Gå til innhold

Nytt ADSL-modem, Annex A?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et nytt modem, men nesten alle som selges i norske nettbutikker er Annex A. Dersom jeg ikke har gått glipp av noe siden sist jeg kjøpte modem (i 2008) så vil dette ikke fungere, da Telenor bruker Annex B.

Jeg spurte kundeservice hos Telenor, og de sa at Annex A-modem ville fungere fint dersom jeg ikke koblet modemet til en ISDN-boks (jeg har PSTN). Stemmer dette? Jeg kjøpte et Annex A-modem også i 2008, og det fungerte ikke da.

Så lurer jeg også på om dette med Annex A og B har noe å si når ADSL2+ er en egen standard?

Hvis noen har tips til et bra modem som gir bra fart på en strekning over 2400 meter, så mottas alle tips med stor takk. Zyxel-modemet Telenor sender ut gir meg elendige støymarginer.

Endret av Jallenbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handl3vogn: Det er det modemet jeg har for øyeblikket (med TP-Link WDR4300 som trådløs router). Jeg er ute etter et routermodem med innebygd Wi-Fi for å rydde opp i kabelrotet. Jeg har sett på dette, men det er Annex A, derav spørsmålet om Annex A/B har noe å si når jeg kobler meg opp med ADSL2+. Annex B-versjonen kommer i følge TP-Link ikke til landet før i september, og jeg har ikke lyst til å vente så lenge.

Lenke til kommentar

Handl3vogn: Det er det modemet jeg har for øyeblikket (med TP-Link WDR4300 som trådløs router). Jeg er ute etter et routermodem med innebygd Wi-Fi for å rydde opp i kabelrotet. Jeg har sett på dette, men det er Annex A, derav spørsmålet om Annex A/B har noe å si når jeg kobler meg opp med ADSL2+. Annex B-versjonen kommer i følge TP-Link ikke til landet før i september, og jeg har ikke lyst til å vente så lenge.

Ja du må desverre ha et Annex B modem. Prøver du og bruke et Annex A modem vil du ikke få kontakt med DSL sentralen.

Litt om annex a og b kommer her.

Annex B er varianten av ADSL som gjør det mulig å ha ISDN på samme kobberpar. Dette går på frekvensspekter som er "avsatt" til telefonitjenester - ISDN krever større frekvensspekter enn anlog.

Telenor som da eier kobbernettet i Norge, sa da rett og slett: "Oki, da tillater vi KUN Annex B brukt i Norge - det kan jo hende at en kunde med analog telefon ønsker å oppgradere til ISDN".

I andre land kan man benytte Annex A eller Annex B alt etter som om det er PSTN (analog) eller ISDN på kobberparet fra før.

Man kunne jo også se for seg at Telenor åpnet for at man kunne bruke Annex A på kobbepar som ikke brukes til telefon, hverken PSTN eller ISDN - men neida. Mulig her er noen cross-talk/støy utfordringer jeg ikke har 100% kontroll på - "delingen" av frekvensspekteret mellom upload og download er litt forskjelling på Annex A og Annex B.

Fordelen med kun Annex B:

- enkelt hvis kunden ønsker å oppgradere til ISDN, telefoni-leverandøren trenger ikke å koordinere/sjekke Annex med ADSL-leverandøren.

- En standard for både modem, splittere og sentralutstyr

- Mulig større "stabillitet" i kobbernettet, siden frekvensspekteret er likt ?

Ulempen:

- Annex A gir høyere uploadhastighet, opp til 1,5Mbit på vanlig ADSL og ca 3Mbit på ADSL2+ (Annex B ca 1Mbit på begge)

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over forskjellene på A og B, men slik jeg forstår det så gjelder de bare på ADSL-standarden, altså ITU G.992.1. ADSL2+ er en egen standard, ITU G.992.5, og min forståelse er at det ikke eksisterer Annex A og B innenfor denne standarden. Jeg finner iallefall ingenting om det i ADSL-RFC'en, men jeg har ikke lest denne skikkelig.

Telenor sier selv at Annex A fungerer (ref. min første post). Jeg tok sjansen og bestilte modemet jeg linket til, så får vi se om det fungerer eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan hende du har rett der. Prøvde selv et Annex A modem her for et halvt år siden og det funket ikke. Men her bruker jeg kun ADSL pga avstand til sentral.

Enkleste måten og teste på er jo og kjøpe det Annex A modemet du er ute etter og prøve, Funker det ikke så kan du jo benytte deg av angre rett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ser ut til at forskjellen på Annex A og B også gjelder for ADSL2+. Fikk modemet i dag, men det klarte ikke å koble seg opp. Prøvde splitteren som fulgte med, og den fra Telenor.

Endret av Jallenbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det var satt opp med 8/35 da jeg bootet det første gangen. Modemet prøver ikke å synke en gang. Sendte en direktemelding til Telenor på Facebook, og fikk til svar:

Vi har dessverre ingen dokumentasjon på dette internt som er tilgjengelig for kundeservice' date=' og litt nærmere undersøkelser viser at det er korrekt som du sier, så vi må beklage at det har blitt oppgitt feil informasjon tidligere i denne tråden og håper at du fortsatt kan benytte deg av nevnte 14 dagers angrerett.

[/quote']

For øvrig så kan dette modemet brukes som ren trådløs ruter også, og den gamle ruteren min tok kvelden i går, så jeg kommer nok ikke til å returnere den.

Og til informasjon, så kan jeg koble meg opp med både PPPoE og DHCP (IPoE) med det modemet jeg har nå.

Endret av Jallenbo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må nesten spørre og tilfredstille min egen nysgjerrighet.

1. Hvorfor på død og liv kjøpe fra norske nettbutikker når de tilsynelatende ikke tilbyr det du er ute etter?

2. Er det forsøkt andre ISP-er sine routermodemer (bridget med egen router bak)?

Lenke til kommentar

Jeg må ikke på død og liv kjøpe fra norske nettbutikker. Allerede før jeg startet denne tråden hadde jeg funnet Annex B-versjonen av modemet jeg linket til på en nettbutikk i Tyskland, men de forventet ikke å få det inn på lager før denne uken. Derfor bestilte jeg fra Multicom. Nå har datoen blitt forskjøvet der ytterligere til ubestemt dato. Siden en inkompetent person på kundeservice hos Telenor sa at Annex A skulle fungere tok jeg sjansen, selv om jeg var 90% sikker på at det ikke ville fungere.

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert å sjekke amazon.co.uk (evt. også amazon.com) eller ebay etter modem? Jeg mener, istedefor å sitte og vente på en enkelt nettbutikk i tyskland?

Selv måtte jeg ty til amazon.co.uk for å kjøpe router som støttet PPPoA (merkelig mye brukt i UK, og var låst til PPPoA i Norge fordi kun Telenor hadde DSLAM i CO og dermed fikk oppkobling på Telenor sine premisser uansett hvilken ISP jeg valgte (wholesale)..

Lenke til kommentar

Jeg sjekket Amazon, men mitt inntrykk er at de fleste produsenter av nettverksutstyr er av den oppfatning at det er kun i Tyskland at Annex B er utbredt, og derfor var det der jeg først og fremst sjekket. Amazon hadde kun et par Annex B-modem, hvorav det ene er det jeg har fra før av.

Lenke til kommentar

Vel, siden jeg fant det vanskelig å tro, så brukte jeg vel hele 2 minutt og fant haugevis med rene modem samt routermodemer som støtter ads2+ annex b.. Gidder ikke liste alle modellene, men finner iallefall både Asus, D-Link, Linksys (By Cisco, men har ikke giddet å sjekke om dette var før eller etter Belkin tok over og grunnstøtte skuta), TP-link, Netgear og diverse merker jeg aldri har hørt om og derfor ikke ville tatt sjansen på selv. Personlig hadde jeg nok gått for Linksys X3000 og håpt at den ble produsert når Linksys var underlagt Cisco og ikke etter oppkjøpet (baserer naturligvis dette på den ene Linksys by Cisco jeg har kjøpt etter oppkjøpet som åpenbart ikke lenger var gode gamle Linksys), den får du jo til og med kjøpt i norske nettbutikker.

Lenke til kommentar

POTS går opp til 4 kHz, ISDN til ~100 kHz avhengig av modulasjonen. I Norge tillater Telenor at du kjører ADSL/ADSL2/ADSL2+ fra 120 kHz opp til 2,2 MHz, eller All Digital Mode som er fra 4.325 kHz om jeg husker rett, som gir deg like mye oppstrøm som Annex A. Faktisk litt mer siden Annex A starter på ~25 kHz.

Problemet med annex a vs annex b utstyr er egentlig ikke et stort problem men produsentene gidder ikke å bruke tid på å tilpasse annex a modem til annex b DSLAMer eller vica versa da det ikke er noen etterspørsel på dette. Videre så vil blanding av annex a og b utstyr gi dårligere kapasitet siden det er forskjellig impedanse på de to som på en optimal VDSL2-linje utgjør noe slikt som 20% dårligere kapasitet.

Dette er selvsagt ingen store tekniske hindre men ingen er villige til å betale ekstra for dette.

For øvrig tillater Telenor både 100 Ohm og 140 Ohm impedanse og på VDSL2 tillater de også annex A utstyr (men igjen, ikke noe sjakktrekk å blande de to).

Når det gjelder OP så er det nok ikke slik at det er store forskjeller på ytelsen mellom de forskjellige chipsettene. Støymarginen styres i stor grad av DSLAM under handshake, men ønsker du høyere støymargin får du lavere kapasitet. Mao. vil du ikke på noe magisk sett få høyere støymargin med et nytt modem (gitt at det du har ikke er defekt selvsagt).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...