HighGoat Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Kjørte i 80 i 50 sonen. Var sikker på det var landevei ettersom det var dårlig oppskiltet, har kjørt tilbake i ettertid og sjekket, det står et 50skilt halveis inni en hekk -.-". Trodde også når det ikke var "fri" grense så skulle det stå skiltet hver "X" meter. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Trafikkskilt må kun gjentas ved kryss. Som kjent gjelder alltid skilt frem til neste veikryss. Lenke til kommentar
HighGoat Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Trafikkskilt må kun gjentas ved kryss. Som kjent gjelder alltid skilt frem til neste veikryss. Hvis du er på en landevei og ikke ser et fartsskilt etter at det har gått en kilometer, kan du anta at lovlig fart der er 80 kilometer i timen. 30-, 40-, 60- og 70-soner skal derimot skiltes hver halve kilometer, sier Ranes. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Hvis du er på en landevei og ikke ser et fartsskilt etter at det har gått en kilometer, kan du anta at lovlig fart der er 80 kilometer i timen. 30-, 40-, 60- og 70-soner skal derimot skiltes hver halve kilometer, sier Ranes. Jeg vet ikke hvem denne Ranes er. Viser man til en kilde er det naturlig å vise til hvor man finner det også. Skiltforskriften er tilgjengelig på lovdata.no og sier: 362 Fartsgrense Forbudet gjelder kjøring med høyere fart enn angitt antall km/t. Forbudet gjelder på vedkommende vegstrekning fram til annen fartsgrense er angitt ved a) nytt skilt 362 « Fartsgrense » eller b) skilt 366 « Fartsgrensesone » eller til der ett av følgende skilt er satt opp: c) skilt 364 « Slutt på særskilt fartsgrense » d) skilt 540 « Gatetun » e) skilt 548 « Gågate ». Når skiltet nyttes til midlertidig regulering, kan det ha gul bunnfarge. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Det er et godt eksempel på at dagens oppkjøringsmodell kan være ganske urettferdig. Man skal ikke vise at man er flink til å kjøre opp, man skal vise at man kan kjøre bil noenlunde trygt. Stresset kan medføre at man gjør ting man ellers aldri ville gjort, slik jeg gjorde på min oppkjøring. Om man synes at en snuplass virker utrygg og velger å gå for neste er nok det en ting sensor godtar, men det er det ikke så lett å tenke i kampens hete. Det største problemet er at det koster så mye å stryke, systemet er simpelthen usosialt. Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men litt av poenget er jo også at du skal være litt stresset. Det er jo først da, sensor ser om du er skikket til å kjøre. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Stresset kommer vel ofte som følge av eksamensnerver og sensor vil ikke alltid få rett inntrykk av kandidaten. Kjørelæreren har bedre forutsetninger enn sensor til å vurdere kjøreferdighetene. 5 Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Vel, nå kan bilkjøring ofte være svært stressende, spesielt ifm. bykjøring på ukjente steder, eller under spesielt krevende kjøreforhold. Jeg for min del klarte å forholde meg skjerpet istedet for stresset under min oppkjøring, men så fikk jeg heldigvis en hyggelig sensor som det var behagelig å prate med, så det hjalp en god del. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Det blir likevel ikke helt riktig. En ting er at enkelte (meg selv inkludert) har store problemer med å få sove dagen før noe så viktig som en oppkjøring. I virkeligheten har man plikt og mulighet til å la bilen eller motorsykkelen stå på sånne dager, men hvis man ikke har lyst til å vente minst en måned ekstra må man pent komme seg opp, ta seg sammen og eventuelt lære at det å kjøre etter 24 timer pluss uten søvn faktisk går an. Oppkjøringsmodellen er i og for seg ikke så ille, det største problemet er at det koster en formue å stryke. Kjøreskolene har sin egen "vær-varsom-plakat" som sier at hvis en lærer får følelsen av at en elev er uegnet eller vil komme til å trenge mye mer tid enn andre på å ta lappen, skal man få beskjed. Når det har kommet så langt at oppkjøring er bestilt, betyr det at du er god nok til å ha førerkort, du må bare gjennom en kjip og kostbar formalitet først. Endret 22. juli 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. juli 2013 Del Skrevet 22. juli 2013 Nå er du i overkant sytete. Det skal være vanskelig og dyrt å ta lappen. På denne måten blir den mer verdt. Jeg kjører ikke over lappegrensen av den grunnen at det er så dyrt å miste den. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Om ikke poenget er at man skal være stresset, så skal mye av kjøringen ligge i refleksene, det skal ikke være ting man trenger å sitte å tenke på. Stresset burde derfor ikke ha så mye å si. Og som noen sa, det viser i tilfelle at man ikke bare akkurat er god nok, men at man faktisk er god nok en dag man ikke er på topp. Når det gjelder behov for en oppkjøring hvor en statlig ansatt sensor godkjenner kjøringen din, kontra en privat næringsdrivende som du i løpet av de siste månedene har tilbrakt mye tid med og gitt masse penger, så ser jeg behovet. Hvis 20-30% stryker (link) så er det ikke bare fordi folk er nervøs at de stryker. Det er mer enn en kostbar formalitet. Jeg ser problemet de som er ekstremt nervøs for prøver har, men de vil møte tilsvarende problemer igjennom hele livet og må kanskje jobbe med disse tingene, er få et spesialtilpasset opplegg. At man skal lette på en ordning som fungerer for å legge til rette for disse synes jeg høres litt mye ut. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Jeg sier ikke at det ikke skal koste noe å ta lappen, men når man har kommet så langt som til oppkjøring er det nokså klart at man er god nok. Mister man førerretten får man heller punge ut for ny prøve. At man takler oppkjøringssituasjonen er en bra indikasjon på at man er klar for å begynne å lære på egenhånd, men at man ikke gjør det er ikke nødvendigvis et tegn på det motsatte. Ordningen slik den er i dag er gammeldags. Jeg synes føreropplæring burde ha status som all annen utdannelse. Et sertifikat burde ha fastpris, og finansieres via Lånekassen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Nå er du i overkant sytete. Det skal være vanskelig og dyrt å ta lappen. På denne måten blir den mer verdt. Verdt hva da? Du bruker mye penger på lappen og derfor skal den da være bedre? 1 Lenke til kommentar
-Bård Skrevet 23. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2013 Bare for å få det også inn:Gjør absolutt ingenting om dere skriver hvilke feil dere gjorde som sensor pirket på, selv om dere sto! /TS Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Verdt hva da? Du bruker mye penger på lappen og derfor skal den da være bedre? Skjønte ikke spørsmålet. Er du ikke enig i at noe får mer verdi om jeg betaler mer for det? Edit: For å prøve å holde meg litt til tema... Jeg stod på første oppkjøring. Eneste kritikken var at jeg clutchet litt for tidlig inn i en rundkjøring. Endret 23. juli 2013 av Slettet+45613274 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Skjønte ikke spørsmålet. Er du ikke enig i at noe får mer verdi om jeg betaler mer for det? Edit: For å prøve å holde meg litt til tema... Jeg stod på første oppkjøring. Eneste kritikken var at jeg clutchet litt for tidlig inn i en rundkjøring. Jeg forstår ikke hva du mener med verdi. Bil-sertifikatet er ikke noe som er verdisatt. Jeg kan være enig med at du muligens får mer kvalitet for pengene om du betaler mye, men det er ikke slik at sertifikatet til 30.000kr eller 4000kr gir forskjellige avkastninger til senere tid. Om jeg tar sertifikatet mitt i UK så får jeg et sertifikat, ikke et dårligere, ikke et bedre, men jeg betaler mindre for det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Skjønner fortsatt ikke hva poenget ditt er. Men sånn jeg forstår det er poenget med en høy pris, er at da blir det dyrere for folk å miste den, så da unngår de det. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Jeg tviler på at det er en villet effekt av politikken på området. Den slags har vi bøter til. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Mister man førerretten får man heller punge ut for ny prøve.Det må man da som regel i dag også.Ordningen slik den er i dag er gammeldags. Jeg synes føreropplæring burde ha status som all annen utdannelse. Et sertifikat burde ha fastpris, og finansieres via Lånekassen.Snodig, siden annen sammenlignbar utdanning av den typen føreropplæring er hverken har fastpris (ut over når arrangøren tilbyr tilsvarende "pakkepris") eller finansieres via Lånekassen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Jeg sa ikke at man ikke må punge ut for ny prøve i dag. For noe så betydelig som førerkort klasse B burde det ikke stå på personlig økonomi. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. juli 2013 Del Skrevet 23. juli 2013 Hvorfor skal andre sponse de som skal ta førerkort? Har du ikke råd til førerutdanningen har du også neppe råd til bilen du skal bruke utdanningen i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå