Gå til innhold

Hjelp til oppgradering - budsjett max 1500kr

Anbefalte innlegg

Jeg fikk hjelp her på forumet til å bygge PC for mange år siden - og den fungerte knallbra inntil nylig.

Et eller annet virker ikke lenger, den streiker i BIOS under oppstart.

Jeg har sjekket at det ikke er ram, skjermkort, strøm eller HD som har krepert. Da gjenstår egentlig bare prosessor og hovedkort (det var veldig støvete inne i kabinettet, VELDIG), og jeg tenkte å prøve og bytte hovedkortet. - Og samtidig oppgradere skjermkortet litt.

Har:

Hovedkort: Gigabyte GA-MA770T

Skjermkort: HD 4890

PSU: 550w

CPU: AMD Phenom ii x4 BE

RAM: 2x3GB DDR3

Noen som har forslag til et billig og bra hovedkort og skjermkort som passer inn her?

Er på et surt student-budsjett og har minimalt å rutte med.

Ser nettbutikkene har hovedkort helt ned i 300kr klassen, duger disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville styrt unna å kjøpe billig hovedkort av typen MSI og Asrock man får hva man betaler for, og kvaliteten er deretter.

I ditt tilfelle er kanskje XFX Radeon HD 6950 2GB Double Dissipation greit, problemet er PSU om det er av billige typen ikke sikkert PSU takler det.

Et Asus M5A78L-M LX V2 er sikkert brukbart men er veldig gammeldags. Gigabyte GA-970A-D3 er vel hakket bedre men er neppe noe å overklokke med heller.

Går ut i fra du har prøvd å bytte kjølepasta og resatt bios?

Vert et forsøk og prøvd å koble fra det meste. Vet spessielt enkelte hovedkort kan ha problemer å koble til USB i oppstart.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du får ikke skjermkort og hovedkort for tilsammen 1500kr som er noe oppgradering.

Skal du ha noen merkbar ytelsesøkning fra 4890 må du opp på 7850 ellr GTX650Ti.

7770 og GTX650 er bare hårfint raskere enn 4890.

Regner med det er socket AM3?

Lenke til kommentar
Går ut i fra du har prøvd å bytte kjølepasta og resatt bios?

Vert et forsøk og prøvd å koble fra det meste. Vet spessielt enkelte hovedkort kan ha problemer å koble til USB i oppstart.

Har ikke forsøkt å skifte kjølepasta, tror du det har noe for seg? La merke til at kjølepastaen var "puddrete" når jeg tok av kjøleren.

Lenke til kommentar

Du får ikke skjermkort og hovedkort for tilsammen 1500kr som er noe oppgradering.

Skal du ha noen merkbar ytelsesøkning fra 4890 må du opp på 7850 ellr GTX650Ti.

7770 og GTX650 er bare hårfint raskere enn 4890.

Regner med det er socket AM3?

Ja, det er AM3 socket.

Skjermkortet er egentlig ikke viktig - oppsettet dro faktisk nye spill i grei kvalitet og FPS. Kanskje jeg bare skal sløyfe skjermkortet i denne omgangen og heller finne et hovedkort for nå, heller ta en skikkelig oppgradering når økonomien tillater det.

Lenke til kommentar

Da går jeg nok for dette: Asus M5A78L-M LX V2, eller - ASUS M5A78L-M LE ble det, ikke at jeg aner hva forskjellen på LX og LE er, og google ga heller ingen svar på det. Det fantes også LX3 og et par andre versjoner, og alle hadde minimale variabler i pris - så jeg tok det dyreste og satser på at det funker greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...