Gå til innhold

CPU som støtter 64GB Ram

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2011 sokkel. i7-3930k.

Den var litt i dyreste laget egentlig. Kunne jo nesten ha kjøpt 2 middels Xeon til den prisen.

Fins det flere? Kanskje til og med AMD.

Er det noe sted jeg kan søke etter en prosessor med det kriteriet?

Lenke til kommentar

Den var litt i dyreste laget egentlig. Kunne jo nesten ha kjøpt 2 middels Xeon til den prisen.

Fins det flere? Kanskje til og med AMD.

Er det noe sted jeg kan søke etter en prosessor med det kriteriet?

Nåja, du trenger jo ikke å ha en sekskjerne heller da. Det er sokkelen som begrenser deg, og ta f.eks den rimeligere 3820: www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648703#extra

Fordelen med sokkel 2011 er at mange av hovedkortene har 8 minneplasser, slik at du kan ta i bruk rimeligere minne, i stede for å ha svindyre kompakte saker. Ja, du får også quah-channel minne som øker minnebåndbredden med det dobbelte kontra haswell etc...

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Tror jeg velger å gå for et oppsett med Asus P9X79 WS og Xeon E5-1620. Starter med 32GB ram, og øker så til 64GB om et år.

MSI X79A-GD65 8D hovedkortet er et annet alternativ. Det støtter hele 128GB ram, og når jeg har en cpu som støtter 300+ så kan jo det være et alternativ om minneprisene skulle falle veldig.

Minne blir enten fra Kingston eller Patriot

Kingston HyperX 10th Anniversary Series DDR3 PC12800/1600MHz CL9 XMP 4x8GB

http://www.prisjakt....t.php?p=1611088

Patriot Extreme Performance Viper 3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x8GB

http://www.prisjakt....t.php?p=1355088

Endret av dracula
Lenke til kommentar

Nei, jeg trenger ikke ECC, skal ikke stå på 24/7. Skal bare brukes som en test lab, til å kjøre virtuelle maskiner. Derfor blir det heller ingen skjermkort.

Hva tenker dere om dette oppsettet

Kabinett

Fractal Design Node 605

Hovedkort

GIGABYTE GA-X79-UP4

CPU

Intel Xeon E5-1620

Ram

Patriot Extreme Performance Viper 3 DDR3 PC12800/1600MHz 32GB (4x8GB)

Disk + Raid Controller

Ikke bestemt meg ennå, blir kanskje 2x Seagate Constellation CS ST2000NC001 64MB 2TB for disk

PSU

Cooler Master Silent Pro M II 1000W

ESXi 5.1 vil bootes og kjøres fra en USB 3.0 brikke.

Kritikk vil verdsettes :)

Endret av dracula
Lenke til kommentar

1. Noen grunn til at du har valgt den PSUen?

Oppsettet du har trekker toppen 150-200W. En så kraftig PSU vil ikke ha spesielt god effektivitet når du kjører dem så lavt, spesielt ikke en billig en som du har funnet. Ikke er den spesielt bra heller. Min sterkeste anbefaling ville vært å gått for en med langt mindre oppgitt effekt, bedre effektivitet og høyere kvalitet på resten av komponentene, samt renere DC-strøm.

F.eks: http://www.dustinhom...-360-360w-gold/

Eller: http://www.dustinhom...-platinum-450w/

Med de to strømforsyningene så vil du under svært tung last havne midt i optimal operasjon for PSUen. Og når PCen står å jobber normalt så vil den fortsatt være godt innenfor rammene til hvor PSUen liker å arbeide.

2. Enda viktigere, selv om du ikke føler at du trenger noe skjermkort, så vil ikke POST være like glad uten skjermkort. Eller det vil si, den vil aldri boote noe som helst uten.

Så med mindre du er helt sikker på at du har en sprø måte å få POST til hovedkortet å godta mangelen av skjermkort, samt at du har et du kan sette opp maskinen med, så bør du kjøpe et billig PCI-e kort.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Takker for tips. La vel ikke så mye tanke bak valget av PSU. Men blir ikke 450W i det minste laget? Hva med denne?

Jeg har et billig skjermkort liggende, så maskinen vil ha skjermkort. Jeg trenger bare ikke å kjøpe et.

Har du noen tips når det gjelder Raid kontroller? :)

Redigert: Skulle vel helst hatt et modulært PSU, så jeg kan fjerne overflødige kabler. Men jeg tenker vel at jeg trenger rundt 650-700, når jeg skal etterhvert øke til 64GB ram?

Endret av dracula
Lenke til kommentar

450W blir nok litt i minste laget ja, PSUer er jo selvfølgelig ikke ment å operere på mer enn 30% last, det at en PSU merkes for hvor høy belastning den skal kunne takle i flere timer uten problemer er nok bare en myte :wee:

For å ha det helt klart: 360W er mer enn nok for dette, med mindre du planlegger å montere et 6970 og bruke det til å mine bitcoins.

Om du tenker å kjøre RAID0 eller RAID1 med vanlige HDDer ser jeg ikke helt behovet for en RAID-kontroller ettersom Intels integrerte løsning på hovedkortet er god nok for noe så lett, det er med RAID0 av flere SSDer eller RAID5 at du bør vurdere en RAID-kontroller. Om du trenger en RAID-kontroller hadde jeg tatt en kikk i denne innføringen skrevet av Nizzen.

Hvis du ikke planlegger ECC-minne tror jeg nesten jeg hadde valgt en 3820, ettersom den kan overklokkes og dermed er mer attraktiv på bruktmarkedet eller for gjenbruk i andre situasjoner.

Lenke til kommentar

Takker for tips. La vel ikke så mye tanke bak valget av PSU. Men blir ikke 450W i det minste laget? Hva med denne?

Jeg har et billig skjermkort liggende, så maskinen vil ha skjermkort. Jeg trenger bare ikke å kjøpe et.

Har du noen tips når det gjelder Raid kontroller? :)

Redigert: Skulle vel helst hatt et modulært PSU, så jeg kan fjerne overflødige kabler. Men jeg tenker vel at jeg trenger rundt 650-700, når jeg skal etterhvert øke til 64GB ram?

8 RAM-brikker trekker noe rundt 20-30W.

Tipper harddiskene trekker rundt 15W for to.

RAID-kontroller + HK + kabinett og andre småting. Toppen 40-50W.

CPU: Absolutt maks 130W (vanligvis en del lavere)

Totalt: 221W Om jeg går ut fra "Worst Case" på alt - samtidig -.

Et praktisk scenario for deg er nok nærmere 100-150W.

En 360W PSU vil derfor trekke MINDRE strøm fra veggen enn den 650W PSUen du linket til. (fordi de ikke er laget for å levere så lite strøm) :p

Edit: ja, jeg glemte å regne med det skjermkortet du har fra før av. Men siden det bare skal IDLE og er svakt i tillegg så er det ikke verdt å regne med engang.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...