Jakobk Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Jeg har kjøpt meg et mx på ebay, og har Pentax a 50mm 1.4 og pentax m 50 1.7. Kommer til å kjøpe mer a og m optikk på ebay i fremtiden. Har ikke så mye peiling på film, og lurer på om noen kan anbefale film. Både farge og b&w. På forhånd takk Lenke til kommentar
3G Skrevet 8. juli 2013 Del Skrevet 8. juli 2013 Ilford FP4 eller HP5, Foma lager gode filmer og kan kjøpes fra fomafoto.no, Kodak T-max får du fra fotoimport i Trondhem. Hvor i Landet bor du? Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 9. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2013 Hvor i Landet bor du? Bor i Namsos, tre timer nord for Tronheim Hvis det er billigere å kjøpe (store pakker) fra ebay, så er det også aktuelt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. juli 2013 Del Skrevet 9. juli 2013 (endret) Mangler du manual finner du den her. Endret 9. juli 2013 av Nautica Lenke til kommentar
3G Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Nei, kjøp filmen her hjemme. Lettest, billig og da slipper du at norsk toll drar ut filmen ved en kontroll.Det er verden tollvesnet lever i. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 13. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2013 Ok, da får jeg kjøpe neste gang jeg er i Trondheim. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 (endret) Kodak BW400Cn kan være grei å prøve ut den fremkalles i samme kjemikaler som fargefilm; så det er lett å få de fremkalt. Jeg husker ikke om Ilford filmene er i samme leiet ... Endret 13. juli 2013 av tomsi42 Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Kodak BW400Cn kan være grei å prøve ut den fremkalles i samme kjemikaler som fargefilm; så det er lett å få de fremkalt. Jeg husker ikke om Ilford filmene er i samme leiet ... Man kan fremkalle Ilford Delta til sort/hvit positiv. Men det er litt av en prosess. Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 20. november 2013 Forfatter Del Skrevet 20. november 2013 Hei igjen! Er det slike filmer som dette jeg kan beruke? Stusset siden det sto 135, og 135mm er vel et format? http://www.supersmart.no/PartDetail.aspx?q=p:1365666;c:36157 http://www.fomafoto.no/index.php?page=shop.browse&category_id=29&option=com_virtuemart&Itemid=1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Det stemmer 135-36 film er det du skal ha. Så at i den ene butikken sto det "bulk", det kan du ikke bruke direkte filmen må rulles inn i en film-beholder m/spesial utstyr. Endret 20. november 2013 av Nautica Lenke til kommentar
asdfljkøkdasfjlø Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 (endret) Error 404 Endret 25. november 2013 av JAKOBK Lenke til kommentar
egilh Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Kodak BW400Cn kan være grei å prøve ut den fremkalles i samme kjemikaler som fargefilm; så det er lett å få de fremkalt. Jeg husker ikke om Ilford filmene er i samme leiet ... Ilford XP2 er for fremkalling med kjermikalier for farge. Kan gi ett lite fargeskjær i bildene. Hvis man har mulighet for s/h fremkalling er det langt bedre. Lenke til kommentar
eracerit Skrevet 13. april 2014 Del Skrevet 13. april 2014 Hei, litt gammel tråd, men tenkte jeg skulle svare likevel. Film kjøper du fint på norske nettbutikker. Fotovideo, akersgatafoto, interfoto med flere selger fortsatt mye analog film.Siden du ikke har tatt så mange blider på film tidligere er det greit å begynne med noe helt standard. Ikke kjøp 50 ruller med en gang på ebay. Husk film er ferskvare, og har en holdbarhetsdato. Film oppbevarser i kjøleskap. Det du skal ha er 135 (35mm film). For fargefilm har du to alternativer, negativ og positiv film (også kalt lysbildefilm). Det aller enkleste er å bruke negativ film (de fleste lab'er fremkaller negativ film). En billig og god fargenegativ film er Fuji Superia, men ønsker du en litt mer pro film, så er Kodak Portra 400 en fantastisk film. Også Kodak Ektar 100 er en god film (Vedlig mettede farger). Ønsker du bare å teste ut kameraet, og leke deg litt med filmfoto, så er faktisk TudorColor XLX 200 til 19 kr rullen hos fotovideo, en helt grei film i godt lys. Jeg har ikke så stor erfaring med svart-hvitt film, men har brukt og vil anbefale på det sterkste Kodak tri-x 400. Også Fujifilm Neopan Acros er en bra film. Det kan være en utfordring å finne forhandlere som fortsatt fremkaller film, men de finnes fortsatt. Japanphoto, ifolor, fotoknudsen og studiotechnika fremkaller fortsatt film. Ta kontakt med kundeservice, også sender de deg helt sikkert en fotopose.Som nevnt ovenfor, så kan du enkelt fremkalle selv, men finn først ut om filmfotografering er noe for deg før du begynner å kjøpe inn utstyr og kjemikaler. Lykke til 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå