wizhl Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Hei, har nylig oppretta ett enkeltPERSONforetak og lest en 600 siders bok om hvordan man skal drive et firma. men det er en ting jeg enda ikke har forstått, nemmelig hvordan jeg skal gjøre dette med regnskap,bilag,bokføring osv... Slik jeg har forstått det: -Jeg har ikke regnskapsplikt -Men jeg har bokføringsplikt Holder det med å føre inn i dette skjemaet (skal jeg lage ett nytt skjema hver mnd eller skal jeg bruke dette ett år?) også lagre bilagene på pc'n min Er det noe mer enn dette jeg trenger å gjøre? Endret 6. juli 2013 av wizhl Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Lei inn regnskapsfører, de koster lite og sparer deg for masse. Lenke til kommentar
wizhl Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Lei inn regnskapsfører, de koster lite og sparer deg for masse. ja, men må jo gjøre noe selv å, kan ikke overlate ALT til regnskapsfører... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Forskjellen på bokføringsplikt og regnskapsplikt er at et selskap med regnskapsplikt må lage et årsregnskap som minst består av resultat, balanse og noter samt årsberetning. Har man bokføringsplikt trenger man ikke å gjøre dette, men man må følge reglene i bokføringsloven og bokføringsforskriften. Så når det gjelder løpende regnskapsføring er det i realiteten ingen forskjell mellom selskaper med bokføringsplikt og regnskapsplikt - kravene er akkurat de samme. Kravene er beskrevet her, https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Drive/Regnskap-og-revisjon/Hva-er-bokforingsplikt/ Å bruke et Excelskjema samt å lagre bilagene i Dropbox holder nok ikke i forhold til kravene. Det er nemlig krav til at regnskapet ikke skal kunne endres etter at en oppgjørsperiode er over, noe man ikke kan sikre med Excel. Det er lov å lagre bilag elektronisk - som skanna dokumenter. De skal da inneholde blant annet løpende nummering av bilag. I tillegg vil ikke slike enkle løsninger tilfredsstille kravene til fakturering. Et nettbasert regnskapssystem koster fra en 129,- kr pr mnd. Da får du tilgang også til faktureringsprogram som tilfredsstiller kravene med mer. Dersom du aldri har ført regnskap før og egentlig ikke har greie på dette vil jeg testet ut Visma eAccounting. Dette er laget slik at man skal klare å føre regnskap uten særlig kunnskap. Men det kan også være vel så fornuftig å bruke regnskapsfører. Selv med regnskapsfører kan du gjøre mye selv for å spare kostnader, f.eks må du nesten ta all fakturering selv, du kan kontere bilagene (skrive på hvilke kontoer de skal føres på) osv. Noen regnskapsførere/-selskap bruker nettbaserte systemer hvor du skanner inn bilag/lager fakturaer og konterer og så hjelper regnskapsfører med kontroll og avstemming. 2 Lenke til kommentar
wizhl Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Forskjellen på bokføringsplikt og regnskapsplikt er at et selskap med regnskapsplikt må lage et årsregnskap som minst består av resultat, balanse og noter samt årsberetning. Har man bokføringsplikt trenger man ikke å gjøre dette, men man må følge reglene i bokføringsloven og bokføringsforskriften. Så når det gjelder løpende regnskapsføring er det i realiteten ingen forskjell mellom selskaper med bokføringsplikt og regnskapsplikt - kravene er akkurat de samme. Kravene er beskrevet her, https://www.altinn.n...okforingsplikt/ Å bruke et Excelskjema samt å lagre bilagene i Dropbox holder nok ikke i forhold til kravene. Det er nemlig krav til at regnskapet ikke skal kunne endres etter at en oppgjørsperiode er over, noe man ikke kan sikre med Excel. Det er lov å lagre bilag elektronisk - som skanna dokumenter. De skal da inneholde blant annet løpende nummering av bilag. I tillegg vil ikke slike enkle løsninger tilfredsstille kravene til fakturering. Et nettbasert regnskapssystem koster fra en 129,- kr pr mnd. Da får du tilgang også til faktureringsprogram som tilfredsstiller kravene med mer. Dersom du aldri har ført regnskap før og egentlig ikke har greie på dette vil jeg testet ut Visma eAccounting. Dette er laget slik at man skal klare å føre regnskap uten særlig kunnskap. Men det kan også være vel så fornuftig å bruke regnskapsfører. Selv med regnskapsfører kan du gjøre mye selv for å spare kostnader, f.eks må du nesten ta all fakturering selv, du kan kontere bilagene (skrive på hvilke kontoer de skal føres på) osv. Noen regnskapsførere/-selskap bruker nettbaserte systemer hvor du skanner inn bilag/lager fakturaer og konterer og så hjelper regnskapsfører med kontroll og avstemming. Tusen takk for et innholdsrikt og fint svar! Så er alt som kreves av meg er å bokføre og ta vare på bilagene? (gjør dette igjennom visma) har også hørt at man kan bokføre i excel så lenge du har under 300 bilag i året. stemmer dette? hvordan er det med kontroller osv..? er det folk som sjekker om jeg følger reglene og bokfører? føler at jeg skulle hatt en regnskapsfører til disposisjon, men når inntektene kommer til å være minimale det første året/årene. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 føler at jeg skulle hatt en regnskapsfører til disposisjon, men når inntektene kommer til å være minimale det første året/årene. Regnskapsførere tar som oftest betalt for den jobben de gjør, liten jobb, lite betalt. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 @Nasciboy: Regnskapsførere har også ofte en startpris (klargjøring etc) og så pris pr bilag/time, noe som gjør at selv med få bilag kan prisen allikevel bli en del 1 000 kr. Systemer som f.eks Visma eAccounting er svært enkle å bruke, og man har tilgang til god veiledning på hvordan man fører bilagene. Og så inneholder de det som faktisk er det viktigste, nemlig en fakturamodul. Program for fakturering trenger man nesten uansett - selv om man faktisk kan gjøre det i Excel/Word og oppnå automatisk nummering. @wizhl: Du kan påregne en viss sannsynlighet for bokettersyn, den er dog ikke så stor. Jeg har hatt delvis bokettersyn i mitt firma. Har ellers aldri hørt eller sett regler om at man kan bruke Excel under et vist antall bilag. Og jeg fører en 5 - 6 regnskap hvert år. Det kan uansett være lurt å ta en prat med en regnskapsfører for å forhøre seg om priser, hvilke tjenester de tilbyr og eventuelt få gode råd i starten. Enkelte regnskapsførere har løsninger hvor du kan fakturere direkte i regnskapssystemet, samt scanne bilagene inn i dette. Det kan redusere timebruken til regnskapsfører. Bokføring er i stor grad det å ha orden/systematikk i sine papirer. For det første være nøye på å registrere alle salg (om det er kontant, faktura etc) med nødvendige opplysninger. Husk eventuell merverdiavgift når man har omsatt for mer enn 50 000 kr. For det andre bør man skrive på kvitteringer for utgifter hva de gjelder med en gang og sette de inn i en perm (gjelder også fakturakopier). Er også lurt å opprette en egen bankkonto for firmaet slik at inn- og utbetalinger relatert til dette går over denne kontoen. Da blir det mye lettere å avstemme samt ha oversikt over hvordan det går. Få gjerne et eget kort på denne kontoen. Også er det lurt å føre løpende (helst en gang pr måned), slik at man har oversikt. Kravet er minst hver 4 mnd om man ikke er merverdiavgiftspliktig, da må man føre hver andre måned. Har man under 600 bilag så gjelder ikke kravet om føring pr 4 mnd, dog gjelder kravet pr 2 mnd om man er merverdiavgiftspliktig. Med liten omsetning (få bilag) kan man eventuelt søke om å levere merverdiavgiftsoppgave en gang pr år. Orden og systematikk gjør også at man kan redusere kostnaden ved bruk av ekstern regnskapsfører. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Kravet er minst hver 4 mnd om man ikke er merverdiavgiftspliktig, da må man føre hver andre måned. Har man under 600 bilag så gjelder ikke kravet om føring pr 4 mnd, dog gjelder kravet pr 2 mnd om man er merverdiavgiftspliktig. Med liten omsetning (få bilag) kan man eventuelt søke om å levere merverdiavgiftsoppgave en gang pr år. Kravet er 300 bilag, ikke 600. Det står imidlertid at denne paragrafen skal endres med virkning fra 01/01/2014. Jeg mener også å ha lest et sted, fra offisielle kilder, at føring i regneark (Excel) kan godtas i de tilfellene man ikke har plikt til å ajourføre/periodeavslutte (slik at førte bilag ikke lenger kan endres) regnskapet i løpet av regnskapsåret, dvs med a) årlig mva-termin og b) færre enn 300 (eller hva nå grensen blir fra 2014) bilag, men husker naturligvis ikke hvor jeg leste det... Det står imidlertid i bokføringsforskriftens §7-6, som omhandler lukking av regnskapsperioder, at: Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for bokføringspliktige som oppbevarer utarbeidede spesifikasjoner av pliktig regnskapsrapportering, jf. bokføringsloven § 13 første ledd nr. 2. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 @Nasciboy: Regnskapsførere har også ofte en startpris (klargjøring etc) og så pris pr bilag/time, noe som gjør at selv med få bilag kan prisen allikevel bli en del 1 000 kr. Ser ikke helt problemet... man hører jo så klart på forhånd hvordan de beregner pris og synes man det blir for mye så er det ingen som tvinger noen til å bruke en spesiell regnskapsfører. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Kravet er 300 bilag, ikke 600. Det står imidlertid at denne paragrafen skal endres med virkning fra 01/01/2014. Jeg mener også å ha lest et sted, fra offisielle kilder, at føring i regneark (Excel) kan godtas i de tilfellene man ikke har plikt til å ajourføre/periodeavslutte (slik at førte bilag ikke lenger kan endres) regnskapet i løpet av regnskapsåret, dvs med a) årlig mva-termin og b) færre enn 300 (eller hva nå grensen blir fra 2014) bilag, men husker naturligvis ikke hvor jeg leste det... Det står imidlertid i bokføringsforskriftens §7-6, som omhandler lukking av regnskapsperioder, at: Du har rett, endringen gjelder fra 1.1.2014. Endringen i forskriften er vedtatt. Periodeavslutning gjør man uansett om man har få bilag eller merverdiavgiftsperiode 6 eller 1 gang i året. Excel er uansett ikke godkjent som elektronisk regnskapssystem. Man kan allikevel bokføre i Excel, men da vil det være eventuelle utskrifter av posteringsjournal, hovedbok, reskontro etc ved periodeavslutning som er å regne som godkjent regnskapsmateriell. Man kan for den del føre regnskapet på papir så lenge kravene følges. Når det gjelder forskriftens § 7-6, jf bokføringslovens § 13 første ledd nr 2 går den så vidt jeg vet ut på at om man tar ut rapporter i henhold til § 5 så er man ikke pliktig til å lukke perioden. Men det er da rapportene, dvs posteringsjournal, hovedbok, reskontro etc som er gjeldende regnskapsmateriell. Man kan altså ikke oppbevare regnskapet som Excelfiler og bilag som dokumenter i Dropbox. 1 Lenke til kommentar
wizhl Skrevet 8. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2013 @Bolson du snakket om at jeg burde skaffe meg en bedriftskonto. men jeg leste på webforumet.no at det var noen som oprettet en privat konto i en annen bank som dem brukte som bedritskonto Altså: si at jeg har bank hos nordea som jeg bruker til privat bruk. er det ikke mye bedre da å gå til DNB og skaffe meg en privatkonto som jeg BARE bruker som bedriftskonto da? det er jo ingen regel på at man må ha en bedriftskonto, da er vel dette et mye enklere måte å gjøre det på, særlig når bedriften er så liten som den er.? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 Det er da ingen hensikt i å ha kontoene i to ulike banker, det gjør det bare mer komplisert når du skal overføre penger mellom kontoene og betale regninger. To plasser å logge seg inn. Poenget er at du skal ha en konto hvor du får inn betalinger fra kunder og du betaler utgifter knyttet til forretningsvirksomheten. Har du et registert enkeltmannsforetak får du enkelt opprettet konto for dette, også slik at den er tilgjengelig med samme innlogging som din privatkonto. Om den teknisk sett er opprettet som bedriftskonto eller en vanlig konto spiller i realiteten ingen rolle. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå