Gå til innhold

Småavansert? Hertz (hz) problem


Armador

Anbefalte innlegg

Heisann mektige forumbrukere!

 

Her er problemet, etter mye googling:

Kjøpte ny skjerm på tirsdag, en AOC 144hz monitor (G2460P)

som jeg tenkte å bruke med min bærbare Kunshan p150 (I7 2720QM)(AMD6990m).

 

Dere tenker kanskje waste med 144hz, men planen er å oppnå høyest mulig hz i COD4 og ellers i windows. Men så er det slik at jeg ikke ikke finner ut hvordan jeg øker hz? Bruker Dual link DVI som fulgte med skjermen.

 

Har prøvd å endre til DVI på selve skjermen, har prøvd å gå på kontrollpanel->skjerm->innstillinger og "vis alle modi" men kommer opp maks 60hz.

Har også oppdatert drivere slik at jeg kan gå inn i catalyst og endre oppløsning og hz. Her kommer det opp maks 75hz, men hvis jeg velger det kan jeg kun kjøre 720p i windows...

 

Jeg tror problemet kan ligge i at dataen ikke støtter dual dvi output?

Eller har jeg surret med noe annet her? Kanskje det ikke går ettersom jeg "må" kjøre to skjermer? bærbare + AOCen?

Kan jeg evt kjøpe display-port og alt er fryd og gammen?

 

Håper noen kan gjøre meg klokere på emnet. Har lett maxet alt og 100fps i cod4 med 1080p, så det skal ikke være noe prob.

 

Mvh Håkon

Endret av Armador
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke sett noen bærbare med Dual Link DVI, og er typisk problemstilling når man bruker bærbare ja, så det er nok problemet ditt ;)

DP vil nok fikse dette problemet.Uten at jeg skal si det 100 % sikkert at det ikke finnes begrensninger i skjermen/laptoppen for så høy oppdateringshastighet ved bruk av DP.Nekter å tro det, men jeg har vært sjokkert av dummheter i denne bransjen før. :p

Lenke til kommentar

Har ikke sett noen bærbare med Dual Link DVI, og er typisk problemstilling når man bruker bærbare ja, så det er nok problemet ditt ;)

DP vil nok fikse dette problemet.Uten at jeg skal si det 100 % sikkert at det ikke finnes begrensninger i skjermen/laptoppen for så høy oppdateringshastighet ved bruk av DP.Nekter å tro det, men jeg har vært sjokkert av dummheter i denne bransjen før. :p

 

Funnet ut at min Kunshan ikke har displayport!!! 6990m skal støtte det, men clevo har vel valgt å ikke inkludere inputen?

 

Men dvi inputen er dual link, uten mellomrom mellom pinsene. Kan det ha seg slik at det ikke den ikke er dual dvi støttet men likevel har en slik input?

 

Hvis den har det skal det vel funke med dual-dvi kabelen som fulgte med skjermen for å oppnå 120+hz?? Skjønner lite

Endret av Armador
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror ikke det er unormalt å droppe en del utganger, fordi de ønsker å spare seg penger på å designe for det, fordi de synes det er unødvendig, eller fordi det ikke passer med utseendet.

 

Du skal ikke kunne se forskjell på inngangene til singel-link og Dual-link DVI. Dette er for at du skal kunne bruke både Dual-link og singel-link kabel (og må følgelig ha alle hullene på plass). Det er selve implementeringen som har begrensningen og maskinvaren så klart. Kan ikke ta det fra sparket akkurat nå, men det er visse "kontrollere" som genererer signalet til DVI, og disse må være dobbelt så kraftigere for å takle Dual-Link DVI. Display Port er smartere sånn sett og har ikke slike begrensninger.

 

Vet det var håpløst forklart, men det er i hvertfall en del i maskinvaren som må øke frekvensen osv for å få til Dual-Link. (da båndbredden på singel-link er for lav)

 

Vel desverre ser det ut som du er uheldig. Eller på mange måter ikke, for laptopper er ikke laget for slikt, og i hvertfall ikke for gaming. (noe andre nok er helt uenige med meg i) Men hele konstruksjonen og implementasjonen rundt bærbare er rett og slett så anti-gaming som du får det. :(

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

At det fortsatt produseres laptoper uten ordentlig skjermtilkoblinger fremstår for meg som direkte tilbakestående. Forventer minst VGA/DVI og DisplayPort/HDMI (helst DP). Derfor man kjøper "proff"-laptop, HP ProBook/EliteBook, diverse Dell eller Thinkpads. Endel av disse kommer også med ganske saftige skjermkort, men med ordentlig skjerm (ikke glossy), tastatur og fornuftige tilkoblinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...