warioman Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Hei, jeg har en susuki gsx 750 es 1987. I det siste har jeg fått det problemet at sykkelen ikke lader lengre, hvilket som vil si at den går tom for strøm og dermed stopper. Jeg har nesten ingen teknisk kunnskap rundt dette temaet, så er det noen som har en anelse om hva som kan være galt? Takker for alle svar på forhånd Endret 5. juli 2013 av NinjaChrister Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Gåen dynamo høres det ut som? Fant noe som muligens kan være relevant: http://www.bike.no/forum/streetfightere/dynamo-problem-gsxr-750-1986-36401 Endret 5. juli 2013 av srbz Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hei, jeg tror at ladereleet ditt er gåent. Skjedde meg meg og Hondaen min. Kjøpte originalt fra http://mc-1.com. Dersom batteriet ditt har vært dårlig, så kan ladereleet ta kvelden pga overbelastning. http://www.ebay.co.uk/itm/SUZUKI-GSX750W-GSX750-INAZUMA-GSX-INDICATOR-RELAY-RELAYS-/360398398760?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item53e96b2528 Meget enkelt å bytte selv. Bytt også batteri dersom det er noen år gammelt. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Hei, jeg tror at ladereleet ditt er gåent. Skjedde meg meg og Hondaen min. Kjøpte originalt fra http://mc-1.com. Dersom batteriet ditt har vært dårlig, så kan ladereleet ta kvelden pga overbelastning. http://www.ebay.co.u...=item53e96b2528 Meget enkelt å bytte selv. Bytt også batteri dersom det er noen år gammelt. Takk for svar Byttet batteriet for noen få dager siden da jeg trodde at det var det som var problemet. Da er det vel enten laddereleet som er gåent eller dynamoen, men jeg skal muligens inn på verksted med sykkelen, så da skal jeg si til dem det du nevnte her nå, høres ut som det kan være problemet. Hvor bruker dette ladereleet å befinne seg på sykkelen? Kan ikke lokale verksteder skaffe et sånt relee? Endret 5. juli 2013 av NinjaChrister Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Selvfølgelig kan lokalt verksted skaffe deler. Vet ikke hvor releet sitter på din sykkel, men let etter delen som vises på ebay-link. Let mellom motor og batteri. Releet er ikke pakket inn da det må få gi fra seg varme. Dersom du ikke er kjent med ohms lov kan det være fornuftig å levere inn sykkelen på verksted. -Gamle (ehh. eldre) sykler kan ha problemer med korroderte ledninger og dårlig kontakt. Spess dersom den har stått mye ute i fuktig vær. Da er det greit å la eksperter ta seg av feilsøking. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Selvfølgelig kan lokalt verksted skaffe deler. Vet ikke hvor releet sitter på din sykkel, men let etter delen som vises på ebay-link. Let mellom motor og batteri. Releet er ikke pakket inn da det må få gi fra seg varme. Dersom du ikke er kjent med ohms lov kan det være fornuftig å levere inn sykkelen på verksted. -Gamle (ehh. eldre) sykler kan ha problemer med korroderte ledninger og dårlig kontakt. Spess dersom den har stått mye ute i fuktig vær. Da er det greit å la eksperter ta seg av feilsøking. Tror jeg fant releet på sykkelen min. Håper det er det som er feil, siden det er så mye mer arbeid å bytte dynamo Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Tror det er spenningsregulatoren som pleier å ryke først på disse. Den røyk på min GSX750. Bestilte uoriginal fra utlandet for halve prisen. www.regulatorrectifier.com Det går an å måle men jeg har ikke boka lengre. Tror du skal måle rundt 80VAC fra hver av fasene fra dynamoen. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Tror det er spenningsregulatoren som pleier å ryke først på disse. Den røyk på min GSX750. Bestilte uoriginal fra utlandet for halve prisen. www.regulatorrectifier.com Det går an å måle men jeg har ikke boka lengre. Tror du skal måle rundt 80VAC fra hver av fasene fra dynamoen. Må dynamoen demonteres for å måle dette, eller kan dette måles ved batteriet? Tror du at det er denne som har røket? Sykkelen starter om jeg lar den stå i ro et par timer, for så å stoppe etterhvert når batteriet dør igjen, har derfor ikke turt å kjøre mer med den etter at den stoppet igjen. Samt at sykkelen kan trillstartes, men er det ikke litt merkelig at dette lar seg gjøre om dynamoen ikke lader? Hadde en kompis av meg her tidligere idag å målte spenningen ved begge batteripolene, og det viste seg at volten der ikke økte mens sykkelen var igang mellom 2 og 5000 omdreininger. Dette tyder vel på ladesvikt? Da er det vel enten ladereleet, spenningsregulatoren eller dynamoen som har gått gaiken da? Vil vel egentlig ikke tro at dynamoen i seg selv har røket Endret 5. juli 2013 av NinjaChrister Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Du måler på spenningsregulatoren. Min GSX hadde ikke laderele btw. Du kan også ohme spolene for å se etter brudd. Har du et bra multimeter kan du måle om du har kortslutning også. Men de fleste billige multimetre (biltema etc.) er ikke nøyaktige nok. Uheldigvis husker jeg ikke hvor mange ohm det skal være. På batteriet skal du ha ca. 13,5V - 14V når du har litt turtall. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Du måler på spenningsregulatoren. Min GSX hadde ikke laderele btw. Du kan også ohme spolene for å se etter brudd. Har du et bra multimeter kan du måle om du har kortslutning også. Men de fleste billige multimetre (biltema etc.) er ikke nøyaktige nok. Uheldigvis husker jeg ikke hvor mange ohm det skal være. På batteriet skal du ha ca. 13,5V - 14V når du har litt turtall. På batteriet hadde jeg 11,4 volt, som sank til 10,6 når sykkelen hadde vært på en stund. Så det er noe som tyder på at den ikke lader. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Hvis du finner kabelen fra spolene så tror jeg du skal ha tre gule ledninger, eller tre med samme farge. Disse går rett inn i en boks (regulatoren) trolig sammen med noen andre ledninger. Hvis du klarer å måle spenningen (AC) mellom to og to av disse så tror jeg du skal ha 60-80VAC mellom alle. Bare husk at det er AC, vekselstrøm. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Hvis du finner kabelen fra spolene så tror jeg du skal ha tre gule ledninger, eller tre med samme farge. Disse går rett inn i en boks (regulatoren) trolig sammen med noen andre ledninger. Hvis du klarer å måle spenningen (AC) mellom to og to av disse så tror jeg du skal ha 60-80VAC mellom alle. Bare husk at det er AC, vekselstrøm. Takk for svarene Skal inn på verksted på mandag med sykkelen, så jeg skal fortelle dem det dere har nevnt her. Forhåpentligvis er det bare en bagatell feil. Sykkelen ellers starter å går, så håper at det bare er en liten komponent som må byttes Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Mener å ha lest at regulatorene på disse ofte feiler. Spolene også egentlig. Fort gjort å bytte begge men tror en regulator koster 2-3000kr original. Spolene sikkert minst like mye. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 6. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2013 Mener å ha lest at regulatorene på disse ofte feiler. Spolene også egentlig. Fort gjort å bytte begge men tror en regulator koster 2-3000kr original. Spolene sikkert minst like mye. Det hørtes alvorlig mye ut, håper ikke det er dette som er galt :/. Om det var noe galt med disse ville det ha gått strøm i systemet i det hele tatt da? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Som sagt finnes det rimeligere uoriginale regulatorer og spoler. Jeg gav ca. halve prisen da jeg bestilte. Du kan ha alt fra full spenning til 0 spenning, samt overspenning. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Som sagt finnes det rimeligere uoriginale regulatorer og spoler. Jeg gav ca. halve prisen da jeg bestilte. Du kan ha alt fra full spenning til 0 spenning, samt overspenning. Alright, jeg skulle som sagt gjerne testet dette selv om jeg hadde vært litt nevenyttig på dette området, men jeg tør ikke skru opp noe siden jeg aldri ville tilgitt meg selv om det ikke hadde funket etterpå Men nå har jo ekspertene noe å gå etter når de sjekker sykkelen på verksted Om det er uoriginale deler eller ikke spiller ingen rolle for meg så lenge det fungerer Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Regulatoren var billigere enn jeg trodde. http://www.regulatorrectifier.com/catalog/1983-1987-Suzuki-GS750ES-ESF-GSX750ES-EF-Regulator-Rectifier Og stator/spoler. http://www.regulatorrectifier.com/catalog/1983-1987-Suzuki-GS750ESESF-GSX750ESEF-Stator Lenke til kommentar
warioman Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Regulatoren var billigere enn jeg trodde. http://www.regulator...lator-Rectifier Og stator/spoler. http://www.regulator...X750ESEF-Stator Har hørt fra flere steder at det mest sannsynlig er spenningsregulatoren som har røket. Hvor i sykkelen ligger denne? Noen som vet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Under sidedekselet på høyre side antageligvis. Lenke til kommentar
warioman Skrevet 7. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2013 Under sidedekselet på høyre side antageligvis. Nei den var ikke der. Snakket med lokalt verksted i sta, og de sa at den befinner seg et sted under tanken. De mente også at de kan finne ut av problemet på 1 times tid. Lokalt verksted mente at det var enten statoren eller spenningsregulatoren som har røket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå