rockPaperScissors() Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Hvordan er det disse rekruteringsfirmaene opererer? Pleier de å komme med jobbtilbud? Jeg ble nylig spurt om å søke på en jobb hvor fristen straks går ut. Ingen direkte kontakt eller noe, bare en henvendelse på LinkedIn. Stillingen er forøvrig relevant i forhold til min bakgrunn. Hvordan skal jeg tolke dette? Har ikke erfaring med slik rekrutering. Endret 6. juli 2013 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Det hender det er snakk om headhunting, men det kan også være bare promotering ("spam" via LinkedIn o.l.). Hva det gjelder for din situasjon er ikke godt å si, men jeg ville rett og slett spurt de selv. Rekrutteringsfirmaer opererer med varierende grad av seriøsitet. Endret 6. juli 2013 av Occi Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Redigerte spørsmålet før du svarte. Jo, stillingen er relevant og lokal slik at spam radaren min ikke gav så stort utslag. Men måten henvendelsen var gjort på gjør det litt vanskelig å spå hvordan jeg ligger an om jeg sender en søknad. Jeg har jo en jobb allerede, så det vil bli litt mas å ta seg fri for å dra på jobbintervju, skaffe referanser og what-not. Du har ett poeng at jeg burde spurt om mer informasjon. Fristen går ut ganske fort, så det blir litt enten eller akkurat nå. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Jeg vil ikke si at jeg har nok erfaringen innen næringen til å si om det er vanlig praksis med korte frister, men det hele slår meg som litt useriøst å bare sende en henvendelse på LinkedIn med en kort søkefrist. Personlig er jeg heller ikke på LinkedIn, både pga. jeg syns ikke de fremstår som spesielt seriøse (ref: data leaks) og at jeg har allerede jobb og et greit nettverk. Hvis du skulle søke eller spørre rekrutteringsfirmaet om hvordan saken ligger an så hadde jeg satt pris på resultatet av dette. Nysgjerrig på om intensjonen deres faktisk var en seriøst oppfordring til deg om å søke. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Rekrutteringsfirmaene tjener på å ha et stort kontaktnett. Når du søke rpå jobben og oppgir at du fikk vite om den av dem, så gir det dem pluss i boka hos den arbeidsgiveren. (Fortsatt selvsagt at du er en egnet kandidat, derfor bruker de LinkedIn hvor de kan vurdere det på forhånd.) Min personlige erfaring er at de er ivrige etter å få deg til å registrere deg, men så skjer det lite etterpå. "Du ligger i systemet vårt, så får vi se om noe dukker opp", sier de da. (Nå er antagelig ikke jeg den mest "salgbare" lenger.) Om den nye jobben ser spennende ut,går det jo an å forhøre seg litt. Ikke la deg stresse av søknadsfristen. Og ikke si opp den gamle riktig ennå... Geir Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Takk for kommentarer. En oppdatering: Gav tilbakemelding om at fristen var for kort og at jeg har en relevant stilling fra før av, så jeg fant ikke umiddelbar grunn til å gå gjennom søkeprosessen. Jeg har en magefølelse av at de var litt fri for kandidater, så kanskje de lyser ut på nytt og har litt mer overbevisende argumenter om de skulle kontakte meg igjen. Jeg er enig i det som er nevnt her at det er vanskelig å vite om man skal ta det seriøst eller ikke, når alt man har er en melding på LinkedIn og kort søknadsfrist. Men jeg vet heller ikke helt hva man kan forvente av rekruteringsfirmaer. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Merkelig fremgang for en headhunter ville jeg si. Har jeg vært interresant nok til at jeg har blitt headhuntet, så har jeg ikke blitt bedt om å søke på jobben. Da har jeg blitt forespurt om jeg var interessert og om jeg kunne tenkt meg ett intervjuv. Dette virker litt mer som de gangene jeg har fått følelsen av: vi har litt få interresante søkere, er usikker på deg. Men tror du kan være rett mann, send papirer så sjekker vi deg opp. 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 (endret) Forklaringen din treffer godt, Lock-Aze. Jeg ble tross alt ikke invitert på intervju, bare invitert til å sende over papirer (eller mer presist én CV). Jeg skal ha det i minnet om jeg får flere henvendelser fra rekruteringsfirmaer. Endret 7. juli 2013 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Det du også kan ha i minnet er følgende: Hvis du trives i jobben du har nå, si det til rekruteringsfirmaet, si også hva som kan trigge en interesse til å bytte jobb: Andre arbeidsoppgaver, lønn inkludert goder (betalt internett, mobil etc.), avstand til hjemmet, forventet overtid... ikke smør for tykt på, men det kan lønne seg å være litt breialt og spørre rett ut: Hva er forventede arbeidsoppgaver? Hvilket ansvar får jeg? (lønn bruker jeg å holde utenfor til jeg er på interjuv og har fått fortalt om meg selv) En del firmaer kan ha ansvar og interessante oppgaver, men lønnen står ikke i stil med ansvaret, eller matcher ikke lønnen du har pr. i dag og gjør deg selv en tjenste: Spør om eventuell lønn inkluderer overtid, noen arbeidsgivere baker overtid inn i lønnen og forventer at du skal jobbe overtid hver måned. Tro meg, du blir veldig fort veldig lei av å jobbe overtid og den er uhyre vanskelig å forhandle om på lønnsforhandlinger. Du kan nesten regne med å få slengt i trynet at her forhandler vi om grunnlønn, overtiden din er innbakt i arbeidskontrakten din... 1 Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Nettopp. Jeg synes dette var nyttig råd, å framheve hva som kunne ha påvirket til ett jobbbytte. Pluss, avklaring om overtid er innbakt i lønn, om man kommer så langt inn i dialogen. På den andre siden er det litt kjedelig at rekrutteringsfirmaet ikke fisket etter slik informasjon på egenhånd. Det forsterker bare inntrykk om at henvendelsen fra rekrutteringsfirmaet ikke var seriøst ment, og at jeg er en av mange fisk i bøtta for dem. Om ikke annet, har jeg jo nå blitt klokere i prosessen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå