Gå til innhold

[Løst] Dreieretningsvender - 3-fas motor, 1 fas tilf. m/kondis


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal koble sammen en motor med dreieretningsvender til en dreiebenk.

Det er en 3-fas motor der pr. idag og ønsker å bruke denne

 

Jeg har kun tilgang på 1-fas tilførsel, men det er påmontert en kondensator slik at jeg kan få en tredje fas via denne.

 

Det har tidligere vært tilkoblet et sett med brytere, men dette har aldri fungert riktig da systemet kortslutter når en av bryterne betjenes.

 

Jeg har nå demontert alt, slik at jeg kun sitter igjen med 6 ledninger fra motoren, altså viklingene og 2 ledninger fra kondensatoren.

 

Klemmebrettet som var der hadde kun 4 tilkoblinger, noe som vel ikke er nok for å få koblet den i trekant, så jeg skaffer et nytt med 6 tilkoblinger.

 

Så til selve koblingen

Jeg har laget et skjema som jeg tror vil fungere.

Grunnen til at jeg legger ut dette er selvfølgelig å få rettet på hva jeg evt har gjort feil

 

Merk at dette ikke er noe skoleoppgave eller lignende.

Dette er ifbm. en jobb for en kunde

Jeg jobber til daglig som elektriker selv, men har ikke vært så mye borti akkurat dette.

Motor Rodlie.bmp

Endret av Glennski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det der vil fungere siden du bruker kondensator. For å snu retningen på en sånn motor må du flytte kondensatoren til en av de andre viklingene om jeg ikke tar helt feil. Mulig du kan flytte tilførslen på den andre siden av kondensatoren også. Altså U1 og W1 i stede for U1 og V1.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Ja, tenkte på det.. Mulig å lage en vender for kondensatoren også da, men blir jo mye å holde styr på selvfølgelig.. Andre muligheter for å få dette til å fungere?

 

@perpyro: Men koster ikke disse en del?

har et budsjett å forholde meg til, vil det være rimeligere å kjøpe en enfase motor?

Lenke til kommentar

"Om det er en trefasemotor med en kondensatorkobling så kan du snu dreieretningen ved å bytte om to av faselederne på klemmebrettet (ikke på kondensatoren)."

 

Fant dette som et svar fra et annet forum

 

Det virker som man kan skifte dreieretning ved å bytte om L og N slik tegningen min viser, og la kondensatoren stå. Kondensatoren vil jo få enten L eller N avhengig av hvilket relè som er aktivt, men det spiller tydeligvis ingen rolle da..

 

Noen meninger her?

Lenke til kommentar

Da har jeg funnet ut hvordan dette skal gjøres :)

 

Man kobler tilførsel, L og N inn på motorens U1 og V1

Deretter kobler man inn kondensatoren mellom V1 og W1

 

Nå går motoren i riktig retning, altså mot klokka når man ser forfra

 

Skal man endre dreieretning gir man kondensatoren den andre fase, mens man lar de allerede tilkoblede fasene på U1 og V1 stå

 

Alternativt kan man benytte en frekvensomformer, en dyrere løsning, men man mister lite effekt i forhold til en kondensator

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...