Gå til innhold

Hva strøk du på oppkjøring for?


-Bård

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg strøk faktisk på siste rundkjøringa, ca 100 meter ifra trafikkstasjonen. You couldn't make it up.

 

Toucha så vidt innenfor rundkjøringa mens en annen bil kjørte forbi, i mine øyne og hode var det ikke i nærheten av å være en farlig situasjon. Men regler er regler og jeg ville vært ekstremt obs i rundkjøringer. Det skal ekstremt lite til for å stryke her. Ja bare med en "liten" feil, selv om resten av kjøringa så og si er prikkfri.

 

Ellers blir kan det fort bli litt stressende med busser som har stoppet. Les deg godt opp angående disse reglene.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Jeg strøk faktisk på siste rundkjøringa, ca 100 meter ifra trafikkstasjonen. You couldn't make it up.

 

Toucha så vidt innenfor rundkjøringa mens en annen bil kjørte forbi, i mine øyne og hode var det ikke i nærheten av å være en farlig situasjon. Men regler er regler og jeg ville vært ekstremt obs i rundkjøringer. Det skal ekstremt lite til for å stryke her. Ja bare med en "liten" feil, selv om resten av kjøringa så og si er prikkfri.

 

Ellers blir kan det fort bli litt stressende med busser som har stoppet. Les deg godt opp angående disse reglene.

 

Hæ? Hva skjedde?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

Hei,

* Hvor langt ut må jeg ved forbikjøring av syklist/ gående? Så langt ut at det ikke kan gjøres uten å ha veldig god oversikt?

* Må jeg vente helt til fotgjenger har gått helt over gangfelt?

* Bratt bakke med fartsdumper. Ha bilen i 2. gir hele veien og minke fart/ øke fart normalt, eller kjøre fortere og opp i 3. gir (som går fint med fartsgrensen på stedet), for å gire ned i skarpe svinger og dumper?

 

* Hvordan vite om veien er privat og kommer fra få husstander (ikke vikeplikt), eller om det er en vanlig vei jeg har høgreregelsvikeplikt for?

 

* Dersom jeg følger fartsgrensa på oppkjøring (som en ofte gjør) og det ligger biler tett bak meg som klart vil forbi fordi jeg kjører "for sakte", skal jeg da slippe forbi ofte, eller vil dette ses på som "feil"?

 

* Fartsgrense 60 km/h eller lavere, buss på holdeplass. Kjøre utenom som forbi en syklist i tilfelle det kommer noen ut i veien? Sakke farten, i så fall hvor mye? Hvor nær kan jeg være bak bussen før jeg må stanse dersom den blinker ut?

Lenke til kommentar

1. Du må helt over til det andre kjørefeltet.

2. Jeg vet ikke om du , men det er kanskje det tryggeste.

3. Skift gir hvis du rekker å gire opp og ned uten å kjøre brått.

4. Vikeplikt og andre vanlige trafikkregler gjelder over alt der det ikke er skiltet eller merket annerledes.

5. I utgangspunktet ville jeg fulgt fartsgrensa og tvunget bilene bak til å gjøre det samme, men hvis noen prøver seg på en farlig forbikjøring likevel, som ofte skjer, så må du så klart la vedkommende komme forbi og unngå ulykker.

6. Senk heller farten og kjør forbi bussen så sakte at du rekker å bremse hvis noen kommer, altså i 2. gir. Stopp et par meter bak busslomma hvis bussen blinker ut.

Lenke til kommentar

Det er riktig. Det er ikke vikeplikt for utkjørsler. Hvis du er usikker på om noe er en utkjørsel eller vei, så er det bedre å slippe ut eventuelle andre trafikanter enn å risikere å bryte vikeplikten. Du stryker hvis du bryter vikeplikten, men du stryker ikke for å vike hvis det er grunn til å være usikker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har strøket 2ganger på oppkjøring, første gangen følte jeg at jeg kom til å stryke, og det gjorde jeg. Grunnen var at jeg møtte en lastebil som lå litt over i min bane.Så da ble jeg nervøs og la meg litt for langt ut mot et gjerde. Så det var grunnen til at jeg strøk.

 

Andre gangen kjørte jeg mye roligere og var ikke så nervøs, følte deg gikk veldig bra. Og da jeg var ferdig spurte han om hvordan det hadde gått. Jeg sa jeg følte det hadde gått fint. Han sa at jeg kjører veldig fint og plasserer meg riktig i runkjøringer, men hadde alikavel strøket fordi jeg hadde for lavt girbruk fra en strekning på 500meter ca. Hvor jeg valgte 2 gir istedenfor 3 gir.

 

nå skal jeg opp igjen om en måned. Håper nå at jeg består !

Lenke til kommentar

Må dele søster mi si strykfeil. Den feilen har heldt oss underhaldne i mange augneblink i etterkant! Ho var så klårt nervøs der ho kom putrande inn mot ei rundkøyring ikkje så langt heimefrå. Sensoren ville at ho skulle køyre ta til venstre, og joda, ho tok til venstre.... :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ta det med ro, følg skilter, se langt fram og alt det vanlige du gjør mens du kjører bil.
Det er akkurat som en vanlig kjøretime med kjørelærer, så bare nyt den lille timen du skal kjøre.
Husk blinklys, sakk ned farten på vei inn i kryss/rundkjøringer etc.
De fleste sensorer er greie, du kan fint holde en samtale gående med dem om du vil, det er helt opp til deg hvordan turen blir utenom kjøreruten da selvsagt :)

 

Alt i alt, bare slapp av og stol på deg selv, så går dette kjempefint! :)
Lykke til da! :D

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Etter å ha lest noen av de grunnene flere her har stryket på, så synes jeg at jeg burde personlig ha stryket. Ja som du kunne tippet så bestod jeg på første forsøk, selvom jeg var 90% sikker på at jeg ikke skulle :D Hadde 3-4 feil.

 

Feil 1. Kvelte motoren 2 min ut i oppkjøringen.

Feil 2. Kvelte motoren i en rundkjøring.

Feil 3. Kvelte motoren i en innkjørsel mot motorvei.

 

Fikk som kommentar at jeg kunne stryket på grunn av mine gir skifter og clutch håndtering i ulike situasjoner. Men siden jeg hadde gode overblikk, gode trafikkavvikling og han følte seg veldig trygg når han satt på med meg så han ga meg bestått.Han ga meg også et liten kommentar på vei ut av bilen.

 

"Kjøp automat bil" lol.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Strøk og strøk, fikk tilbakemelding på at jeg kunne se mer på speilene (beveger ikke hodet når jeg observerer rundt, så sa det jeg gjorde under turen.)

 

Strøk på rygging, kom 350~ cmd for langt til høyre og sensoren målte opp, skulle være veldig riktig.

 

Fikk totalt 4 feil, men skulle egentlig sjekke den nød-trekanten, men det begynte og regne så sensoren sa fuck it og vi avsluttet.

 

edit: Trodde tråden var ny, men ser han over meg bumpet tråden.. ouf, så ikke feilen selv :(

Endret av MultiGamerClub
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg besto, sensor kommenterte

 

- vi kjørte forbi noen unger (skoleklasse?) som gikk på fortauet langs veien. Det var 50- eller 40-sone der. Jeg holdt øye med dem og hadde foten på bremsen, men bremset ikke ned noe særlig. Sensor mente jeg burde bremset mer ned, eller lagt meg litt over i venstre felt mens jeg passerte. 

 

- jeg kvelte bilen da jeg skulle ut i et kryss (stoppet heldigvis ikke midt i krysset!)

 

- jeg bomgira en gang. Da fikk jeg en oppstrammer av sensor "nå må du kjøre ordentlig!". For det hjelper på nervene, jess.. 

 

Burde kanskje ikke bestått den prøven der. Synd det virker så tilfeldig, jeg har inntrykk av at mange kjører bedre enn dette og stryker likevel. 

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er klart at "trynefaktor" har endel å si.

Uansett er det helhetsinntrykket som teller, så om man stryker pga bare EN feil så skal den være ganske så stor/farlig...

 

Fortell sensor hvorfor du gjør som du gjør, feks i fra posten over meg her - Si at du har sett skoleklassen, å kjører forbi med foten på bremsen, klar til å evt bremse mer/stoppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gøy å se denne tråden igjen. Selv føler jeg meg ikke som en bedre sjåfør nå enn da jeg tok lappen. Kanskje jeg til og med er mindre sikker på mine egne kjøreferdigheter nå. Det går ofte måneder mellom hver gang jeg kjører bil da jeg som regel ikke har behov for eller tilgang på bil og foretrekker kollektivtransport. Jeg hadde ikke brydd meg om å ta førerkortet i dag. Da jeg gjorde det, bodde jeg i distrikts-Norge, men selv da klarte jeg meg egentlig greit med tog og buss og pirattaxi. Nå er det av og til kjekt å ha lappen, for eksempel med tanke på å leie bil og dra på tur til mindre tilgjengelige steder i utlandet, men det er fortsatt ingen nødvendighet.

 

Det hender fortsatt at jeg gjør små feil eller rare ting i trafikken selv om jeg altså har hatt førerkortet i noen år nå. Men heldigvis har jeg ikke satt liv eller helse i fare. Som relativt voksen og nødt til å tenke selv, har jeg fått mer respekt for farene i trafikken og hvilke dødsmaskiner kjøretøy potensielt er. Det mest irriterende i trafikken er forbikjøringer der jeg mener en del andre bilister undervurderer risikoen de utsetter seg selv og andre for.

 

Som det ble sagt tidligere i tråden, er det viktigste å ta trygge valg.

 

Det er et godt eksempel på at dagens oppkjøringsmodell kan være ganske urettferdig. Man skal ikke vise at man er flink til å kjøre opp, man skal vise at man kan kjøre bil noenlunde trygt. Stresset kan medføre at man gjør ting man ellers aldri ville gjort, slik jeg gjorde på min oppkjøring. Om man synes at en snuplass virker utrygg og velger å gå for neste er nok det en ting sensor godtar, men det er det ikke så lett å tenke i kampens hete. Det største problemet er at det koster så mye å stryke, systemet er simpelthen usosialt.

 

Det stemmer at man kan gjøre feil på grunn av stress, men sensor kan jo ikke vite om det er derfor eller om du ville gjort den feilen uansett. Dessuten kan du jo av ulike grunner bli stresset i trafikken ellers også og da må du være trygg nok til å kjøre trygt likevel.

 

Stresset kommer vel ofte som følge av eksamensnerver og sensor vil ikke alltid få rett inntrykk av kandidaten.
Kjørelæreren har bedre forutsetninger enn sensor til å vurdere kjøreferdighetene.

 

Kjørelæreren ville også lett havnet i en interessekonflikt, så det er greit at vurderingen ligger hos noen andre.

 

Jeg sier ikke at det ikke skal koste noe å ta lappen, men når man har kommet så langt som til oppkjøring er det nokså klart at man er god nok. Mister man førerretten får man heller punge ut for ny prøve. At man takler oppkjøringssituasjonen er en bra indikasjon på at man er klar for å begynne å lære på egenhånd, men at man ikke gjør det er ikke nødvendigvis et tegn på det motsatte. Ordningen slik den er i dag er gammeldags. Jeg synes føreropplæring burde ha status som all annen utdannelse. Et sertifikat burde ha fastpris, og finansieres via Lånekassen.

 

Er man god nok, bør man også kunne overbevise sensor. At en ikke ubetydelig del stryker på førerprøven, viser jo at man ikke nødvendigvis er klar selv om man kommer så langt.

 

Selv om førerprøven ikke er en eksakt vitenskap og trynefaktor kan være en del av det, som det påpekes over. Men er det usikkerhet, bør sensor av hensyn til alle andre i trafikken være forsiktig med å godkjenne førerprøven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...