JUS1730/5730 International Humanitarian Law, men selv der er hovedtemaet krigens innhold, ikke lovlige grunnlag for krig. For det alminnelige temaet er krigens folkerett et "kjennskap til"-krav. Mulig det kan komme et kontrollspørsmål om hvorvidt Budapest-memoet er folkerettslig forpliktende og etablerer casus belli for US/UK.

Lenke til kommentar

Etter første avdeling skal studenter ved UiT ha "Inngående kunnskap om forbudet mot intervensjon og bruk av makt". Så det er helt klart et mulig eksamenstema for dere i nord, selv om det er umulig å vite sikkert.

Tenker også at det er relevant for studenter ved UiO. 3. avd fikk som kjent en 2-timers teori om kjennskapskrav i formuesrett 1 i høst.

Over til noe annet: Hva er deres tanker om årsaks-/kontroll(påvirknings-)perspektiv i kontrollvilkåret ved henholdsvis forsinkelse og mangler? (Kontrollansvaret). Kontroll.

Kontroll. Kontroll. Ææh.

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Fjorårets eksamen for første avdeling var i folkerett. Det har også vært det flere ganger i nyere tid, de fleste antar at det ikke blir eksamen i folkerett, men i avtale- eller statsrett. Eventuelt barnerett. Jeg leser uansett på alt - man vet jo aldri hva universitetet finner på. :p

Skal ta en titt på Montevideokonvensjonen. Takk for tipset.

Lenke til kommentar

Hei, jeg er 20 år og ønsker å studere jus. I dag har jeg ikke nok poeng til å komme inn, men jeg skal ta opp noen fag for å få flere poeng. Dersom alt går som planlagt, vil jeg være 21 eller 22 år når jeg kommer inn. Drømmen er å bli forsvarsadvokat.
Slik jeg har forstått det, er det ganske stor konkurranse om advokatfullmektigstillinger etter utdanningen.
I hvor stor grad vil en arbeidsgiver legge vekt på alder når jeg søker advokatfullmektigstilling etter jus utdannelsen?
Da jeg vil være 26 eller 27(mest sannsynlig) år når jeg er ferdig med jussen, er jeg bekymret for at alderen vil telle negativt når jeg søker på stilling som advokatfullmektig.
Spørsmålet er altså om det vil bli vanskelig for meg å bli advokat, selv om jeg får gode resultater på jus studiet, på grunn av alderen?

Kanskje vil det telle positivt at du vil være 26-27. Jeg ville vært mer skeptisk til en søker på 24 år. Klienter kan også ha vansker med å få full tillit til en advokatfullmektig de mener er i yngste laget.

Jeg tror forresten du vil ha en fordel av å vente litt før du begynner på jussen. Mitt inntrykk er at mange som kommer rett fra videregående, ikke er modne nok for jussen ennå; hos enkelte er ikke refleksjonsevnen ferdig utbygd.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...