Gå til innhold

Hva må jeg kunne som IKT-Lærling?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Active Directory/LDAP og annen administrasjon på Windows-plattform (dessverre lite Linux på norske skoler).

Basic kunnskaper om PCer/laptoper (bytte disk, skjerm og lignende).

Nettverk.

Printere (på nettverk).

Muligens noe utvikling av nettsider/vedlikehold av nettsider.

osv.

Vil tro du klarer å komme på ganske mye om du tenker over hva av IT som finnes på en skole.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Active Directory/LDAP og annen administrasjon på Windows-plattform (dessverre lite Linux på norske skoler).

Basic kunnskaper om PCer/laptoper (bytte disk, skjerm og lignende).

Nettverk.

Printere (på nettverk).

Muligens noe utvikling av nettsider/vedlikehold av nettsider.

osv.

Vil tro du klarer å komme på ganske mye om du tenker over hva av IT som finnes på en skole.

Takk skal du ha :-)

Ja, sant det!

Lenke til kommentar

Du har vel også noe skole?

Uansett så er det greit å "forberede" seg til man begynner som lærling, men hensikten med å være lærling er jo også at man skal lære ting ute i en bedrift og du vil da også danne deg ett bilde av hva du ønsker å lære mer om :)

Lenke til kommentar

Du har vel også noe skole?

Uansett så er det greit å "forberede" seg til man begynner som lærling, men hensikten med å være lærling er jo også at man skal lære ting ute i en bedrift og du vil da også danne deg ett bilde av hva du ønsker å lære mer om :)

Er ikke noe skole lengre nei.. Går ut i lærlingjobb nå, og da er det 2 år med bare jobbing :-)

Lenke til kommentar

Nei, men mente at du har vel gått noe skole nå før du begynner som lærling?

Der er du også innom ting du kommer til å lære mer om innenfor lærlingeperioden (som regel ihvertfall)

Joda, men jeg tengt bare at kanskje det var noe jeg spesielt kom til å få bruk for.. Som var kjekt og kan ekstra godt!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kunne ingenting når jeg begynte som lærling. Eneste erfaring jeg hadde var å sette sammen maskiner og installere windows, samt feilsøking i windows.

Når jeg var ferdig som lærling kunne jeg like lite som da jeg begynte. :p

Hahah, lærte du ingen ting? :huh:

Endret av ErikAuranaune
Lenke til kommentar

Tja.. jeg lærte vel hvordan man patchet tp kabler, noe jeg kunne lært fint på egenhånd.

Ellers lærte jeg ikke stort nei, på fagprøven måtte jeg google fremgangsmåten for å sette opp en Windows server med brukere og GP.

Det kommer nok veldig an på hvor du får læreplass. Det ene stedet jeg ble tilbud lærlingplass så bestod arbeidsoppgavene bl.a. i å rydde på lageret og gjøre printertonere klar for utlevering. Ingen it-relaterte oppgaver i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja.. jeg lærte vel hvordan man patchet tp kabler, noe jeg kunne lært fint på egenhånd.

Ellers lærte jeg ikke stort nei, på fagprøven måtte jeg google fremgangsmåten for å sette opp en Windows server med brukere og GP.

Det kommer nok veldig an på hvor du får læreplass. Det ene stedet jeg ble tilbud lærlingplass så bestod arbeidsoppgavene bl.a. i å rydde på lageret og gjøre printertonere klar for utlevering. Ingen it-relaterte oppgaver i det hele tatt.

Ååh, jeg jobber jo på skole nå, så når elever trenger hjelp med div. ting så hjelper jeg de. Lærer jo av det også :)

Lenke til kommentar

I starten av April begynner jeg som IKT Lærling på en videregående skole.

Hvilken kunnskaper trenger jeg? Hva er det jeg må kunne som jeg sikkert kommer til å bruke mye?

Det kommer ann på, er den skolen i Oslo?

Jeg har selv jobbet på vgs. i oslo, det bruker jo nettverkene innsikt og utsikt OG mesteparten av arbeidet du gjør er å "slette" maskiner med utsikt. Du kommer nok mest sannsynelig ikke til å skru så mye med maskinene, fordi det er logica som tar seg av maskinvare i oslo skolene.

Du kommer også til å endre en del passord, opprette brukere på databasen osv. (Active directory)

Du kommer også til å opprette eksamensbrukere, hjelpe elever med å få internett på mobiler (proxy), og du kommer nok til å fjerne en del stein fra cd-rom og du kommer til å få hylende lærere som tror at desktoppene på datasalen er ødelagt, men det er bare strømkontakten som ikke sitter i.

++++ :p

Lenke til kommentar

Det kommer ann på, er den skolen i Oslo?

Jeg har selv jobbet på vgs. i oslo, det bruker jo nettverkene innsikt og utsikt OG mesteparten av arbeidet du gjør er å "slette" maskiner med utsikt. Du kommer nok mest sannsynelig ikke til å skru så mye med maskinene, fordi det er logica som tar seg av maskinvare i oslo skolene.

Du kommer også til å endre en del passord, opprette brukere på databasen osv. (Active directory)

Du kommer også til å opprette eksamensbrukere, hjelpe elever med å få internett på mobiler (proxy), og du kommer nok til å fjerne en del stein fra cd-rom og du kommer til å få hylende lærere som tror at desktoppene på datasalen er ødelagt, men det er bare strømkontakten som ikke sitter i.

++++ :p

Nope, er i Trondheim :) Og ja, jeg har endret UTROLIG mye passord. Det med internett på telefon gir vi ikke hær, grunnet facebook og andre forstyrrelser i timene. Ingen nett på privat utstyr! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...