Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Susuki gsx 750


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en susuki gsx 750 es 1987.

I det siste har jeg fått det problemet at sykkelen ikke lader lengre, hvilket som vil si at den går tom for strøm og dermed stopper.

 

Jeg har nesten ingen teknisk kunnskap rundt dette temaet, så er det noen som har en anelse om hva som kan være galt?

 

Takker for alle svar på forhånd :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg tror at ladereleet ditt er gåent. Skjedde meg meg og Hondaen min. Kjøpte originalt fra http://mc-1.com. Dersom batteriet ditt har vært dårlig, så kan ladereleet ta kvelden pga overbelastning.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-GSX750W-GSX750-INAZUMA-GSX-INDICATOR-RELAY-RELAYS-/360398398760?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item53e96b2528

 

Meget enkelt å bytte selv. Bytt også batteri dersom det er noen år gammelt.

Lenke til kommentar

Hei, jeg tror at ladereleet ditt er gåent. Skjedde meg meg og Hondaen min. Kjøpte originalt fra http://mc-1.com. Dersom batteriet ditt har vært dårlig, så kan ladereleet ta kvelden pga overbelastning.

 

http://www.ebay.co.u...=item53e96b2528

 

Meget enkelt å bytte selv. Bytt også batteri dersom det er noen år gammelt.

Takk for svar :D

Byttet batteriet for noen få dager siden da jeg trodde at det var det som var problemet.

Da er det vel enten laddereleet som er gåent eller dynamoen, men jeg skal muligens inn på verksted med sykkelen, så da skal jeg si til dem det du nevnte her nå, høres ut som det kan være problemet.

 

Hvor bruker dette ladereleet å befinne seg på sykkelen? :)

Kan ikke lokale verksteder skaffe et sånt relee? :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan lokalt verksted skaffe deler.

 

Vet ikke hvor releet sitter på din sykkel, men let etter delen som vises på ebay-link. Let mellom motor og batteri. Releet er ikke pakket inn da det må få gi fra seg varme.

 

Dersom du ikke er kjent med ohms lov kan det være fornuftig å levere inn sykkelen på verksted. -Gamle (ehh. eldre) sykler kan ha problemer med korroderte ledninger og dårlig kontakt. Spess dersom den har stått mye ute i fuktig vær. Da er det greit å la eksperter ta seg av feilsøking.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan lokalt verksted skaffe deler.

 

Vet ikke hvor releet sitter på din sykkel, men let etter delen som vises på ebay-link. Let mellom motor og batteri. Releet er ikke pakket inn da det må få gi fra seg varme.

 

Dersom du ikke er kjent med ohms lov kan det være fornuftig å levere inn sykkelen på verksted. -Gamle (ehh. eldre) sykler kan ha problemer med korroderte ledninger og dårlig kontakt. Spess dersom den har stått mye ute i fuktig vær. Da er det greit å la eksperter ta seg av feilsøking.

Tror jeg fant releet på sykkelen min. Håper det er det som er feil, siden det er så mye mer arbeid å bytte dynamo :p

Lenke til kommentar

Tror det er spenningsregulatoren som pleier å ryke først på disse. Den røyk på min GSX750. Bestilte uoriginal fra utlandet for halve prisen. www.regulatorrectifier.com

 

Det går an å måle men jeg har ikke boka lengre. Tror du skal måle rundt 80VAC fra hver av fasene fra dynamoen.

Lenke til kommentar

Tror det er spenningsregulatoren som pleier å ryke først på disse. Den røyk på min GSX750. Bestilte uoriginal fra utlandet for halve prisen. www.regulatorrectifier.com

 

Det går an å måle men jeg har ikke boka lengre. Tror du skal måle rundt 80VAC fra hver av fasene fra dynamoen.

Må dynamoen demonteres for å måle dette, eller kan dette måles ved batteriet?

Tror du at det er denne som har røket?

 

Sykkelen starter om jeg lar den stå i ro et par timer, for så å stoppe etterhvert når batteriet dør igjen, har derfor ikke turt å kjøre mer med den etter at den stoppet igjen. Samt at sykkelen kan trillstartes, men er det ikke litt merkelig at dette lar seg gjøre om dynamoen ikke lader?

 

Hadde en kompis av meg her tidligere idag å målte spenningen ved begge batteripolene, og det viste seg at volten der ikke økte mens sykkelen var igang mellom 2 og 5000 omdreininger. Dette tyder vel på ladesvikt?

 

Da er det vel enten ladereleet, spenningsregulatoren eller dynamoen som har gått gaiken da? Vil vel egentlig ikke tro at dynamoen i seg selv har røket :)

Endret av NinjaChrister
Lenke til kommentar

Du måler på spenningsregulatoren. Min GSX hadde ikke laderele btw. Du kan også ohme spolene for å se etter brudd. Har du et bra multimeter kan du måle om du har kortslutning også. Men de fleste billige multimetre (biltema etc.) er ikke nøyaktige nok. Uheldigvis husker jeg ikke hvor mange ohm det skal være.

 

På batteriet skal du ha ca. 13,5V - 14V når du har litt turtall.

Lenke til kommentar

Du måler på spenningsregulatoren. Min GSX hadde ikke laderele btw. Du kan også ohme spolene for å se etter brudd. Har du et bra multimeter kan du måle om du har kortslutning også. Men de fleste billige multimetre (biltema etc.) er ikke nøyaktige nok. Uheldigvis husker jeg ikke hvor mange ohm det skal være.

 

På batteriet skal du ha ca. 13,5V - 14V når du har litt turtall.

På batteriet hadde jeg 11,4 volt, som sank til 10,6 når sykkelen hadde vært på en stund. Så det er noe som tyder på at den ikke lader.

Lenke til kommentar

Hvis du finner kabelen fra spolene så tror jeg du skal ha tre gule ledninger, eller tre med samme farge. Disse går rett inn i en boks (regulatoren) trolig sammen med noen andre ledninger. Hvis du klarer å måle spenningen (AC) mellom to og to av disse så tror jeg du skal ha 60-80VAC mellom alle.

 

Bare husk at det er AC, vekselstrøm.

Lenke til kommentar

Hvis du finner kabelen fra spolene så tror jeg du skal ha tre gule ledninger, eller tre med samme farge. Disse går rett inn i en boks (regulatoren) trolig sammen med noen andre ledninger. Hvis du klarer å måle spenningen (AC) mellom to og to av disse så tror jeg du skal ha 60-80VAC mellom alle.

 

Bare husk at det er AC, vekselstrøm.

Takk for svarene :)

Skal inn på verksted på mandag med sykkelen, så jeg skal fortelle dem det dere har nevnt her. Forhåpentligvis er det bare en bagatell feil. Sykkelen ellers starter å går, så håper at det bare er en liten komponent som må byttes :)

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at regulatorene på disse ofte feiler. Spolene også egentlig. Fort gjort å bytte begge men tror en regulator koster 2-3000kr original. Spolene sikkert minst like mye.

Det hørtes alvorlig mye ut, håper ikke det er dette som er galt :/. Om det var noe galt med disse ville det ha gått strøm i systemet i det hele tatt da?

Lenke til kommentar

Som sagt finnes det rimeligere uoriginale regulatorer og spoler. Jeg gav ca. halve prisen da jeg bestilte.

 

Du kan ha alt fra full spenning til 0 spenning, samt overspenning.

Alright, jeg skulle som sagt gjerne testet dette selv om jeg hadde vært litt nevenyttig på dette området, men jeg tør ikke skru opp noe siden jeg aldri ville tilgitt meg selv om det ikke hadde funket etterpå :)

 

Men nå har jo ekspertene noe å gå etter når de sjekker sykkelen på verksted :)

Om det er uoriginale deler eller ikke spiller ingen rolle for meg så lenge det fungerer :p

Lenke til kommentar

Under sidedekselet på høyre side antageligvis.

Nei den var ikke der. Snakket med lokalt verksted i sta, og de sa at den befinner seg et sted under tanken. De mente også at de kan finne ut av problemet på 1 times tid.

 

Lokalt verksted mente at det var enten statoren eller spenningsregulatoren som har røket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...