Gå til innhold

[Løst] Er boken min utdatert?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nylig investert i en bok om java-programmering som heter "Programmering i java", hjemmesiden til boken er java.no.

I boken er det skrevet opp et program, der de ba meg om å kopiere denne koden og kjøre den

Koden:

import javax.swing.JOptionPane;
class Omregning {
public static void main(String[] args){
 String lengdeLest = showInputDialog("Lengde (meter):");
 String breddeLest = showInputDialog("Bredde (meter:");
   double lengde = Double.parseDouble(lengdeLest);
   double bredde = Double.parseDouble(breddeLest);
   double arealet = lengde * bredde;
	 String utskrift = "Arealet av rektangelet er " + arealet + " Kvadratmeter";
	 showMessageDialog(null, utskrift);
}
}

Når jeg prøver å kompilere, får jeg en masse feilmeldinger, blandt annet:

Symbol: Method showInputDialog(String).

Når jeg bruker JOptionPane.showInputDialog får jeg opp dialogboksen uten problemer.

Hvorfor har ikke boken gjort det slik? Er det fordi den er utdatert? I såfall, kommer jeg til å møte på mye slikt tror dere?

Vil ikke bruke mange timer på å studere boken om den er altfor gammel. Det står at den er fra 2009, så den burde ikke være så aaaltfor gammel etter mitt skjønn.

Endret av BloodySquito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi brukte den boka når vi skulle lære programmering 2011-2012 på dataingeniør og da funka eksemplene knall, hvis det er den boka som er skrevet av Else Lervik og Vegard Havdal altså.

Er du sikker på at du har kopiert import setninga riktig? Tok like godt og rota frem boka og slo opp det første eksemplet jeg fant med JOptionPane, og import setninga der er ikke skrevet som du har gjort det.

Det skal være

import static javax.swing.JOptionPane.*;

ikke

Lenke til kommentar

Vi brukte den boka når vi skulle lære programmering 2011-2012 på dataingeniør og da funka eksemplene knall, hvis det er den boka som er skrevet av Else Lervik og Vegard Havdal altså.

Er du sikker på at du har kopiert import setninga riktig? Tok like godt og rota frem boka og slo opp det første eksemplet jeg fant med JOptionPane, og import setninga der er ikke skrevet som du har gjort det.

Det skal være

ikke

Ja det er riktig bok.

Jeg la merke til det jeg også, jeg skrev det totalt likt som boka, og jeg fikk også feilmelding når jeg skrev det.

Funket heller ikke i eclipse, da fikk jeg bare et digert kryss :-P Men jeg skal prøve igjen når jeg får muligheten senere i kveld, kan være jeg har gjort slurvefeil også.

Endret av BloodySquito
Lenke til kommentar

Det kan være en ide å prøve å kompilere filen fra kommandolinja. Jeg har lagt meke til at IDE-er som Eclipse & Co er litt for "nazi" i feilsjekking sin; slik at ting som faktisk er lov blir flagget som feil.

Jeg bruker kommandolinjen, bruker bare eclipse om jeg har en kodefeil som jeg ikke finner.

Men jeg fikk dette til å virke, det var visst veldig viktig å bruke

istedenfor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...