frustrert gamer Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 jeg har en kawazaki 300 ninja. men lurer på om en eller annen her på diskusjon vet noe om hvordan den er plombert. for eksempel om den er plombert i eksosen eller om den er chipa. m.v.h marius. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Hva mener du? Sykkelen yter ifølge kawasaki.no 29 kW (39 hk). Om det er en effektsperre der som standard som gjør at den ikke yter mer vet jeg ikke, men med A2 kan du kjøre sykler opptil 35 kW (47 hk) så lenge sykkelen veier minst 145 kg (egenvekten til Ninja 300 er 175 kg). Lettsykler, som per definisjon er begrenset til 11 kW, kommer typisk med plombe som standard, men da er den som regel plombert til nettopp 11 kW og ikke f.eks.7-8 kW. Jeg ser dermed ikke helt vitsen med å plombere en mellomklassesykkel ned til 83% av lovlig makseffekt, hvis den i utgangspunktet yter >100%? En "unødvendig mye plombert" motor vil jo senke verdien. Ergo: sykkelen kommer neppe ferdigplombert fra fabrikk. Hvis du tok lappen før den nye klassen ble innført, er begrenset til 25 kW, og har fått satt inn en plombe selv, regner jeg med du vet hvordan den er plombert? Endret 6. juli 2013 av srbz Lenke til kommentar
frustrert gamer Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Hva mener du? Sykkelen yter ifølge kawasaki.no 29 kW (39 hk). Om det er en effektsperre der som standard som gjør at den ikke yter mer vet jeg ikke, men med A2 kan du kjøre sykler opptil 35 kW (47 hk) så lenge sykkelen veier minst 145 kg (egenvekten til Ninja 300 er 175 kg). Lettsykler, som per definisjon er begrenset til 11 kW, kommer typisk med plombe som standard, men da er den som regel plombert til nettopp 11 kW og ikke f.eks.7-8 kW. Jeg ser dermed ikke helt vitsen med å plombere en mellomklassesykkel ned til 83% av lovlig makseffekt, hvis den i utgangspunktet yter >100%? En "unødvendig mye plombert" motor vil jo senke verdien. Ergo: sykkelen kommer neppe ferdigplombert fra fabrikk. Hvis du tok lappen før den nye klassen ble innført, er begrenset til 25 kW, og har fått satt inn en plombe selv, regner jeg med du vet hvordan den er plombert? jeg tok lappen før den nye reglen ble inført. men jeg tenkte kanskje den var chipa ned til 39 hk. ønsker meg litt mere futt i den når jeg runder 20 om et par måneder. siden jeg da kan kjøre en sykkel uten begrensinger på hester å størelse. vil heller ikke selge kawa'n siden den kosta meg 80k Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_Ninja_300 Ser ut som den rett og slett bare er så dau. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Den er ikke dau, den er bare tung. Bedre å kjøpe supermoto eller enduro i den motorstørrelsen, da blir sykkelen 30 til 60 kilo lettere. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Vel. Jeg har bare 50 kubikk mer og 62HK. Så jeg vil nesten påstå at den faktisk er dau. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Ja, ikke overraskende det, ettersom det er en 2-takter. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Tja, jeg hadde nå min ER-6f, på over 200 kg, plombet ned til 34 hk en periode, og til min bruk funket nå det i og for seg helt greit. Nå kjøpte jeg den riktignok slik, og ettersom den yter 72 hk originalt valgte jeg å ta bort plomben, selv om jeg egentlig ikke med hånden på hjertet har opplevd den helt store forskjellen. En liten ting som gjorde meg nysgjerrig: jeg tok lappen før den nye reglen ble inført. [...] jeg runder 20 om et par måneder. For å kjøre tyngre sykkel enn 25 kW, f.eks. en uplombert Ninja 300, må du etter de gamle reglene enten ha hatt lappen sammenhengende i to år, eller ha fylt 21. Ninja 300 har såvidt for mye motorkraft til å være mellomklasse etter de gamle reglene. Samtidig er Ninja 300-modellen ny av året, så med mindre du har byttet sykkel eller ikke hatt sykkel tidligere, regner jeg med du er temmelig førerkortfersk (hatt lappen i et års tid eller mindre), og ikke kan kjøre tyngre enn 25 kW før du fyller 21. Hvilken motoreffekt står i vognkortet på sykkelen din? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå