Gå til innhold

«Blu-ray»-strømming kommer til Europa

Anbefalte innlegg

Netflix er kompatibelt siden de bruker Microsofts PlayReady. Ultraviolet kan ses på som en sentral nøkkelserver for DRM. Det finnes flere kompatible DRM-teknologier og disse kan kommunisere med Ultraviolet-servere for å validere lisens og motta DRM-nøkkel. Målet er at dersom du kjøper en film hos leverandør X blir informasjon om kjøpet sendt til Ultraviolet. Dersom du logger inn hos leverandør Y vil dine kjøp fra leverandør X være tilgjengelig uten nytt kjøp og Ultraviolet vil kunne generere DRM-nøkkel til innholdet.

Ultraviolet har ingenting med kvalitet, bitrate, enhetskompatibilitet eller annet slikt, det er bare en felles DRM nøkkelserver på tvers av TV- og filmstudio og utsalgssteder som Viaplay, SF Anytime etc og fysiske enheter som Blu-ray. Du må trolig ha én Ultraviolet-konto (slik at dine lisenser vil fungere på tvers av utsalgssted) og én konto hos hvert utsalgssted. Alt i alt er dette ganske positivt, vi får bare håpe at det faktisk fungerer, at det forblir i drift de neste par 20-30 år, at enhetsdeling blir enkelt og at DRM-en ikke blir for krevende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netflix VAR med i gruppa som skapte Ultraviolet, men de har meldt seg ut av konsortiet.

http://www.cnet.com/8301-33363_1-57355230/netflix-bows-out-of-studios-ultraviolet-group/

Vet ikke om det har noen sammenheng, men artikkelen påpeker at Netflix ikke selger filmer, kun leier ut, og Ultraviolet er jo en slags ikke tidsbegrenset leie-eiing. Kanskje det ikke passet inn helt inn i forretningsprofilen. Men dersom man kan spille av med Netflix, er det jo bare til Netflix' fordel, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Man får 10 filmer hvis man lager konto på VUDU, og 10 filmer på CinemaNow. Begge krever at du har amerikansk google-konto koblet til Play (man kan legge til en amerikansk konto i tillegg til den man har). CinemaNow krever også at du oppgir amerikansk adresse.

Det er mulig man også kan få noen filmer ved å signe opp på/bruke features på Flixster eller Rottentomatoes, men disse mulighetene har blitt misbrukt så nå kan det virke som tilbudet er fjernet helt.

Selv om man får installert disse amerikanske appene, så vil de ikke virke/strømme fra en norsk IP. Det kan se ut til at det kun er Flixster-appen fra Warner Bros som ønsker europeiske kunder.

Android-apper (Galaxy Tab):

- Flixster Digital Copy viser ingen av de 20 filmene fra samlingen, men tilbyr innløsing.

- Flixster Movies viser dem heller ikke, og jeg kan ikke se noen mulighet til å innløse filmer.

- Vudu viser hele samlinga med filmer. Du får velge å starte filmen, men da kommer det "This service is not available in your country." Det går an å laste ned filmen, selv om strømminga ikke går. Er likevel skeptisk til hvorvidt jeg får lov å se den når den er ferdig nedlastet.

- Paramont Movies sier "You have no items in your Library".

- CinemaNow lar deg ikke logge på herfra.

Prisene for å bestille filmer fra disse tjenestene ser ikke ut til å være all that. De jeg tilfeldigvis så prisene på var $15 for SD og $19 for HD. Men det er lavere leiepriser enn det også, f.eks. står det her "Rent From $3.99" på en av gratisfilmene.

Tipper at jeg er nødt til å registrere bluray-filmen jeg har på Flixster Digital Copy (den som virker i Europa) for å få lov til å se en film med norsk IP.

Har ikke Netflix, så får ikke kikket nærmere på det.

Edit:

Nå er nedlastinga av den filmen i VUDU ferdig, og jeg får faktisk lov å spille den av nå. Det er SD, og på Galaxy Tab 10.1 er avspillingen ganske hakkete. Panorering er ikke noe særlig. Hvis jeg slår på skjermlåsen, hopper den ut av filmen og jeg må lete meg fram til rett plass. Men den spiller i alle fall.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Så om jeg følger denne modellen må jeg fortsatt bevege meg ut av sofaen, gå til nærmeste butikk som selger film (disse er jo blitt nedlagt, én etter én), for så å kjøpe en film som jeg deretter kan laste ned?? Dette kan i beste fall kalles et lite steg nærmere en bedre løsning, bare for å ikke dømme tjenesten nedenomoghjem med en gang.

Jeg for min del trenger kun digital vare i god kvalitet, og ikke et etui med en plate i i tillegg. Dette burde også være et alternativ!

Lenke til kommentar

Jeg synes det er kjempebra at vi som kjøper fysiske eksemplarer også får den helt naturlige retten til å se filmen uten å bruke plastskiva. Men sorry, dette er for mange hoops, elendig kvalitet og ekstrem proteksjonisme gjennom å tilby uattraktiv kvalitet i tilfelle noen skal lage en kopi, og unaturlig regionsbegrensning.

Det er helt umulig at dette tilbudet kan bli populært hvis ikke selskapene bak slutter å tenke på kundene som fienden.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hva med oss osm ikke ahr nettlinje for å strømme BluRay, men gjerne vil skaffe filmene via nettet?

Dere har alternativer i haugevis! Ingen argument mot, bare fordi ikke alle kan dra nytte av det! De som ikke har tilstrekkelig nettbåndbredde kan se filmene en annen plass.
Lenke til kommentar

Dere har alternativer i haugevis! Ingen argument mot, bare fordi ikke alle kan dra nytte av det! De som ikke har tilstrekkelig nettbåndbredde kan se filmene en annen plass.

Har du noen tips? Gjerne på PM. Har 4G, men kronisk ustabil router, og ikke skikkelig Blu-Ray kvalitet har satt stopper for meg. Trenger da altså å laste ned filmen til maskinen, og se den når jeg vil. Ikke streaming.

Lenke til kommentar

Vil påpeke nok en gang at Ultraviolet-filmene jeg fikk er i SD-kvalitet, ikke i Blu-Ray kvalitet. Det som er garantert er:

- Du får Blu-Ray kvalitet. Fordi du har kjøpt en Blu-Ray.

- Du får strømming. Fordi du har kjøpt en film med Ultraviolet.

- Det finnes to kvalitetsnivåer med Ultraviolet, SD og HD.

Det er IKKE garantert (eller engang sannsynlig, kanskje?) at strømmingen er HD. Såvidt jeg kan se har jeg altså fått 20 filmer der alle var SD-kvalitet.

Blu-Ray strømming betyr ikke Blu-Ray kvalitet. Det betyr at du får med noe ikke-imponerende strømming på kjøpet når du kjøper en Blu-Ray.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...