Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli ganske informert når det gjelder det med spising og bodybuilding, ettersom jeg har trent i 2 år og skjønner at det jeg putter i munnen har stor sammenheng med effekten man får av trening. Så er det jo også sånn at det er "bodybuilding" som er tingen, og har lagt opp dietten min etter slik type trening.

Det jeg enkelt og greit lurer på her, er: Hva burde jeg legge til rette for å spise til de forskjellige måltidene om dagen?

Da er det snakk om før trening, etter trening, frokost, kvelds og eventuelt andre tips dere mer erfarne har å komme med.

For øyeblikket ser måltids-planen min sånn her ut:

Måltid 1 (frokost)

80g havregryn

35g whey-80 (fra gymgrossisten)

5dl Lettmelk (fra tine)

1 SS tran

C-vitamin

Multivitaminer

Måltid 2-5:

100g kyllingbryst

125g ris

30-40g brokkoli

1/4 paprika

Her trener jeg, hoho (klokka 20:00)

Etter trening (klokka 22:00)

35g whey-80

Måltid 6 (kvelds)

80g havregryn

Kasein-protein (vet ikke helt hvilket jeg skal ha enda)

5dl Lettmelk

Jeg tar også kreatin monohydrat, og har blandet inn 2-3 frukter om dagen, da som regel banan eller eple.

Så burde jeg for eksempel spise mer ris og brokkoli før trening, og spise mindre av det til de andre måltidene? eller er det her ca greit?

Det kan godt hende jeg har uteblitt noe her, husker ikke helt hva jeg hadde skrevet opp på hjemmepcn min. men tror dette er ca riktig.

Har også vurdert kosttilskudd som heter ZMA, så hvis noen har erfaring med det, pros og cons, så hadde det vært kjekt ! :)

Har ikke begynt med dietten enda! (begynner når jeg kommer inn i rutinene når skolen begynner)

Takk for alle svar!

-MusabaN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du deffe eller bulke?

Ser forøvrig ut som et greit kosthold, dette. Er litt usikker på nøyaktig hvor mye proteiner du får i deg daglig via dette, samt later det til at du får for lite fett i kostholdet. Mellom 60-90g fett/dagen er vanlig å sikte etter, i alle fall for deffing.

Selv bruker jeg ZMA fra gg, men jeg har ærlig talt ikke merket noe forskjell. Det er nok i sammenheng med at jeg har deffet mesteparten av tiden jeg har brukt dem, men det skal også sies at jeg bruker dem for søvnen sin del, ikke for gains. Sover tyngre på ZMA, og får temmelig merkelige drømmer, men har som sagt ikke erfart gains fra dem.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke noe om størrelsen din, men det så ut som ganske lite mat.

Legg merke til at det er "måltid 2-5", altså at jeg da spiser det 4 ganger dagen. Veier forøvrig 80kg nå, og har lagt meg 500 i pluss med ganske riktig fordelte Macros. DVS. 3200 kalorier, og kommer til og øke det etterhvert som jeg går oppover i vekt ;) Satser på å bikke hvertall 95 i år, men uten så mye ekstra fett.. Sliter ikke så mye med fettproblemer, men har ikke rukket å bulke mer enn 2mnd ordentlig før sommerferien i år, da bikket jeg 90. Er da altså 180cm høy :)

Skal du deffe eller bulke? Ser forøvrig ut som et greit kosthold, dette. Er litt usikker på nøyaktig hvor mye proteiner du får i deg daglig via dette, samt later det til at du får for lite fett i kostholdet. Mellom 60-90g fett/dagen er vanlig å sikte etter, i alle fall for deffing. Selv bruker jeg ZMA fra gg, men jeg har ærlig talt ikke merket noe forskjell. Det er nok i sammenheng med at jeg har deffet mesteparten av tiden jeg har brukt dem, men det skal også sies at jeg bruker dem for søvnen sin del, ikke for gains. Sover tyngre på ZMA, og får temmelig merkelige drømmer, men har som sagt ikke erfart gains fra dem.

Tenkte å bruke de for søvnens del jeg også, står opp 7, er hjemom i 10 minutter ca klokka 3 før jeg må videre på jobb, og trening rett etter jobb :) kan bli litt vankselig å slukne etter en dag der jeg er i fullt kjør hele tiden. så kunne vært kjekt å prøve det ut.

Men har du noen tips i forhold til å putte spesifikt mye proteiner eller karbohydrater til et spesielt måltid? vet at dette kan variere fra person til person også. Men kunne vært greit å ha litt flere personlige erfaringer nå som det er første gangen, sånn at jeg ikke bruker alt for lang tid på det, hvis det er noe å bruke tiden sin på i det hele tatt da :) Og som jeg svarte over her så veier jeg nå 80kg og er 180cm høy.. Bikka 90 på 2 mnd, men har gått ned igjen alt nå ettersom jeg har dabbet av med trening og kosthold i sommerferien :D også prøvde jeg meg litt på cutting, og har erfart til neste år for å si det sånn! haha

Er rundt 250g proteiner om dagen, og har tenkt på det med fettet også, slenge på noe sauser muligens.. 250g er jo en god del, så kan godt hende jeg kutter ut morra shaken. Men som man sier så er jo det her på en måte en eksaminering om hva kroppen trenger, mtp. at alle reagerer forskjellig og har forskjellige behov :)

Skal bulke ja :)

Endret av MusabaN
Lenke til kommentar

250g er plenty, trenger ikke øke proteininntaket noe ytterligere. 60-90g fett er alt du behøver, og de øvrige kaloriene bør komme fra hovedsakelig komplekse karbohydrater. Det er greit med noen simple karbohydrater også, spesielt rett etter trening, men prøv å holde deg til ren mat.

Edit: angående makros per inntak, er ikke det spesielt nøye. Om du tar inn 10g protein mer eller mindre til frokost og trekker fra/legger til senere, har det ingen betydning for hvordan du vil fungere den gjeldende dagen. Kostholdet ditt ser bra ut som det er nå.

Endret av Eloquent
Lenke til kommentar

250g er plenty, trenger ikke øke proteininntaket noe ytterligere. 60-90g fett er alt du behøver, og de øvrige kaloriene bør komme fra hovedsakelig komplekse karbohydrater. Det er greit med noen simple karbohydrater også, spesielt rett etter trening, men prøv å holde deg til ren mat.

Edit: angående makros per inntak, er ikke det spesielt nøye. Om du tar inn 10g protein mer eller mindre til frokost og trekker fra/legger til senere, har det ingen betydning for hvordan du vil fungere den gjeldende dagen. Kostholdet ditt ser bra ut som det er nå.

Godt og høre! Ja, tenkte på det samme jeg og at 250g var litt mye, men hadde 190g forrige gang, og da ble jeg litt i overkant støl av hva jeg skulle ønske.. Så var det også sånn at jeg spiste kyllingkjøttdeig og ikke rent kjøtt, og da er det jo ganske variabelt hvor mye proteiner man får i seg og tenker jeg. Så da er vel egentlig spørsmålet avklart? Det er ikke noe spesielt jeg burde få i meg ekstra av før trening, til frokost, kvelds eller etter trening, bortsett fra f.eks en banan etter trening og holde meg til brun ris til de andre måltidene. Tenkte å slenge på noe saus også, så får nok fettet opp til 80g om dagen. Korriger meg gjerne om det er noe som ikke er helt som det skal!

Takk for hjelpen, setter stor pris på den! :) vanskelig å finne noen spesifikke svar, men det var ikke så mye å finne heller, hehe.. Fikk ihvertfall godkjent dietten og litt informasjon om fett og lette karbs etter trening :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...