Gå til innhold

Tråden for jusstudenter

Jusst

Anbefalte innlegg

Kan jeg spørre deg om hva du mener med klar? Du må være motivert for å komme deg igjennom studiet, det er ingen henmelighet. Vil nok likevel anbefale deg å hoppe ut i det for å se om det virkelig er noe for deg. Et årsstudium i juss kan kanskje være noe? Mange faller av, og motivasjonen må være der. Rundt halvparten av kullet har forlatt oss allerede ved UiT siden oppstart, en tankevekker.

Så mange? Hvor langt er du kommet i studiet? Har ei venninne som fullførte jus for noen år tilbake, hun nevnte også at mange falt av etterhvert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så mange? Hvor langt er du kommet i studiet? Har ei venninne som fullførte jus for noen år tilbake, hun nevnte også at mange falt av etterhvert.

Påbegynnet tredje avdeling. Vi var over 150 som påbegynte studiet knapt 100 fullførte eksamen nå. Dette er medregnet alle som tok opp igjen eksamen fra andre avdeling. Vi har gått fra 7 til 3 seminargrupper i år.

Lenke til kommentar

Ja, mener å huske at de ble ca 60 som mottok vitnemålet til slutt da kusina mi gikk jus. Voldsomt frafall! Selv kom jeg inn på jus i år, men valgte det bort. Håper jeg ikke angrer! :)

Sant det! Valgte det bort? Da valgte du bort en fin mulighet for fremtiden. Ta det i tenkeboksen :) selv revurderer jeg karrieren. Skal forsøke å ta jussen samtidig dersom jeg kommer inn på et annet studium i fremtiden.

Lenke til kommentar

Sant det! Valgte det bort? Da valgte du bort en fin mulighet for fremtiden. Ta det i tenkeboksen :) selv revurderer jeg karrieren. Skal forsøke å ta jussen samtidig dersom jeg kommer inn på et annet studium i fremtiden.

Ja, skal gå profesjonstudiet i psykologi. Interesse og faktum at jeg har jobbet mot dette det siste året gjorde at valget ble slik. Trives jeg ikke, kan jeg jo alltids hoppe over til jus :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, skal gå profesjonstudiet i psykologi. Interesse og faktum at jeg har jobbet mot dette det siste året gjorde at valget ble slik. Trives jeg ikke, kan jeg jo alltids hoppe over til jus :)

Gratulerer med plass der! Det kan man selvfølgelig :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hallo, godtfolk!

Har kommet i en litt "personlig studiekrise". Pga. personlige årsaker (familie) har jeg ikke fått fulgt pensum fra 2. avd, og ligger langt bak. Jeg vurderer derfor å bruke dette året til å ta opp igjen begge eksamnene (muntlig + skriftlig) fra 1. avd. (går på UiT), for så å begynne igjen på 2. avd til høsten. Eksamene fra 1. avd må jeg uansett ta opp en gang, da jeg fikk nokså dårlige karakterer. Det er lite aktuelt for meg å fortsette 2. avd da jeg allerede ligger veldig langt bak.

Jeg har også vært inne på å slutte, men jeg vet ikke helt hva jeg ev. skulle studert. Er 24 år, og vil ikke studere i en evighet. Har f.eks. vurdert økonomi og forretningsjus på BI. Journalistikk i Stavanger har også vært et alternativ, men jobbmarkedet for journalister er noenlunde begrenset for tiden, selv om jeg har en passion for det og også har vært og til dels er freelancejournalist.

Har interesse for jus, og i teorien er det dette som passer meg best. Men føler ikke jeg har fått ut potensialet mitt, og har ikke hatt den indre "driven" til å få de resultatene jeg ønsker.

Har dere jussfolk noen tips?

Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg: Bit tennene sammen. Om du skal ha eksamen på 2. avd. til våren er det ennå ikke for sent å ta seg sammen, folk har gjennomført betydelig tyngre snuoperasjoner før deg.

Men det er jo lett for meg å si. Hvorvidt du bør droppe ut eller ikke er et spørsmål som det er ganske vanskelig for noen andre å svare på...

Lenke til kommentar

Personlig tenker jeg: Bit tennene sammen. Om du skal ha eksamen på 2. avd. til våren er det ennå ikke for sent å ta seg sammen, folk har gjennomført betydelig tyngre snuoperasjoner før deg.

Men det er jo lett for meg å si. Hvorvidt du bør droppe ut eller ikke er et spørsmål som det er ganske vanskelig for noen andre å svare på...

Det er lite aktuelt å ta eksamen for 2. avd til våren. Men lurer på om jeg skal ta 1. avd-eksamene om igjen, for så å begynne på 2. avd til høsten igjen. Det er alternativet hvis jeg skal fortsette på jussen.

Lenke til kommentar

Til Begensstudentene :)

Jeg går andre avdeling på en høgskole nå, og merker at jeg begynner å bli ganske lei studiestedet. I tillegg kjenner jeg på det at jeg har lyst til å oppleve mer mens jeg enda er ung, ettersom jeg gikk rett fra vgs til studier.

Greia er at jeg tenker å ta en friår med reising og alt jeg har lyst til før tredje avdeling. Tenker også at jeg da begynner på tredjeavdeling i Bergen framfor der jeg går nå.

Spørsmålet er: Hvordan tror dere det vil gå sosialt å begynne som ny på tredje avdeling? Er det lett å bli kjent med folk da, eller har ting blitt ganske "låst"? Jeg tenker at det er litt forskjellig fra å begynne på fjerneåret da det uansett kommer inn mange nye fra høgskolene da.

Alle innspill mottas med takk :)

Lenke til kommentar

Hallo, godtfolk!

Har kommet i en litt "personlig studiekrise". Pga. personlige årsaker (familie) har jeg ikke fått fulgt pensum fra 2. avd, og ligger langt bak. Jeg vurderer derfor å bruke dette året til å ta opp igjen begge eksamnene (muntlig + skriftlig) fra 1. avd. (går på UiT), for så å begynne igjen på 2. avd til høsten.

Hva mener du med at du ligger langt bak? Semesteret har jo nettopp begynt. :)

Har du motivasjon og tid, så er det fullt mulig å ta opp 1. avd til jul, og hele 2. avd til våren. Mange har gjort det.

Lenke til kommentar

Til Begensstudentene :)

Jeg går andre avdeling på en høgskole nå, og merker at jeg begynner å bli ganske lei studiestedet. I tillegg kjenner jeg på det at jeg har lyst til å oppleve mer mens jeg enda er ung, ettersom jeg gikk rett fra vgs til studier.

Greia er at jeg tenker å ta en friår med reising og alt jeg har lyst til før tredje avdeling. Tenker også at jeg da begynner på tredjeavdeling i Bergen framfor der jeg går nå.

Spørsmålet er: Hvordan tror dere det vil gå sosialt å begynne som ny på tredje avdeling? Er det lett å bli kjent med folk da, eller har ting blitt ganske "låst"? Jeg tenker at det er litt forskjellig fra å begynne på fjerneåret da det uansett kommer inn mange nye fra høgskolene da.

Alle innspill mottas med takk :)

Jeg tenker å ta noen fag som privatist, for så å komme inn i Bergen. Må øke snittet mitt litt. Tror det skal gå greit, egentlig. :)

Lenke til kommentar

Husk at du må ha bestått første og annen avdeling for å kunne få fritak, hvis ikke må du starte fra scratch igjen. (Det kan jo selvfølgelig være at det er nettopp det du vil da, men uansett greit å vite)

Har gått ett år på HiL, så får det godkjent slik at jeg kan begynne i 2. avd. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk jobb som kveldssekretær halvveis uti første året. Men ikke spør om "advokatsekretær", det er en tittel (om enn ikke beskyttet) man får etter et brevkurs hos advokatforeningen eller lignende. Tror de av sekretærene som har tatt den utdanningen blir litt snurt om du kaller deg det samme. Spør kun om de trenger en sekretær.

Uansett, bare å ringe! Eller for den saks skyld bare å sende søknader.

Lenke til kommentar

Jeg fikk jobb som kveldssekretær halvveis uti første året. Men ikke spør om "advokatsekretær", det er en tittel (om enn ikke beskyttet) man får etter et brevkurs hos advokatforeningen eller lignende. Tror de av sekretærene som har tatt den utdanningen blir litt snurt om du kaller deg det samme. Spør kun om de trenger en sekretær.

Uansett, bare å ringe! Eller for den saks skyld bare å sende søknader.

Hva gjorde du? Sendte du åpne søknader?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...