Ekko Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Er det ikke ganske naturlig at en dag eller to i uka hvor du drikker deg drita er bedre enn litt hver dag. Mangler det er "ikke" her? Ellers når det gjelder diskusjonen om alkohol er sunt, så finnes det mange nyanser som avgjør om det kan stemme eller ikke. Jeg er ikke lege, så dette er min personlig oppfatning utfra hva jeg har sett, lest, hørt og tror på. For en ung, sunn, frisk og godt trent person med et godt og variert kosthold er nok alkoholens fordeler minimale, og antakeligvis mindre enn ulempene. For en gammel person kan moderate mengder alkohol sikkert ha flere positive effekter: -Blodfortynnende -Appetittøkende -Kos (som er veldig viktig for eldre) Til trådstarter: 1. Hva er "litt sånn passe". Er det ett glass eller er det kjempegod stemning, men uten blackout og spying? Jeg tror jeg ville gått for "litt hver dag", selv om jeg som 20-åring helte mer mot den andre. 2. Det kommer an på hvor gammel du er og hva du mener med "alt". Små huller i hukommelsen hvor du ikke husker alt fra en samtale er ikke like ille som blackouts hvor du ahr gått rundt og gjort og sagt ting som du ikke husker etterpå. Om du er 20 og har hatt 30 blackouts høres det lite gunstig ut. Igjen tror jeg det vil være individuelt fra person til person når de tar skade av slikt, noen tåler kanskje litt mer, men det er uansett ikke sunt for deg. 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Hr både med "små huller" og noen helt black out. Tror det er litt mer. Kanskje nærmere 50 ganger førstnevnte og 4 - 5 ganger sistnevnte. Dette over en periode ca 30 år. Men mest rundt 20 årene da. Har vel drukket sånn ca 1 flaske vin(hjemmebrygg) pr dag i tillegg i rundt 15 år i strekk. Nå drikker jeg vel ca 2 sixpack øll pr uke, og av til litt annet. en flaske whisky eller en halv nå og da. Kan dette regnes som veldig mye? Kjenner meg frisk som en fisk. Har vært til flere slags undersøkelser, og de sier alt er helt topp alle steder. Ingen skader som noen har sagt til meg hvertfall. Man har altså redusert mye nå, og vil helst bare være minimalt borti alkohol. Slutte helt skal jo ikke være bra. Endret 10. juli 2013 av Delvis Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Antallet blackouts høres ikke enormt ut. Antallet småhull høres heller ikke enormt ut over så lang tid. Når det gjelder drikkingen vil jeg si det regnes som mye ja, veldig mye. Jeg trodde du var en ungdom som lurte på ditt og datt med alkohol. Ettersom du nok er både eldre enn meg og tydeligvis har langt mer erfaring med å drikke enn meg er det begrenset hva mine råd kan hjelpe, med unntak av ren fornuft. Bra at du har redusert inntaket, men dette høres egentlig ut som en samtale du bør ta med en lege. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Mangler det er "ikke" her? Jo, visst neimen har du rett! :-) Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) At man føler seg "frisk som en fisk" tilsier ikke at kroppen er sunn. Nå er ikke jeg lege, men å drikke såpass mye er ikke bra. Alkohol er gift og saboterer for kroppen, helsemessig. Vi er jo ikke laget for å innta alkohol. Så det beste er å redusere inntaket. Fant en artikkel. Ikke den mest avanserte, men det er ganske logisk. Prinsippet er jo der. Hvor mer dritt du blander sammen, jo verre er det for deg. Og jeg vil tro at jo mer effektiv blandingen er, jo mindre skade gjør den. Blir det samme som junkfood, hvor ~25 % av maten er nyttig for kroppen, hva om dette tallet hadde vært endret til 100 %? Endret 10. juli 2013 av Stian Aarskaug Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Alkohol er som du sier gift, og gjør nada positivt for kroppen (ikke mer enn psykisk i hvert flal) Junkfood derimot. Nå vet jeg ikke hvor du har 25 % fra, men det faktiske tallet er nok nærmere noe rundt 99-100 % nyttig for kroppen. Problemet er bare balansen, og spesielt sett i forhold til alt annet man spiser. At det ikke gir så alt for mye til den gjennomsnittlige nordmann kan jeg se meg enig i. Men det betyr ikke at det ikke er masse næring. Sukker, fett (alle typer), proteiner, vitaminer osv. finner du plenty av i en burger. Alt bortsett fra noen få ting som fargestoffer og kunstige konserveringsmidler vil bli tatt opp av kroppen. Det er en grunn til at en junkfood burger smaker "fantastisk" for kroppen (de første gangene anyways) , det er fordi det er lettfordøyelig og næring med høyt energinivå. Alkohol derimot... kroppen har mer enn bare et tegn på at den på ingen måte liker det. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 10. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2013 Alkohol i små moderate mengder er vel ikke gift. Det kan jo regnes som medisin, og der er så mange forskningsresultater som har vært i nyere tid, om at litt alkohol bare er bra for hjertet og slikt? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Alkohol i små moderate mengder er vel ikke gift. Det kan jo regnes som medisin, og der er så mange forskningsresultater som har vært i nyere tid, om at litt alkohol bare er bra for hjertet og slikt? Det er fortsatt gift. Men selv rottegift kan helt sikkert ha positive bieffekter. På samme måte som at det ikke er uvanlig at man bruker stoffer giftige til kroppen som medisin. Cellegift er jo åpenbart gift, men blir brukt som en form for medisin. Jeg sammenligner ikke alkohol med cellegift, men at det kan brukes som medisin gjør det ikke til mindre gift. Og har egentlig ikke noe i kroppen å gjøre. :-) At kroppen er motstandsdyktig for den ene formen for alkohol (etanol) i mindre mengder er nok ikke helt tilfeldig. Er nok sikkert for å overleve selv om man spiste litt gjærete mat uten å dø. :-) Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Vann, salt og oksygen er også gift da de alle kan føre til fatale konsekvenser dersom man får i seg store nok mengder av det. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Vann, salt og oksygen er også gift da de alle kan føre til fatale konsekvenser dersom man får i seg store nok mengder av det. Alt det har en viktig hovedfunksjon i kroppen, så nei. Som sagt så er balanse viktig uansett hva det er. Men gift er gift, uansett mengden. Derimot så er kroppen motstandsdyktig for små mengder, og så lenge du holder deg til litt, så gjør det ikke noen åpenbar skade. Alkohol, trenger kroppen det for å fungere optimalt? Nei. Endret 10. juli 2013 av Andrull Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 (endret) Så du sier at alt som kroppen ikke trenger for å fungere er unødvendig og bare å kutte ut? Endret 10. juli 2013 av Thor. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Nei, det er bare ikke nødvendig for kroppen. Jeg tar meg gjerne en pils. Kanskje akkurat nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå