Drømmeren Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Takk for svar! Søkte opp studiebarometeret til nokut, og Oslo scrorer klart dårligst... Det er for øvrig mange vestlendinger her også. Spesielt fra Stavanger-området. Haha, bra! Nordlendinger er greie folk, men etter endt studietid vil det jo være greit at ikke alle bor på motsatt ende av landet 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Hei. Jeg tar jus som privatist, og har så og si ingen trening i å skrive oppgaver. Så jeg lurte på om det er noen som kan se på oppgava mi og komme med konstruktive tilbakemeldinger? Oppgaven ligger vedlagt, og den samme oppgaven ligger også her: http://rettsvitenska...ke-til-besvaer/ Vedlagt(e) fil(er) 2013H-jus4211-straff og prosess-oppsett-F1.docx 150,76K 0 nedlastinger Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. februar 2015 Del Skrevet 12. februar 2015 Moderatormelding Det holder med ett innlegg. Eventuell oppfølging av oppgaven tas i tråden som er startet om emnet her. Lenke til kommentar
Odriks Skrevet 13. februar 2015 Del Skrevet 13. februar 2015 (endret) Takk for svar! Må forsikre meg om at det er mine prestasjoner på studiet det legges vekt på, og ikke det at jeg har brukt et par tre år på å komme inn. Forresten, er det noen som vet noe om jusstudiet i Tromsø? Hvordan er kvaliteten på undervisningen, studiemiljøet og jobbmuligheter dersom jeg studerer i Tromsø i forhold til for eksempel Oslo? Mange sier det er mer krevende på UiT. Det er litt lettere å komme inn, derfor virker det som de automatisk høyner kravene. Å få en B på UiT er ekstremt vanskelig. I grunn er det helt riktig av UiT, men litt synd for studentene i konkurransen mot UiB- og UiO-studenter. Uten å vite dette for sikkert kan det virke som det er "enklest" på UiB. Jeg studerte der i to år, og må si meg enig. Det er kun to-tre eksamner i løpet av begge de to semestrene, og eksamene er på våren. Det betyr at du må kunne "alt" til det. Dette innebærer at du må ha veldig gode rutiner frem mot eksamen, og helst begynne så tidlig at du rekker alt. Dette er veldig krevende. I tillegg kommer muntlig presentasjon på seminar som du må få godkjent for å gå opp til eksamen. Dette er fair enough, men man er alltid litt nervøs foran presentasjonen som må gjøres foran ca 20 medstudenter. Muntlig eksamen kommer i tillegg. UiT har inntatt det standpunkt at jus er et muntlig studium, noe jeg er helt enig i. Er veldig rart at ikke UiB og UiO har mer muntlige eksamner. Mitt inntrykk er at veldig mye av jussen innebærer at du må kommunisere ut jussen muntlig, f.eks. når du skal rådføre klienter etc. UiT er et lite universitet, Tromsøen liten by og fakultet har vel kun ca 500 studenter. Dette gjør at det er kanskje er lettere å bli kjent med folk (selv om jeg synes Oslo er veldig undervurdert på dette området). Er et godt miljø og generelt gode forelesere. Eneste minuset er at de fleste (ikke alle) er fra Nord-Norge, noe som gjør at du trolig kommer til å miste kontakten med mange etter endt studie. Dette var litt av årsaken til at jeg byttet til UiO. Men jeg hadde nok hatt vel så store sjanser til gode jobbmuligheter som UiT-student, og de beste som blir advokatfullmektig ender ofte opp i Oslo-området. Juridisk fakultet i Tromsø har et meget godt rykte. De har gjort en veldig god jobb der oppe. Endret 13. februar 2015 av Erik Mykland Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Er det ikke noe juridisk metode på Privatrett 1? Ser på pensumlisten og er ingen bøker innen det der. Noen av oppgavene ser greie ut (bortsett fra teorispørsmålene), men må vel gjøre ting litt mer avansert enn problemstilling, rettslig grunnlag, drøftelse og konklusjon slik jeg har lært. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Jusstudiet ved Universitetet i Oslo har metodeundervisning som en integrert del av de materielle fagene (med unntak av ett fag som tas i fjerde år). Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Da forstår jeg. Noen bøker jeg kan se på? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Pensum fra JUS4111 Metode og etikk: HovedlitteraturI. Eckhoff, Torstein/ Helgesen, Jan Erik: Rettskildelære 5. utg., 2001:Følgende kapitler faller utenfor læringskravene:- Kap. 3 IX («Etterfølgende utsagn m.v. fra lovgiverhold»)- Kap. 9- Kap. 10- Kap. 11 OG II. Boe, Erik: Rettskildelære under debatt, Oslo 2012:Utvalgte kapitler er obligatorisk litteratur:- Kap. 3- Kap. 12- Kap. 14- Kap. 15- Kap. 16- Kap. 17- Kap. 19TilleggslitteraturArnesen, Finn og Are Stenvik: Internasjonalisering og juridisk metode. Universtitetsforlaget, 1.utg., 2009.Boe, Erik: Rettskildelære under debatt (Oslo 2012) (øvrige kapitler) 2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. februar 2015 Del Skrevet 14. februar 2015 Dessuten som innføring i privatrett II Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 15. februar 2015 Del Skrevet 15. februar 2015 Ok, like greit å begynne med disse bøkene når jeg leser på Privatrett 1, eller blir det overkill? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. februar 2015 Del Skrevet 16. februar 2015 Det blir en personlig vurdering. For min del fant jeg metode mye enklere å få grep på når jeg hadde noen fagknagger å henge det på. 1 Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 7. mai 2015 Del Skrevet 7. mai 2015 Noen som vet hvordan muntlig eksamen etter hjemmeeksamen er? Vil jeg få spørsmål som grenser til det jeg skrev hjemmeeksamen om, eller blir det quiz-show med spørsmål fra absolutt hele pensum? Lenke til kommentar
OVOXO Skrevet 13. mai 2015 Del Skrevet 13. mai 2015 Forsøker meg i denne tråden: Hvor tøft er det å ta JUS5430 - Petroleumskontrakter eller JUR1450 - Marine Insurance for en som har vært innom jussen? Er det mulig å komme ut med en bra karakter hvis man legger tid i det? Eller kommer det til å være helt 'uforståelig'? Takker for innspill! Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Eksamen nærmer seg med stormskritt! Det står i hjelpemiddelreglementet at vi kan ha med forskrifter, anbefales det at man tar med dette? Det står at det ikke forutsettes at vi har det med, men at det er ment som et valgfritt hjelpemiddel. Vil sensor gi meg pluss om jeg henviser til forskrifter i tillegg til dommer og lover? Noen med erfaringer? Jeg har ikke sett så veldig mye på forskriftene, og jeg prøver å finne ut hva jeg skal prioritere å øve på den siste tiden før eksamen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Jeg har aldri hatt med en forskrift på eksamen. Ved UiO er praksis stort sett at oppgaveteksten enten ber deg se bort fra eventuelle forskrifter, eller legger ved relevante forskrifter. Hvilken eksamen er det snakk om? Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Aha, men da tror jeg ikke jeg bruker så mye mer tid på det. Takk! Eksamen er i JUS1111. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Hvilke relevante forskrifter finnes det der egentlig? Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 I kjøpsretten i hvert fall ble bl.a disse nevnt: Kjøpsloven: Ot. prp nr. 80 (1986-1987)Innst. O. nr. 51 (1987-88)(NU:1984: 5) (NOU 1976: 34) Forbrukerkjøpsloven: NOU 1993: 27Ot.prp. nr. 44 (2001-2002)Innst. O. nr. 69 (2001-2002) Grunnen til at jeg opprinnelig spurte var bare fordi jeg var usikker på om det var verdt å bruke noe særlig tid på dem. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 (Det der er forarbeider, ikke forskrifter, og du kan ikke ha dem med på eksamen eller henvise til dem i innarbeidelser.) 1 Lenke til kommentar
Christiαno Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Aha, da er det bare jeg som roter! Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå