Mr.Postman Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Hei, vurderer nå å bygge meg en gaming pc til rundt 10-12k og lurte på om noen her på forumet kunne hjelpe meg. Hadde vært fint om noen kunne gitt meg en handleliste fra Dustin eller Komplett som jeg kunne sett litt på.. Jeg er ikke en hardcore gamer, men liker å ha muligheten til å spille en del nye spill på høy kvalitet (I hvertfall middels). Driver med litt Photoshop redigering og web programmering og design om det skulle ha noe å si. (IKKE AVANSERT PHOTOSHOP REDIGERING) Hadde vært fint om den kunne taklet foreksempel GTA V på fullt eller middels når det kommer ut. AMD eller Intel? Har hørt at du egentlig får litt mer for pengene med AMD, så tenkte jeg skulle gå for det. P:S om skjerm, tastatur, og mus hadde vært inkludert til toppen 13k hadde det vært fint. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) PC i deler - Core i5-4670K / GTX 770 Intel Core i5-4670K, Geforce GTX 770 2GB, Z87, 8GB DDR3, 250GB SSD, 650W PSU Ville lagt til, NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3 + SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB sistnevnte var en del dyrere på komplett. Som det er nå, FX 8350 er kun bedre på virtualisering og krevende videoredigering, men nå tar nok i7 4770k igjen bulldozer også der. Med mindre du vil handle brukt, i5 2500k sammen med f.eks Asus Radeon HD 7970 3GB MATRIX Platinum men med det skjermkortet bør du nok spille med eyefinity i så fall om det skal være noe vits å vurder Redeon. Endret 6. juli 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 PC i deler - Core i5-4670K / GTX 770 Intel Core i5-4670K, Geforce GTX 770 2GB, Z87, 8GB DDR3, 250GB SSD, 650W PSU Ville lagt til, NOCTUA NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3 + SEAGATE BARRACUDA 2TB 7200RPM SATA/600 64MB sistnevnte var en del dyrere på komplett. Som det er nå, FX 8350 er kun bedre på virtualisering og krevende videoredigering, men nå tar nok i7 4770k igjen bulldozer også der. Med mindre du vil handle brukt, i5 2500k sammen med f.eks Asus Radeon HD 7970 3GB MATRIX Platinum men med det skjermkortet bør du nok spille med eyefinity i så fall om det skal være noe vits å vurder Redeon. Så du mener jeg bør gå for Intel build? Isåfall, er handlelista optimal eller bør jeg kaste inn et par tusenlapper til for bedre ytelse? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Tja vil du spare penger er i7 2600k, i7 2700k eller i7 3770k like greit på bruktmarkedet til ca pris mellom 1000 -1400 kr kommer ann på de er overklokket eller ikke. Skal du ha nytt kan man vurdere i7 4770k kan være bedre til multitasking men ut fra behovet her burde en overklokket i5 4670k være mere nok. Husk det er ikke store forskjeller mellom Sandy brige og haswell, når vi snakker om ren CPU ytelse, så du kan fint spare en del penger på brukt, men er ikke sikkert brukte cpuer overklokker like bra som nye om prosesssorene har vært overklokket i noen år. Angående skjerm, kan det være greit å nevne om man vil ha 120 hz eller 3d eller ikke, i så fall bør man handle brukt i så fall. Eller om man vil ha ren LED skjerm for å spare strøm eller IPS panel for å få bedre fargegjengivelse ved solskinn. Endret 6. juli 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Tja vil du spare penger er i7 2600k, i7 2700k eller i7 3770k like greit på bruktmarkedet til ca pris mellom 1000 -1400 kr kommer ann på de er overklokket eller ikke. Skal du ha nytt kan man vurdere i7 4770k kan være bedre til multitasking men ut fra behovet her burde en overklokket i5 4670k være mere nok. Husk det er ikke store forskjeller mellom Sandy brige og haswell, når vi snakker om ren CPU ytelse, så du kan fint spare en del penger på brukt, men er ikke sikkert brukte cpuer overklokker like bra som nye om prosesssorene har vært overklokket i noen år. Angående skjerm, kan det være greit å nevne om man vil ha 120 hz eller 3d eller ikke, i så fall bør man handle brukt i så fall. Eller om man vil ha ren LED skjerm for å spare strøm eller IPS panel for å få bedre fargegjengivelse ved solskinn. Kan gå til 12k for bare pcen (Uten skjerm, tastatur og mus) Vurderer listen du sendte meg, men er noe inni meg som vil gå for AMD, så lagte denne listen og lurte på om du kunne gi den en vurdering? Fant en eksisterende som jeg modifiserte litt på. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1250375&su=79599174-8508-4A8B-822F-521E441B53E5 Lenke til kommentar
HelleMo Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Kan gå til 12k for bare pcen (Uten skjerm, tastatur og mus) Vurderer listen du sendte meg, men er noe inni meg som vil gå for AMD, så lagte denne listen og lurte på om du kunne gi den en vurdering? Fant en eksisterende som jeg modifiserte litt på. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1250375&su=79599174-8508-4A8B-822F-521E441B53E5 Ikke gå for AMD, de ligger et stykke etter Intel i ytelse og teknologi. Tror jeg heller ville gått for oppsette ovenfor, enn det du valgte, da jeg mener noen av komponentene du har valgt ut ikke er kompatible me hverandre og fordi det er en AMD build. Sats heller på i5 du;, da får du mye for pengene. Men AMD er rett og slett ræva... Tror og forresten oppsette til LMH1 ikke gir optimal ytelse for 10k., selv om det er et ok setup. Hiv kansje inn et bedre skjermkort til et par tusen mer. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Ikke gå for AMD, de ligger et stykke etter Intel i ytelse og teknologi. Tror jeg heller ville gått for oppsette ovenfor, enn det du valgte, da jeg mener noen av komponentene du har valgt ut ikke er kompatible me hverandre og fordi det er en AMD build. Sats heller på i5 du;, da får du mye for pengene. Men AMD er rett og slett ræva... Tror og forresten oppsette til LMH1 ikke gir optimal ytelse for 10k., selv om det er et ok setup. Hiv kansje inn et bedre skjermkort til et par tusen mer. Nå gleder jeg meg til å se deg utdype hvordan AMD ligger "ett stykke bak Intel i teknologi"... "AMD er rett og slett ræva... " ikke oppfør deg som en drittunge uten peiling, så blir du kanskje tatt seriøst. 1 Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Nå gleder jeg meg til å se deg utdype hvordan AMD ligger "ett stykke bak Intel i teknologi"... "AMD er rett og slett ræva... " ikke oppfør deg som en drittunge uten peiling, så blir du kanskje tatt seriøst. Irriterer meg hvordan enkelte skal komme med slike usakelig innlegg om hvilken produsent som er best eller ikke... :O Vil ikke ha prosessor krig akkuratt slik som de konsollkrigene som konstant er aktiv. Grunnen til jeg ønsker et AMD build er enkelt å greit fordi jeg har gode erfaringer med det. Har også hørt rykte om at du får en del mer for prisen og at prosessorene deres er likså god som Intel, da de sier at man betaler liitt ekstra for merkenavnet Intel. (At det er Intel) an det være at det stemmer Rusher? Forresten hadde vært fint om jeg hadde fått flere innspill blant emne. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Irriterer meg hvordan enkelte skal komme med slike usakelig innlegg om hvilken produsent som er best eller ikke... :O Vil ikke ha prosessor krig akkuratt slik som de konsollkrigene som konstant er aktiv. Grunnen til jeg ønsker et AMD build er enkelt å greit fordi jeg har gode erfaringer med det. Har også hørt rykte om at du får en del mer for prisen og at prosessorene deres er likså god som Intel, da de sier at man betaler liitt ekstra for merkenavnet Intel. (At det er Intel) an det være at det stemmer Rusher? Forresten hadde vært fint om jeg hadde fått flere innspill blant emne. AMD cpuer er ok for prisen. Men til gaming holder de ikke stand. Ikke på noe som helst hvis. Hvis du liker fps drops ut av det blå er de bra men hvis du liker stabil god framerate er det kun intel for gaming og stort sett alt med enkeltrådet ytelse. Jeg har brukt AMD cpu i maaange år men har gått helt over til intel for når du skal bruke 12 k på pc trenger du ikke spare 500kr på en cpu som er 50% dårligere i spill Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 AMD cpuer er ok for prisen. Men til gaming holder de ikke stand. Ikke på noe som helst hvis. Hvis du liker fps drops ut av det blå er de bra men hvis du liker stabil god framerate er det kun intel for gaming og stort sett alt med enkeltrådet ytelse. Jeg har brukt AMD cpu i maaange år men har gått helt over til intel for når du skal bruke 12 k på pc trenger du ikke spare 500kr på en cpu som er 50% dårligere i spill Okei, har sjekket litt ekstra rundt og tenker jeg går for Intel alikevell. Med et budsjett på 10-13k, hvor "god" pc kan jeg få for det? Altså, hvilken katogori havner den i ytelsemessig? Lav, middels, eller god? Poenget mitt er, bør jeg investere noen tusen ekstra for en bedre maskin? (Fordi jeg har penger til det, men hadde opprinnelig tenkt å bruke mellom 10 og 13k. ) Tenker at om jeg går for en middels god gamer pc med god støtte for oppgradering, så kan jeg oppgradere den senere, om nødvendig? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Billigste er enten å kjøpe alt du vil ha med en gang, og heller bytte ut når du virkelig trenger det. Selvfølgelig kan man kjøpe f.eks GTX 670 skjermkort nå, og selge den om 1-2 år også kjøpe GTX Titan eller GTX 780 brukt, men er ikke selvfølge du får tak i de på bruktmarkedet. PC til 13.000 havner ca midt i mellom det jeg foreslo vertfall, man ha jo sokkel 2011 men det er både dyrt og ikke anbefalt til kun gaming selv om i enkelte spill kan man hente litt mere ytelse ved SLI/crossfire med 6 kjerners CPU. Prosessorer som i7 3770k og i7 4770k har stort sett kun hypertreading som fordel det gir kun effekt ved videoredigering eller ved multitasking selvfølgelig litt høyere stock hastighet men vi snakker kun om 100 mhz ikke store greiene. Endret 7. juli 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
Mr.Postman Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Billigste er enten å kjøpe alt du vil ha med en gang, og heller bytte ut når du virkelig trenger det. Selvfølgelig kan man kjøpe f.eks GTX 670 skjermkort nå, og selge den om 1-2 år også kjøpe GTX Titan eller GTX 780 brukt, men er ikke selvfølge du får tak i de på bruktmarkedet. PC til 13.000 havner ca midt i mellom det jeg foreslo vertfall, man ha jo sokkel 2011 men det er både dyrt og ikke anbefalt til kun gaming selv om i enkelte spill kan man hente litt mere ytelse ved SLI/crossfire med 6 kjerners CPU. Prosessorer som i7 3770k og i7 4770k har stort sett kun hypertreading som fordel det gir kun effekt ved videoredigering eller ved multitasking selvfølgelig litt høyere stock hastighet men vi snakker kun om 100 mhz ikke store greiene. Vil du anbefalle meg å kjøpe denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=783620 Liker egentlig ikke kabinettet til den der, men men... Havner den midt i mellom også? Eller skal jeg ta råd her fra forumet og sette sammen deler til rundt 13k ? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Beste er nok å velge helt selv ja, har ikke satt meg inn i Haswell hovedkortene, men av erfaringer så gjør asus det bedre på overklokking, men MSI har en veldig stilig UEFI grensensitt. Vil anbefale å sjekke prisguide.no eller prisjakt.no men nå vet du ca hva vi anbefaler. Hadde jeg heletatt vudert AMD burde man minst ha vurdert AMD sin nyekommende FX-9590 Men når den trekker så mye som 220 watt sier det seg selv at Haswell er mere strømsparende, nå finnes det også Radeon HD 7990 men der er nok GTX Titan bedre kjøp per dags dato. Lenke til kommentar
cannibalguppy Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Okei, har sjekket litt ekstra rundt og tenker jeg går for Intel alikevell. Med et budsjett på 10-13k, hvor "god" pc kan jeg få for det? Altså, hvilken katogori havner den i ytelsemessig? Lav, middels, eller god? Poenget mitt er, bør jeg investere noen tusen ekstra for en bedre maskin? (Fordi jeg har penger til det, men hadde opprinnelig tenkt å bruke mellom 10 og 13k. ) Tenker at om jeg går for en middels god gamer pc med god støtte for oppgradering, så kan jeg oppgradere den senere, om nødvendig? Med 13k i budsjett hadde jeg kjøpt et gtx 780 kort(fordi det knuser alt annet enn titan og koster 2500kr mindre enn titan og er kun 5% dårligere). Ikke no sli eller CFX da du ikke vil få en mye bedre opplevelse. Jeg hadde personlig gått for 4770k da denne er knallbra og har HT og kan overklokkes. Msi Mpower z87 er også et knallbra hovedkort som gir deg alt du trenger. Dette er det jeg hadde bygget pcen min rundt om jeg hadde 10-13k i dag, resten av delene er ikke så dyre og derfor mindre stress. Men en Samsung 840 disk er et must, jeg skal aldri ha en disk som bruker sandforce kontroller igjen(intel, corsair og kingston bruker dette). http://www.komplett....aspx?sku=783617 Dette er nøyaktig den pcen du burde kjøpe. ALT annet er idiotisk med ditt budsjett og bruksområde. Titan er altfor dyrt for deg, AMD cpu er ikke high end nok og AMD gpu er kun bra nok om du kjører CFX(og du vil ikke kjøre CFX hvis du kan slippe og fortsatt få mer en god nok ytelse). ASUS er en trygg leverandør av HK, Kabinettet ser veldig bra ut og er en drøm å bygge i, rammen er bra, powersupplyen er bra og SSD er samsung 840 som er den klart beste SSD serien i dag(840 pro er litt bedre men forskjellen er minimal, jeg har både 840 pro og 840 og elsker begge. har hatt 8-9 forskjellige SSDer og kun samsung SSD har gjort meg fornøyd). Sokkel 2011 er altfor dyrt til ditt budsjett. Endret 7. juli 2013 av cannibalguppy 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå