Gå til innhold

VG 2, burde jeg ta rettslære eller biologi?

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel alt. Har 5 i samfunn og 5 i naturfag som kanskje er litt lik disse fagene. Er ikke god til å drøfte, men synes også biologi virker veldig vanskelig. Er det noen som har hatt noen av disse fagene som kan si noe?

Også lurer jeg på en ting til; Jeg har p2 matte neste år, og derfor ikke matte tredjeåret. Har også 5 uketimer spansk tredjeåret, får jeg da bare velge 2 programfag? Og må jeg fylle opp de timene med matte? Ettersom de som har s2/r2 vil få fler uketimer, håper dere skjønner. Tusen takk for svar på forhånd! De på skolen er ikke så gode til å svare på spørsmål :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biologi 1:

Biologi er et fag som ikke krever logikk, slik som matte og fysikk. Det eneste som avgjør karakteren er hvor flink du er å pugge. Dersom du er interessert i stoffet så får du mye gratis, du leser ikke til prøven men fordi du er interessert i det. Er du f.eks interessert i hvordan menneskekroppen, planter og dyr fungerer innvendig, (alt fra atomnivå til ulike organsystemene) og hvordan ulike arter tilpasser seg til miljøet og dets forandringer så vil du like biologi veldig godt! Men som sagt det er nesten bare pugging.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Biologi er et veldig spennende fag, men det kan være vanskelig dersom du ikke har noen interesse for naturen og organismene i den. Om du har interessen, og i tillegg en god lærer, så er biologi et fantastisk fag uansett om du trenger det eller ikke. :)

Har hørt det er utrolig masse pugging av plantearter osv? Det må jo være forferdelig på en eventuelt muntlig eksamen. Huff, er så usikker! Vet derimot at vi har en fantastisk lærer på biologi 2. Tusen takk for svar dere to! :grin:

Lenke til kommentar

Biologi kan være interessant. Når jeg tok det så livnærte jeg meg bare av boken, og jeg fikk ikke noe særlig breddekunnskap i faget syntes jeg. Jeg anbefaler at du gjør deg litt kjent med pensum og leser litt rundt på wikipedia allerede nå, så blir ikke faget så kjedelig.

Lenke til kommentar

Har hørt det er utrolig masse pugging av plantearter osv? Det må jo være forferdelig på en eventuelt muntlig eksamen. Huff, er så usikker! Vet derimot at vi har en fantastisk lærer på biologi 2. Tusen takk for svar dere to! :grin:

Pugging av planterarter er det lite av, det er mer om hvordan man klassifiserer planter og hvordan de fungerer på cellenivå. Det er dog enda mer on planter på Biologi 2, men man trenger aldri å pugge navnet på planter. :)

Lenke til kommentar

Tittelen sier vel alt. Har 5 i samfunn og 5 i naturfag som kanskje er litt lik disse fagene. Er ikke god til å drøfte, men synes også biologi virker veldig vanskelig. Er det noen som har hatt noen av disse fagene som kan si noe?

Også lurer jeg på en ting til; Jeg har p2 matte neste år, og derfor ikke matte tredjeåret. Har også 5 uketimer spansk tredjeåret, får jeg da bare velge 2 programfag? Og må jeg fylle opp de timene med matte? Ettersom de som har s2/r2 vil få fler uketimer, håper dere skjønner. Tusen takk for svar på forhånd! De på skolen er ikke så gode til å svare på spørsmål :-)

Har hatt begge fagene og vil nok si at rettslære er flere hakk mer spennende enn biologi. Ingen av fagene er spesielt vanskelige.

Når du er ferdig med 2P er du ferdig med matematikken på videregående. Med tanke på at du har fremmedspråk det tredje året vil du kun få muligheten til å velge to programfag. De som har S2/R2 vil vel ikke få flere uketimer, da disse trossalt er programfag. R1 og R2 har like mange årstimer som de andre programfagene.

Lenke til kommentar

Muntlig eksamen i biologi 1 er veldig strukturert og det pleier ikke å komme store overraskelser. I min tilfelle fikk jeg lese en enkel artikkel om en spesiell dyregruppe i 45 min (uten læreboka eller noe som helst). Etter det presenterte jeg artikkelen for lærern ved å trekke ulike temaer fra læreplanmålene. (ca. 10 min). Del 2 var også overraskende overkommelig, jeg ble spurt om å snakke om to bestemte organsystemer, regler knyttet til organdonasjon og om noen livsstilssykdommer (ca, 15 min). Til slutt viste jeg hvordan man bruker mikroskop og snakket om de to preparatene (planter) som jeg skulle undersøkte. (10 min) + spørsmål om en ekskursjon (5 min). Det gikk veeldig bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...