Herr Brun Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Jeg har ennå ikke kvittet meg med en pensumbok. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Jeg har ennå ikke kvittet meg med en pensumbok. Har du hatt mye bruk for pensumbøker fra tidligere avdelinger oppover i avdelingene? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 ... Kvitte seg med pensum? Jeg bruker dem jo i alle fall på månedlig basis. Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 27. november 2014 Del Skrevet 27. november 2014 Ah, jeg vurderer å kvitte meg med familieretten, folkerett, arverett og bøkene som hørte til ex.fac. (og ex.phil.). Dere mener jeg bør beholde dem? Jeg vet bare at jeg ikke vil kvitte meg med boka i avtalerett. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. november 2014 Del Skrevet 28. november 2014 Jeg har ennå ikke kvittet meg med en pensumbok.Har du hatt mye bruk for pensumbøker fra tidligere avdelinger oppover i avdelingene? Nei, men jeg bruker de både i jobbsammenheng og når jeg trenger å slå opp i noe hjemme, typisk fordi jeg skal hjelpe slamper som deg med leksene Nå er det litt spesielt for min del, siden jeg i liten grad eier pensum selv (samboeren min går litt over meg og jeg overtar stort sett hennes pensum), men det jeg har kjøpt selv har jeg heller ikke solgt. 1 Lenke til kommentar
apestreker Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Hei alle! Jeg har nå vært i arbeidslivet i en del år, og har fått veldig øynene opp for rettsvitenskap i Oslo. Litt avhengig av hvordan poengsituasjonen blir neste år, tror jeg at jeg kommer inn, enten på høst- eller våroppstart. Det jeg lurer på, er litt om studiet generelt. Jeg observerer i avisene at det ser som det er tendenser til 'spisse albuer' blant medstudenter, som påvirker studentmiljøet i negativ retning. Noen som går på UiO som kan vedkjenne seg dette? Er studiemiljøet preget av strebere som uten problemer saboterer for en? Er karakterene på eksamen basert på en normalfordeling? Og er eksamen på papir, eller leverer en elektronisk, slik som på vgs? Vanskelighetsgraden på studiet, er det et overkommelig studie? Leste i DN om Kristin Isdal Selmer som tok studiet i sin helhet på tre år. Hvor mye arbeid vil noe slikt kreve? Begynner som sagt å dra på årene litt, og ønsker å komme kjapt ut i arbeidslivet igjen, selv om det krever innsats. Mulig jeg prøver å melde meg opp til ex.fac før oppstart av studie (ex.phil er 'check'), men dette blir da ikke den rettsvitenskapelige varianten (Om det er det som er rett betegnelse). Er dette til stort hinder, vil jeg miste noe verdifullt ved å gjøre det slik? Hvordan er kvaliteten på foreleserne og forelesningene? Er det 'death by powerpoint' hele dagen, slik mange kurs i det private kanskje gjennomføres.. Er det ellers noen betraktninger som kan være greit å vite om? Ytterst takknemlig hvis noen tar seg bryet med å svare på dette Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 2. desember 2014 Del Skrevet 2. desember 2014 Jeg observerer i avisene at det ser som det er tendenser til 'spisse albuer' blant medstudenter, som påvirker studentmiljøet i negativ retning. Noen som går på UiO som kan vedkjenne seg dette? Er studiemiljøet preget av strebere som uten problemer saboterer for en?Det har jeg ikke merket noe til. Medstudentene har vært overraskende hyggelige. Jeg har ikke møtt noen stereotype "hovne vestkantsosser". Er karakterene på eksamen basert på en normalfordeling?Jeg tror det offisielle svaret er "nei", men i praksis ser det sånn ut. Og er eksamen på papir, eller leverer en elektronisk, slik som på vgs?Det varierer. Første året er eksamen på papir, senere elektronisk. (Med noen unntak.) Det står i emnebeskrivelsene for hvert fag. http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/ Vanskelighetsgraden på studiet, er det et overkommelig studie? Leste i DN om Kristin Isdal Selmer som tok studiet i sin helhet på tre år. Hvor mye arbeid vil noe slikt kreve? Begynner som sagt å dra på årene litt, og ønsker å komme kjapt ut i arbeidslivet igjen, selv om det krever innsats.Helt overkommelig. Jeg vil tro at hvis noen er villige til å jobbe "vanlige arbeidsdager" så skulle det være helt uproblematisk å få ståkarakterer med dobbel studieprogresjon. Hvis man vil ha A og B på eksamenene kan det nok bli vanskeligere. Merk at mange fag har "obligatoriske forkunnskaper". Mulig jeg prøver å melde meg opp til ex.fac før oppstart av studie (ex.phil er 'check'), men dette blir da ikke den rettsvitenskapelige varianten (Om det er det som er rett betegnelse). Er dette til stort hinder, vil jeg miste noe verdifullt ved å gjøre det slik?Er ikke den rettsvitenskapelige varianten obligatorisk? http://www.uio.no/studier/program/jus/oppbygging/ Og uansett, hvorfor i alle dager skulle du ikke ta den hvis du først skal ta ex.fac? (Du kan også ta et valgemne fra 3 studieår som enkeltemnestudent, samt Privatrett I og II som privatist, hvis du vil ha et forsprang før du begynner. Ulempen er at du ikke får tilgang til undervisning i form av kurs og oppgaveretting.) Hvordan er kvaliteten på foreleserne og forelesningene? Er det 'death by powerpoint' hele dagen, slik mange kurs i det private kanskje gjennomføres..Hm, det er i alle fall mange dyktige jurister som foreleser, og som legger arbeid i forelesningene. (Selv om arbeidet ofte er gjort for mange år siden, og nå bare oppdateres hvert halvår. ) Samtidig er det ikke satt av mye tid til forelesninger, så det må nødvendigvis bli tørt av og til for å komme gjennom hoveddelene av pensum. Kurs er ikke det samme som forelesninger, og er en viktig del av undervisningen. Utbyttet av kurs er (etter min erfaring) litt "hit and miss" avhengig av kursopplegg og kursleder. Lenke til kommentar
apestreker Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, setter veldig pris på det! Har noen spørsmål til, hvis du ikke har noe imot det.. Merk at mange fag har "obligatoriske forkunnskaper". Er ikke den rettsvitenskapelige varianten obligatorisk? http://www.uio.no/studier/program/jus/oppbygging/ Og uansett, hvorfor i alle dager skulle du ikke ta den hvis du først skal ta ex.fac? Ønsker å ta ex.fac for å kunne fokusere mer på kjernefagene når jeg starter opp, men hvis jeg går glipp av mye faglig nytte ved og ikke å ta den rettsvitenskapelige varianten kommer jeg heller bare til å avvente. Men jeg mener å ha hørt UiO godskriver alle ex.fac, selv om det ikke er av den rette varianten.. Hm, det er i alle fall mange dyktige jurister som foreleser, og som legger arbeid i forelesningene. (Selv om arbeidet ofte er gjort for mange år siden, og nå bare oppdateres hvert halvår. [ ] ) Samtidig er det ikke satt av mye tid til forelesninger, så det må nødvendigvis bli tørt av og til for å komme gjennom hoveddelene av pensum. Hva er frekvensen på forelesninger? Er det daglige forelesninger, eller kan det være et par-tre i uken? Hvor mye arbeid legges ned i snitt for å oppnå gode karakterer? (Vet det blir veldig subjektivt, da alle er forskjellige, men kan kanskje gi en viss pekepinn..)Er forelesningene ’interaktive’, dvs. er det en dialog eller monolog fra foreleser? Og er det vanlig å organisere seg i studiegrupper, eller jobber man mest som enkeltmann med unntak av gruppeoppgaver?Håper du ikke har noe imot at jeg spør og graver.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. desember 2014 Del Skrevet 5. desember 2014 Kravet for å få den juridiske mastergrad er en examen facultatum, ikke den rettsvitenskapelige examen facultatum. Merk at faget JFEXFAC04 overlapper fullt ut mot samtlige andre fakultetseksamener. 1 Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 7. desember 2014 Del Skrevet 7. desember 2014 Ønsker å ta ex.fac for å kunne fokusere mer på kjernefagene når jeg starter opp, men hvis jeg går glipp av mye faglig nytte ved og ikke å ta den rettsvitenskapelige varianten kommer jeg heller bare til å avvente.Det er så vidt jeg vet ikke noe i veien for å ta rettsvitenskapelig ex.fac. før du starter opp. Etter min mening er det et fag som logisk hører hjemme i begynnelsen av studiet uansett. Men jeg mener å ha hørt UiO godskriver alle ex.fac, selv om det ikke er av den rette varianten..Krikkert sier så, så da stemmer det nok. Hva er frekvensen på forelesninger? Er det daglige forelesninger, eller kan det være et par-tre i uken?Du kan jo kikke litt på timeplanene i de ulike emnene: http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/ For eksempel Privatrett I: http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS1111/index.html Timeplan Privatrett I Høst 2013: http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS1111/h14/semesteroversikt_1.sem.h14.v1.pdf . Hvor mye arbeid legges ned i snitt for å oppnå gode karakterer? (Vet det blir veldig subjektivt, da alle er forskjellige, men kan kanskje gi en viss pekepinn..)Det vet jeg ikke. (Ren arbeidsmengde er i alle fall ingen garanti for gode karakterer.) Er forelesningene interaktive, dvs. er det en dialog eller monolog fra foreleser?Ikke 100% sikker på hva du mener her. Ingen gjør ting helt likt selvfølgelig. Som oftest oppmuntres det ikke til spørsmål til foreleseren under forelesningene. Foreleserne skal gjennom mye stoff, og ikke planlagte spørsmål fra salen kan føre til tidsnød. En relativt vanlig teknikk er at foreleseren setter fram en problemstilling/oppgave, og så lar studentene snakke sammen om det noen minutter før forelesningen fortsetter. Mange svarer på individuelle spørsmål i pausen eller etter forelesning. (Fagsidene, som jeg linket til over, har ofte "podcasts" med forelesninger du kan laste ned og se/høre på, hvis du er spesielt nysgjerrig.) Og er det vanlig å organisere seg i studiegrupper, eller jobber man mest som enkeltmann med unntak av gruppeoppgaver?Vet ikke. Lenke til kommentar
apestreker Skrevet 17. desember 2014 Del Skrevet 17. desember 2014 Takk for svar alle sammen! Gleder meg veldig til oppstart Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Dere som har litt peiling. Går første året på BI, og hadde et fag på 7,5 stp som heter forretningsjus. Er det sammenlignbart med Jus på UIO? Vi hadde avtalerett, kjøpsrett, arbeidsrett, erstatningsrett, selskapsrett og pengekravsrett. Var i de fleste forelesninger, skrev endel oppgaver og ser nå at jeg fikk A. Som noen sikkert har lest tidligere, vurderer jeg å starte på Jus etter bacheloren min på BI. Dette semesteret har jeg jobbet ok med fagene og tatt opp 3 fag fra VGS og regner med at snittet blir på rundt B. En annen ting jeg lurer på er: Hvis jeg er 100% sikker på at jeg vil gå for jus, burde jeg bytte fra Økad til Økonomi og forretningsjus neste år? (Første året er likt). Vil kanskje gjøre det litt lettere på UIO, men mister jo litt av bredden. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Nei, for guds skyld. Dersom du nå hadde gått økonomi og forretningsjuss burde du byttet andre veien dersom du visste du skulle studere juss etterpå. Du får veldig lite igjen for de jussfagene når du studerer, og det vil bare gi deg en slags falsk trygghet. Bli på økad dersom du skal studere juss etterpå, altså. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Takk for svar, var det jeg regnet med. Var foreleseren min som anbefalte å bytte, men dette var fordi de jobbet med å få godkjent et studiet etter bachelor i forretningsjus som ville gi deg tittelen jurist. Men har mer tro på uio når det gjelder jus egentlig. BI bør holde seg til økonomi. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Tittelen jurist er ikke beskyttet, så det er nok ikke noe problem. De kommer nok ikke med det første til å få til en master som sammen med dagens bachelor vil gi deg anledning til å være advokatfullmektig eller inneha andre stillinger som krever master i rettsvitenskap. 1 Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 Ok, da har jeg lært det og. Siste spm, er det realistisk å ta 1. avdeling som privatist over to år? Da sparer jeg ett år, får se om det faktisk er noe jeg vil og får en grei erfaring dersom det ikke blir jus. Tenkte da å starte med Privatrett I til sommeren og ta eksamen neste vår. Lenke til kommentar
Drømmeren Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Hei!Jeg går for tiden på vg2, men er så gira på å begynne på jus (drøm i mange år allerede) at jeg har begynt å kartlegge mine muligheter for å komme inn på studiet.Regner med å ende opp med en poengsum rundt 51,6 (førstegangsvitnemål). Er veldig målbevisst, men kommer nok ikke høyere enn dette. Drømmer om å komme inn i Bergen men ser at poenggrensa har steget jevnt de siste. Fortsetter dette må jeg satse på UIT eller UIO (vår). Hva er til å anbefale? UIT er på andre siden av landet, dyrt å reise og har mørketid, noe som gjør meg skeptisk. Samtidig tror jeg ikke jeg vil passe helt inn på UIO. Er generelt ganske skeptisk til østlandet og utifra det jeg har lest virker det som om det er lettere å få seg venner på UIT.Vet at det er lettere å få seg jobb i oslo i ettertid, men tenker uansett å bo i Bergen senere, og har en far som er jurist, og som har kontakter han kan anbefale meg til (dersom jeg er verdt å anbefale selvsagt).Dersom jeg ikke kommer inn (er jo på grensa), tenker jeg muligens å ta ett år psykologi ved UIB og prøve lykken igjen året etter.Hvordan tror dere mulighetene for å lykkes er? Og hva er til å anbefale av UIO og UIT? Ser noe bedre ut på papiret enn det andre? Endret 22. desember 2014 av Drømmeren Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 21. desember 2014 Del Skrevet 21. desember 2014 (endret) Jeg studerer selv jus ved UiT. Ser i grunn ikke det gale i at det er mørketid i Tromsø. Jeg vet at rettsvitenskap i Tromsø toppet UiB og UiO på studiebarometeret til Nokut for ikke så lenge siden. Om jeg ikke husker helt feil er 60% av studentene fra Nord-Norge pga. kvoteordning. Angående hva som ser best ut på papiret. Jeg tenker at uansett hvilket universitetet du avlegger masteren hos, så vil det nepp bli utslagsgivende for hvor du ender opp med jobb til slutt. Endret 22. desember 2014 av Star Fox Lenke til kommentar
Drømmeren Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Takk for svar! Søkte opp studiebarometeret til nokut, og Oslo scrorer klart dårligst... Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 22. desember 2014 Del Skrevet 22. desember 2014 Takk for svar! Søkte opp studiebarometeret til nokut, og Oslo scrorer klart dårligst... Det er for øvrig mange vestlendinger her også. Spesielt fra Stavanger-området. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå