Gå til innhold

Mobilmodem / bruke telefonen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan få bedre datasignal om jeg kjøper et mobilmodem (og abb.), enn hva jeg får med telefonen. Har en iPhone 4S.

Jeg snakker ikke mulighet for 4G, men signal i det hele tatt. Når jeg er på hytta (som er langt ute i ødemarka), så står det riktignok E der (Edge tror jeg det står for), men når jeg går inn på nettleser så kommer jeg ikke inn på noe, og E'en detter bort.

Er det andre ting jeg kan gjøre for å få bedre? Hjelper dataroaming? Tenkte at hvis andre leverandører var bedre enn Telenor, men dataroaming gjelder kanskje bare utenlands?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, trolig dersom du kjøper et skikkelig modem med stor antenne, aller helst ruter med et par store antenner. Da har du også muligheten til å sette opp en utendørs antenne som plugges inn i ruteren, og da bør du få grei hastighet. Edge har jo sine begrensninger, men du får leve i håpet om at du med hjelp av ekstern antenne kommer over på 3g nettet. Da vil du ha helt ok hastighet.

Lenke til kommentar

Ja, trolig dersom du kjøper et skikkelig modem med stor antenne, aller helst ruter med et par store antenner. Da har du også muligheten til å sette opp en utendørs antenne som plugges inn i ruteren, og da bør du få grei hastighet. Edge har jo sine begrensninger, men du får leve i håpet om at du med hjelp av ekstern antenne kommer over på 3g nettet. Da vil du ha helt ok hastighet.

Men dette koster kanskje endel mer enn disse vanlige små USB-mobilmodemene? Det er begrenset hvor mye jeg gidder å legge i dette.

:)

Tnx.

Lenke til kommentar

Det du burde skaffe deg er et modem med tilkobling for ekstern antenne. Du kan få kjøpt retningsantenner med forsterkning på f.eks 10 ganger (10dB).

Du kan sjekke dekning til Netcom og ICE om du har mulighet. De har ikke samme basestasjoner som Telenor.

Roaming vil nok ikke hjelpe, siden Telenor roamer med Telenor :)

Kan du slenge opp en cirkapris på dette? :wee:

Jeg tror ikke jeg har anledning til å teste Netcom og Ice før kjøp, skulle gjerne gjort det men.

Det jeg glemte å nevne her er at det er begrenset hva jeg har av strøm. Jeg har nok til å lade opp laptopen liksom, ikke særlig mer! :tease:

Lenke til kommentar

Må bare legge til, at det er rart at jeg detter ut nå. De to siste gangene jeg har vært der har jeg ikke hatt nett (selv om det har stått symbol for Edge). Lurer på om det kan være noe med iPhone 4S...

Men tidligere, med HTC+Andriod så gikk dette bra... med samme abb. (Telenor).

Lenke til kommentar

Netcom kan testes med en telefon om du har en i nabolaget :-)

Ellers kan det være verd å se på dekningskart på leverandørenes sider. Der får man en pekepinn hverfall.

Når det gjelder pris, så koster en antenne trolig rundt 1000kr om du skal ha en god en. Dongle eller router behøver ikke koste all verden.

EDIT: Det kan godt være dårligere dekning på den ene telefonen. Du får ikke god dekning et sted da? Har du f.eks god dekning på taket av hytta, så kunne du kjøpe en trådløsrouter og montere den i en trådløs boks.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Netcom kan testes med en telefon om du har en i nabolaget :-)

Ellers kan det være verd å se på dekningskart på leverandørenes sider. Der får man en pekepinn hverfall.

Når det gjelder pris, så koster en antenne trolig rundt 1000kr om du skal ha en god en. Dongle eller router behøver ikke koste all verden.

EDIT: Det kan godt være dårligere dekning på den ene telefonen. Du får ikke god dekning et sted da? Har du f.eks god dekning på taket av hytta, så kunne du kjøpe en trådløsrouter og montere den i en trådløs boks.

Takk for svar!

Nå har jeg sjekket dekningskartene for Telenor, Netcom og Ice. Telenor, som jeg har, opplyser at de har 3G i området - noe som bare er piss - jeg så bare Edge, og denne virket i tillegg ikke...

Netcom opplyser at de har Edge.

Ice opplyser om at de har "svært god dekning".

Jeg hadde egentlig tenkt meg noe uten fast månedspris, altså betale per MB. Men det går vel ikke med Ice ser det ut til.

Jeg får ikke testet dette på forhånd heller. De fleste jeg kjenner har Telenor tror jeg, uansett er det ingen som gidder å gå langt inn i fjellheimen for dette. :hmm:

Jeg har testet mobilnettet flere steder innendørs, men også utendørs. Samme greia. Ikke på taket, dog.

Nei, jeg tror jeg legger dette på is. Får heller satse på god gammeldags hyttestemning. :wee:

Lenke til kommentar

ICE har et abonnement som heter Av og til, tror jeg.

Det er lengre siden jeg vurderte ICE, så jeg er usikker...

Sjekk hvilke abonnement de tilbyr.

Ja den "av og til" kosta cirka 200...

Syns det blir litt drøyt å binde seg i 12 mndr a 200 kr for litt surfing på hytta! :hmm:

De hadde også en til 175 per uke - uten "binding". Men da måtte du ut med 1000+ for utstyret.

Lenke til kommentar

Smarttelefoner har veldig dårlig signalmottak som regel. En dongle er ikke mye bedre, med mindre du kjøper en slik dongle med "stor antenne" på.

Derfor har du fått rådet om å kjøpe en 3g¤4g ruter med ekstern antenne. De vil rett og slett få bedre signal, og da kanskje klare å koble seg på 3g istedenfor edge. En 3g ruter koser ikke skjorta, og sluker heller ikke særlig med strøm.

Det neste steget med utendørs antenne, det kan du ta dersom en 3g ruter med eksterne antenner ikke klarer å gi deg tilfredstillende nett. Det er ikke sikkert du trenger det. Og som Skrotnes sier, så kan du eksperimentere med hvor ruteren må stå for å få best signal.

Lenke til kommentar

Telenor har to rutere:

https://nettbutikk.telenor.no/MobiltBredbånd/telenortrådløsbredbåndsruter4g,dwr923#!

https://nettbutikk.telenor.no/MobiltBredbånd/telenortrådløsbredbåndsruter4g,mf91d#!

Den førstenevne er sikkert bra til dette formålet, men det virker som den trenger kontinuerlig 230V - noe jeg ikke har strøm nok til.

Sistenevnte kan lades opp, så det ville gått. Men er den noe særlig bedre enn en smarttelefon med tanke på datasignal?

Takk for svar folks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...