steketermometer Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hei, en kamerat av meg ønsker å selge bilen sin fordi han ikke har rå til å eie den lengre. Men bilen mangler EU-godkjenning og årsavgiften er ikke betalt, noe som har ført til at den er begjært avskiltet. (Skiltene står fortsatt på bilen, men den er ikke i bruk. Eneste er at han starter den og flytter litt på den slik at noe ikke skal ruste fast og lignende) Så nå lurer han litt på hvordan han skal gå frem for å få solgt den. Må han levere inn skiltene først? Og siden han har veldig skralt med penger fortiden så blir jo spørsmålet om han er nødt til å betale årsavgiften, og ordne EU-kontroll. Eller om dette er noe kjøper kan gjøre? Er det noe som spesielt kjøper må opplyses om? Så klart skal kjøper få alt av tekniskstand osv, og at den er begjært avskiltet. Men siden den er begjært avskiltet, må et gjøres noe spesielt ved salget? Om det i det hele tatt er mulig å selge den da. Vil tro den kan selges som delebil, men den er kjørbar, og den er verdt mye mer en vrakpant. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg ville betalt latterlig lite for en bil med slike mangler, og jeg tror nok mange tenker som meg. Det er høyst sannsynlig en god investering å sørge for at årsavgift og eu-kontroll er ok. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Det hadde vært praktisk å vite hvorfor den er begjært avskiltet, da. Om den er i en så dårlig teknisk stand at det ikke lønner seg å reparere, er det noe helt annet enn om bare årsavgiften ikke er betalt. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Om det ikke er betalt årsavgift for 2013 må da denne betales før du får skilter på den. Dette gjelder også om den avskiltes nå, og påskiltes i 2014, da må altså kjøper betale dobbel avgift for å få skilt på den igjen. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 1. Lever inn skiltene. 2. Ta eu-kontroll 3. Lag annonse hvor det opplyses feilene som må repareres for å få den eu-godkjent, samt at årsavgift ikke er betalt(da må selvfølgelig kjøper betale dette for å få skilter på). Alt dette vil jo redusere verdien på bilen en hel del, men det vet nok kameraten din allerede. Lenke til kommentar
steketermometer Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Hei igjen, Han tror ikke bilen vil få feil eller mangler ved EU, det er bare at den aldri ble tatt med til kontroll. Så det han håpet på, og forsåvidt har fått bekreftet nå, er at han kunne selge bilen til en pris som kompenserer for at årsavgiften ikke er betalt osv. Han er så klart klar over at om alt hadde vært på stell så hadde han kunnet få mer, men det har han ikke penger til nå. Må han evt. betale noe når skiltene blir levert? Eller er det bare å dra ned til trafikkstasjon, levere de og ferdig med det? Så opplyse ny eier om at årsavgift må betales. Hvordan skjer det isåfall? Siden det egentlig er han som skal betale den. Må han få penger for bilen (slik at han har nok til årsavgiften), så betale den før ny eier kan få skilter på den igjen? Lenke til kommentar
Akse Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Han får neppe solgt den uten mangellapp. Folk vil vite hvilke feil som mangler før den går gjennom eu. Hvis han tror bilen går gjennom eu uten feil bør han jo bare ta kontrollen. Man trenger ikke skilter på bilen for det. Bare bruk prøveskilter. Så kan han selge bilen uten skilter. 2 Lenke til kommentar
steketermometer Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Han får neppe solgt den uten mangellapp. Folk vil vite hvilke feil som mangler før den går gjennom eu. Hvis han tror bilen går gjennom eu uten feil bør han jo bare ta kontrollen. Man trenger ikke skilter på bilen for det. Bare bruk prøveskilter. Så kan han selge bilen uten skilter. Det skal han nok klare Så det blir vel løsningen! Men da er bare spørsmålet hvordan årsavgiften ordnes? Hvordan blir det med betalingen der. Så går jeg ut i fra at han ikke trenger å betale noe når han leverer inn skiltene. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Skiltene legger du bare i en postkasse utenfor biltilsynet. Trenger ikke betale avgift. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Kanskje også greit å vite at han ikke får prøveskilter til bilen før han har levert inn de gamle. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Det er NULL poeng i å levere inn skiltene. La de sitte på, og informer om manglene. Det KAN forekomme at man blir stoppet eller at bilen blir avskiltet, da ryker det nye 1300,- Men det koster jo noen hundrelapper for prøveskilter til EU-kontroll også.. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Det er NULL poeng i å levere inn skiltene. La de sitte på, og informer om manglene. Det KAN forekomme at man blir stoppet eller at bilen blir avskiltet, da ryker det nye 1300,- Men det koster jo noen hundrelapper for prøveskilter til EU-kontroll også.. Det koster 260. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 En eu kontroll koster vel 500,-. Det er langt mindre enn avslaget han må gi ved et salg på en bil som ikke har vært på kontroll. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Det koster 260. Jeg trodde de nettopp hadde steget til det dobbelte. (??) Lenke til kommentar
Akse Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Jeg trodde de nettopp hadde steget til det dobbelte. (??) Kjøpte prøveskilter for litt over en uke siden, var 260 da. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Snålt. En jeg kjenner skulle bestille prøveskilt til mopeden men droppa det da de skulle ha 500,- Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 7. juli 2013 Del Skrevet 7. juli 2013 Mulig han skulle ha for mer enn en dag da. Det er 260 kroner pr dag. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Proveskilt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå