Gå til innhold

Tillat å ta med batteri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du kan ha lithium, NiMH og alkaliske batterier i håndbagasjen (latop, mobil, MP3-spiller), så går jeg ut fra at det også går heeelt fint i bagasjen ja. :)

Blybatteri og slikt går selvfølgelig ikke. Noe som ikke tåler engang å bli snudd på hodet uten lekke syre, veier like mye som det du kan ha med deg, og som produserer og lekker høyeksplosivt hydrogen er ikke akkurat passende på flyet uansett. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En kommentar til den med toalettpapir i Polen: Før frigjøringen fra Sovjets imperium var det gjerne en god ide å ha med seg toalettpapir om man regnet med å skulle bruke offentlige toaletter. Og det er altså faktisk ingen spøk.

Jeg må her riktignok skyte inn at dette ikke nødvendigvis var like ille i hvert land, men hvis man ikke var sikker, så tok man det med. Det finnes en anekdote som faktisk skal ha skjedd, i Moskva, hvor Trygve Bratteli var på besøk, spaserte rundt et sted, ble nødt, og tilfeldigvis fikk hjelp av en norsk student som studerte i Moskva, og dermed kjente forholdene.

Så jeg kan faktisk forstå noe av bakgrunnen for spørsmålet...

Lenke til kommentar
Når du kan ha lithium, NiMH og alkaliske batterier i håndbagasjen (latop, mobil, MP3-spiller), så går jeg ut fra at det også går heeelt fint i bagasjen ja.
Jeg vil advare mot å legge i innsjekket bagasje noe som ser verdifullt ut ved gjennomlysning. Det vil drastisk øke risiko for at bagasjen blir åpnet eller bare forsvinner.
Lenke til kommentar

På flere flyplasder i Asia har jeg lagt merke til plakater ved innsjekkingsskrankene hvor nettopp lithiumbatterier er ulovlig i innsjekket bagasje.

Kanskje med tanke på brannfare? Jeg har iallefall gitt beng og har nesten alltid noen duppeditter med det jeg antar er Li-Ion-batterier i kofferten

Lenke til kommentar

Li-ion er det jo i stort sett alt av bærbar elektronikk. PC, kamera, tablet osv. Det er kanskje meint lause ekstrabatterier.

Jeg husker ærlig talt ikke. Jeg så bare skiltet og konkluderte kjapt med at det ikke var aktuelt å pakke om. Etter å ha reist litt rundt i asia har jeg lært at de enten ikke klarer å detektere det i maskinene sine eller enkelt og greit gir blaffen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette sier KLM: Loose lithium batteries, such as rechargeable lithium batteries and AA lithium batteries for laptops and DVD players, may only be carried in hand baggage. Each spare battery must be packed in the original packaging. If you no longer have this packaging, you must cover the battery contact points with tape to insulate them and pack each battery in a separate plastic bag.

Med andre ord: Løse batterier skal være i håndbagasje. De skal være i original emballasje eller på annen måte sikret mot kortslutning.

http://www.klm.com/travel/gb_en/prepare_for_travel/baggage/hand_baggage/index.htm

Lenke til kommentar

Det er nok ikke elektrisitet på avveie som er et problem. Det er ikke slik at det går noe strøm gjennom hele skroget eller noe i nærheten. Selv om du så presset kontaktpunktene til skroget. Rett og slett fordi det kun går strøm i en sluttet krets, og med en slikt batteri så er de to polene 1mm fra hverandre, og det vil da være 1mm av skroget det går strøm. (selvsagt, ekstremt lite også)

Problemet er nok heller at Lithium er høyeksplosivt, og en kortslutning ikke bare kan føre til en liten utblåsing/eksplosjon, men siden Lithium reagerer med å spontant antenne i kontakt med lufta så vil det brenne ganske kraftig, tross små mengder. En brennende koffert/flere brennende kofferter er nok noe av det værst tenkelige som kan skje i lufta. ^^

Eller installert i enheten sin? ("LOOSE lithium batteries")

De er da ikke lenger løse, så selvfølgelig kan du det. ;)

Lenke til kommentar

Trenger jo ikke å komme borti skroget. Et eller annet objekt/gjenstand med lav nok motstand holder som kan befinne seg i kofferten, eller i selve kofferten i seg selv.

Nå har selvsagt batterier flere sikkerhetsbarrierer, som integrert elektronisk styring, fysisk barriere som hindrer polene å komme i kontakt med en rett flate (opphøyning i plastikk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...