Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Utrykk, norsk til engelsk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe vits i å prøve å oversette slike fraser direkte, men heller bare finne en frase som uttrykker den samme beskjeden.

"Rett skal være rett" impliserer at det er snakk om et prinsipp, og at man må prioritere riktig. Jobb derfra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe vits i å prøve å oversette slike fraser direkte, men heller bare finne en frase som uttrykker den samme beskjeden.

"Rett skal være rett" impliserer at det er snakk om et prinsipp, og at man må prioritere riktig. Jobb derfra.

an eye for an eye?

Lenke til kommentar

Ja, det vil komme litt an på situasjonen, så TS må naturligvis drøfte hva som passer best. "An eye for an eye" er jo en slags "rett skal være rett", men mer spesifikt rettet mot et ønske om hevn.

Jeg så for meg en "rett skal være rett" der man kanskje drøfter prioriteringer slik som hva som skal gjøres først, og hva som ventes med til sist. Er ofte greit å ha litt mer info å gå på, men det løste seg visst :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha hatt det i bakhodet noen dager, foreslår jeg disse:

If justice is justice

If truth is truth

Dersom uttrykket fortsatt skal ha denne bruken...

ret skal være ret

retfærdigvis skal det siges især brugt som indledning eller afslutning på en bemærkning hvor man giver én som man ellers har kritiseret, lidt medhold

ret skal være ret: [Journalisterne] skriver også ind imellem nogle meget pæne ting om én. http://ordnet.dk/ddo/ordbog?mselect=59008146&query=ret

.. da kan man bruke uttrykket "in all fairness".

"She may get to work late all the time, but in all fairness, she is an excellent worker."

Endret av Frankline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...