Gå til innhold

Reklamasjon - Ikke fornøyd med erstatnings-telefon


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte en HTC HD2 (som var toppmodell på det tidspunktet) i rundt 2010, og sendte den inn som reklamasjon grunnet knappen var slakk/hard. Jeg kjøpte den på djuice, men de har avtaler med telefonkiosken i.h.t reparasjoner osv.

 

De sendte den til HTC på reklamasjon, og HTC svarte med at de dekker det, men at de ikke kan fikse telefonen siden det er utgått modell. Nå fikk jeg svar fra telefonkiosken, og de tilbyr enten HTC Wildfire S eller HTC one V, begge dritttelefoner og utrolig billige.

 

Jeg har venner som har fått dekt ny modell, dersom den ødelagte telefonen ble akseptert på reklamasjon, og ikke noen ubrukelige telefoner som Wildfire S (kunne sikkert fått mer for HTC HD2 med ødelagt knapp til og med).

 

Kan noen komme med noen innspill? Får man så dårlige telefoner dersom de ikke kan fikse din telefon, som i utgangspunktet er en toppmodell kontra disse to modellene jeg fikk tilbydd.

 

Takk for svar!

 

EDIT: Har forresten HTC ONE X til daglig bruk (HTC HD2'en ble kjøpt og nesten aldri brukt..)

Endret av Nicuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå husker jeg ikke lovteksten, men du skal vel ha rett på tilsvarende produkt. Så spørs det hvordan man tolker dét da, tilsvarende teknisk det ødelagte produktet, eller det som tilsvarer HD2 i dagens lineup.

Egentlig kan man vel nesten argumentere for at ingen av de telefonene du har tilbud om er tilsvarende produkt, fordi de kjører Android. HTC 8S, eller kanskje helst 8X hadde vært mer passende erstatning mener jeg.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke lovteksten, men du skal vel ha rett på tilsvarende produkt. Så spørs det hvordan man tolker dét da, tilsvarende teknisk det ødelagte produktet, eller det som tilsvarer HD2 i dagens lineup.

Egentlig kan man vel nesten argumentere for at ingen av de telefonene du har tilbud om er tilsvarende produkt, fordi de kjører Android. HTC 8S, eller kanskje helst 8X hadde vært mer passende erstatning mener jeg.

 

Takk for svar! Ja, det kunne nok vært noe mer relevant i forhold til HD2 sitt operativsystem.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg kjøpte en HTC HD2 (som var toppmodell på det tidspunktet) i rundt 2010, og sendte den inn som reklamasjon grunnet knappen var slakk/hard. Jeg kjøpte den på djuice, men de har avtaler med telefonkiosken i.h.t reparasjoner osv.

 

De sendte den til HTC på reklamasjon, og HTC svarte med at de dekker det, men at de ikke kan fikse telefonen siden det er utgått modell. Nå fikk jeg svar fra telefonkiosken, og de tilbyr enten HTC Wildfire S eller HTC one V, begge dritttelefoner og utrolig billige.

 

Jeg har venner som har fått dekt ny modell, dersom den ødelagte telefonen ble akseptert på reklamasjon, og ikke noen ubrukelige telefoner som Wildfire S (kunne sikkert fått mer for HTC HD2 med ødelagt knapp til og med).

 

Kan noen komme med noen innspill? Får man så dårlige telefoner dersom de ikke kan fikse din telefon, som i utgangspunktet er en toppmodell kontra disse to modellene jeg fikk tilbydd.

 

Takk for svar!

 

EDIT: Har forresten HTC ONE X til daglig bruk (HTC HD2'en ble kjøpt og nesten aldri brukt..)

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-006.html#29

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

Kort fortalt, du har krav på samme, eller tilsvarende ting. Dersom dette ikke kan gjennomføres kan man søke andre løsninger, som at du får kjøpet hevet og får tilbakebetalt FULL sum av hva du en gang kjøpte. Om du får en tilsvarende gjenstand er det viktig å minne deg på at da gjelder forbrukerkjøpsloven på nytt. Dvs. du har fem (5) år på deg fra dagen du mottar ny gjenstand.

Lenke til kommentar

Her er det bare å prøve å få heve kjøpet (pengene tilbake).

 

Du kan alene argumentere med at:

 

- Skjermen er mindre (du hadde 4.3, her har de 3.2 og 3.7 tommer)

- Wildfire har dårligere oppløsning

- Kjører Android og ikke Windows.

(++ sikkert flere punkter også)

 

Sistnevnte er omtrent som om man skulle kjøpt en MAC, og fått en windows PC etterpå.

Lenke til kommentar

Her er det bare å prøve å få heve kjøpet (pengene tilbake).

 

Du kan alene argumentere med at:

 

- Skjermen er mindre (du hadde 4.3, her har de 3.2 og 3.7 tommer)

- Wildfire har dårligere oppløsning

- Kjører Android og ikke Windows.

(++ sikkert flere punkter også)

 

Sistnevnte er omtrent som om man skulle kjøpt en MAC, og fått en windows PC etterpå.

 

Dette er riktig tankegang - her er argumentene du må bruke. Ikke bare at de er "billige og dårlige". Spesielt punktet om skjer er vitalt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...