Nanarayo Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Sitter her og planlegger å sette opp en ny pc-setup. Sitter her idag med ett Sandy bridge setup og alt dette skal da erstattes med Haswell. Den gamle setupen havner vel i kjelleren der lillebroren min kan spille når han kommer på besøk. Har egentlig ikke noe fast budsjett til de nye delene, men frem til nu så har jeg kommer frem til denne setupen for rundt 15-16k: - Fractal Design R4 Black - 2X8 Kingston DDR3 HyperX Beast 16GB(24000 mhz) - Intel Core I7 4770K - MSI Z87 MPOWER Z87 - MSI GEFORCE GTX 770 LIGHTNING - SAMSUNG 840 PRO SERIES 256GB - 2X SEAGATE BARRACUDA 2TB - CORSAIR AX 760W - 2X NOCTUA NF-P12 - CORSAIR H100i Er ikke hardcoregamer, men spiller litt om dagene hvis jeg føler for det. Ellers ser jeg for det meste filmer og serier når jeg har lastet dem ned. Så er denne setupen godkjent? Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Personlig syntes jeg det er overkill. Trenger du 16GB ram? Driver du med masse redigering/rendering eller multiboxing? Trenger du 760W PSU? Har du planer om SLI? Hvor mye skal du overclocke med tanke på H100i & Intel K versjon? Hvis det du driver med er litt enkel gaming, så hadde jeg kanskje gått for litt bedre GPU, annen CPU og SSD. Eventuelt kun oppgradert GPU på din gamle setup. Lenke til kommentar
Heika98 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Bra oppsett. Smart med 2x8GB RAM isteden for 4x4GB. Det gir deg mulighet til å oppgradere til 32GB senere. 760 W holder nok med god margin, men jeg ville vurdert en større med tanke på muligheten til et potensielt SLI oppsett senere, og at en større PSU bråker mindre. Om du har råd bør du heller gå for 3TB HDDer. Det gir flest GB per krone. Hvorfor har 90 % av alle oppsett Define R4. Det er så mange som har det. Har ikke folk bedre fantasi enn å bare velge det alle andre gjør. Det finnes hauevis med andre veldig gode alternativer. Godkjent. Lenke til kommentar
Nanarayo Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger! Personlig syntes jeg det er overkill. Trenger du 16GB ram? Driver du med masse redigering/rendering eller multiboxing? Trenger du 760W PSU? Har du planer om SLI? Hvor mye skal du overclocke med tanke på H100i & Intel K versjon? Hvis det du driver med er litt enkel gaming, så hadde jeg kanskje gått for litt bedre GPU, annen CPU og SSD. Eventuelt kun oppgradert GPU på din gamle setup. Glemte helt å nevne at jeg jobber som fotograf. Når jeg er hjemme fra arbeid så holder jeg på med private fotooppdrag. Så det meste av arbeide går på Photoshop. Skjønner at noen reagerer at 16GB blir for mye, men jeg mener nok at 16GB er litt nødvendig for mitt forbruk. Den gamle setupen hadde jeg 850w der jeg kjører MSI GTX 670 i SLI, men er litt usikker om jeg burde velge noe større enn det jeg har valgt her(760w). For jeg er litt usikker om jeg skal kjøre SLI med GTX 770 senere i fremtiden. Men burde ikke en 760W holde nok for 2x GTX770? Jupp, jeg skal klokke cpu'en til 4,5 GHZ. Bra oppsett. Smart med 2x8GB RAM isteden for 4x4GB. Det gir deg mulighet til å oppgradere til 32GB senere. 760 W holder nok med god margin, men jeg ville vurdert en større med tanke på muligheten til et potensielt SLI oppsett senere, og at en større PSU bråker mindre. Om du har råd bør du heller gå for 3TB HDDer. Det gir flest GB per krone. Hvorfor har 90 % av alle oppsett Define R4. Det er så mange som har det. Har ikke folk bedre fantasi enn å bare velge det alle andre gjør. Det finnes hauevis med andre veldig gode alternativer. Godkjent. Var en kollega som anbefalte meg å velge ett sett med: 2x8 isteden for 4x4 ettersom han mente at jeg kunne kanskje trenge mer i fremtiden. Noe jeg også tenkte at dette var smart Hmm ja, du nevnte med PSU'en. Kanskje jeg burde gå for en litt større, tanken på senere oppgradering og at den bråker mindre. Yes, jeg får vel bytte ut de store harddiskene med 3GB Grunnen til at jeg har valgt R4 er at jeg har tidligere brukt R3 og har nå i fjor oppgradert pcen på jobben der vi fikk inn nye kabinnetter R4. Jeg likte den veldig godt, og var ganske positivt med etterkommeren. Kabelrydding, kjøleløsning og stille er den også Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg syntes forsatt det er litt overkill, men blir opp til deg hva du skal bruke pengene dine på. 770 + 4770 trenger rundt 510W, så 760W er litt i meste laget, skal du ha SLI så burde du kanskje nærme deg 800W, hvor setup med 2x 770 ender på rundt 750-760W. Så du burde enten gå lavere eller litt høyere. Hvilken versjon har du av Windows, ikke alle som støtter 16GB ram. Lenke til kommentar
Nanarayo Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Jeg syntes forsatt det er litt overkill, men blir opp til deg hva du skal bruke pengene dine på. 770 + 4770 trenger rundt 510W, så 760W er litt i meste laget, skal du ha SLI så burde du kanskje nærme deg 800W, hvor setup med 2x 770 ender på rundt 750-760W. Så du burde enten gå lavere eller litt høyere. Hvilken versjon har du av Windows, ikke alle som støtter 16GB ram. Da har jeg byttet ut en litt større psu: Corsair AX860w Bruker Win7 64bit, men vurderer å gå over til Win8. Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Da har jeg byttet ut en litt større psu: Corsair AX860w Bruker Win7 64bit, men vurderer å gå over til Win8. Tenkte på hvilken versjon. F.esk: Windows 7 Starter supporter kun 2GB RAM. Windows 7 Home Edition supporter kun 8GB RAM. Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Er ikke hardcoregamer, men spiller litt om dagene hvis jeg føler for det. Ellers ser jeg for det meste filmer og serier når jeg har lastet dem ned. Hvorfor skal du oppgradere i det hele tatt hvis det bare er gaming du er interessert i? CPU og RAM bytte er ikke noe annet enn stor waste på penger, når du allerede har ett Sandy Bridge system. Det er nada forskjell i spillytelse mellom ett Haswell system og Sandy bridge system når man spiller på høy oppløsning og høye instillinger. Bruk heller pengene på nye skjermkort. Endret 5. juli 2013 av Allostasis Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) - never mind -..... Endret 5. juli 2013 av syar2003 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Tenkte på hvilken versjon. F.esk: Windows 7 Starter supporter kun 2GB RAM. Windows 7 Home Edition supporter kun 8GB RAM. Jeg syntes forsatt det er litt overkill, men blir opp til deg hva du skal bruke pengene dine på. 770 + 4770 trenger rundt 510W, så 760W er litt i meste laget, skal du ha SLI så burde du kanskje nærme deg 800W, hvor setup med 2x 770 ender på rundt 750-760W. Så du burde enten gå lavere eller litt høyere. Tull det du skriver. Selvfølgelig kjøper man 16+GB ram på et nybygg idag. Noe annet er idiotisk når ramprisene er lave. Du skriver 770 + 4770 trenger 510w. Hvor får du det fra? 760w PSU er mer enn nok for 770Sli. Home Basic har en limitation på 8GB. Iom at denne versjonen (offisielt) ikke selges i Norge er spørsmålet irrelevant. Home Premium har en limitation på 16GB. Pro og oppover 192GB. Til TS: Jeg syntes oppsettet ditt er fint. Veldig likt min egen maskin faktisk. 3 Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Tull det du skriver. Selvfølgelig kjøper man 16+GB ram på et nybygg idag. Noe annet er idiotisk når ramprisene er lave. Du skriver 770 + 4770 trenger 510w. Hvor får du det fra? 760w PSU er mer enn nok for 770Sli. Home Basic har en limitation på 8GB. Iom at denne versjonen (offisielt) ikke selges i Norge er spørsmålet irrelevant. Home Premium har en limitation på 16GB. Pro og oppover 192GB. Til TS: Jeg syntes oppsettet ditt er fint. Veldig likt min egen maskin faktisk. Man kjøper ikke selvfølgelig 16+GB ram. For 99% av alle som gamer idag er det penger i dass, HDD er også billig idag, men man kjøper ikke selvfølgelig 3TB siden det er billigst når man nesten ALDRI fyller opp 1TB. Nå skal denne personen bruke Photoshop, så han burde gå for 16GB Ram, men det at alle burde selvfølgelig kjøpe 16+GB er b.u.l.l.s.h.i.t.t. Antall watt fikk jeg fra produsents Internet side, og fra futuremark hardware channel, også noen som akkurat postet et bilde på forumet som viste watt på 7950, 770, 780, 7970 som sa tilsvarende. Mest sannsynlig kommer ikke maxload til å gå til 760W, men det betyr ikke at man burde ligge akkurat på grensen. Jeg sa heller ikke at han ikke skulle kjøpe 16GB ram pga. Windows versjon, ville bare på peke at hvis han hadde downloadet Home edition at han muligens måtte bytte. Har du noen gang sett hvor mye ram du bruker mens du gamer, har du noen gang passert 6-7GB? Endret 5. juli 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
Nanarayo Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Tenkte på hvilken versjon. F.esk: Windows 7 Starter supporter kun 2GB RAM. Windows 7 Home Edition supporter kun 8GB RAM. Jeg har win7 ultimate. Hvorfor skal du oppgradere i det hele tatt hvis det bare er gaming du er interessert i? CPU og RAM bytte er ikke noe annet enn stor waste på penger, når du allerede har ett Sandy Bridge system. Det er nada forskjell i spillytelse mellom ett Haswell system og Sandy bridge system når man spiller på høy oppløsning og høye instillinger. Bruk heller pengene på nye skjermkort. Grunnen til at jeg kjøper meg ett helt nytt pc er for at jeg føler for det. Har lenge tenkt å erstatte den gamle setupen ved å enten selge den eller gi den videre til lillebroren min(noe han takker nei til, vil at den skal være i kjelleren min så når han kommer på besøk så har han en pc å spille på eller at han streame filmer ned i kjellerstua på storskjermen). Om jeg ser på dette som sløsing av penger? Nei, faktisk ikke. Jeg trenger å investere litt penger i cpu og ram for arbeidsplassen min. Dette er da ikke en "gaming pc", men ett arbeidspc der jeg driver aktiv med fotoarbeidet mitt. Tull det du skriver. Selvfølgelig kjøper man 16+GB ram på et nybygg idag. Noe annet er idiotisk når ramprisene er lave. Du skriver 770 + 4770 trenger 510w. Hvor får du det fra? 760w PSU er mer enn nok for 770Sli. Home Basic har en limitation på 8GB. Iom at denne versjonen (offisielt) ikke selges i Norge er spørsmålet irrelevant. Home Premium har en limitation på 16GB. Pro og oppover 192GB. Til TS: Jeg syntes oppsettet ditt er fint. Veldig likt min egen maskin faktisk. Ja, det er dette med psu'en... har sett litt på ulike nettsider at det sies at en 760w holder massevis, mens andre mener at det ikke holder for SLI setup. Antar jeg burde gå for 860w for å være sikker? eller? Endret 5. juli 2013 av nabbb Lenke til kommentar
blinc Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 AX760i holder i massevis for 2x770. I praksis kunne du sikkert kjørt 3x770 fordi 12v railen kan levere så mye. Men da er man helt på grensa. Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 ...snip... Ja, det er dette med psu'en... har sett litt på ulike nettsider at det sies at en 760w holder massevis, mens andre mener at det ikke holder for SLI setup. Antar jeg burde gå for 860w for å være sikker? eller? Tingen er at man ikke alltid kjører ting på max-load, mest sannsynlig kommer 760W til å funke, på samme måte som man kan bruke 6-pin istedet for 8-pin til GPU, bare at den vil få mindre strøm. Produsent setter max temperatur på CPU og GPU betyr ikke at dem vil smelte når dem treffer limit. 1x DVD spiller, 2x Ram, 1xHDD, ligger rundt 150-200W, 4770K er på rundt 85W og 770 på rundt 250W, det blir rundt 500W. Nå skal du i tillegg kanskje ha SLI, som vil sette den på rundt 750W + at du har enda en HDD. Det er sjeldent noen treffer max-load som produsenten setter, men fleste sier at man burde kjøre maxload på cirka 75% av PSU, så jeg ville ikke kjøpt 760W. Lenke til kommentar
blinc Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Tingen er at man ikke alltid kjører ting på max-load, mest sannsynlig kommer 760W til å funke, på samme måte som man kan bruke 6-pin istedet for 8-pin til GPU, bare at den vil få mindre strøm. Produsent setter max temperatur på CPU og GPU betyr ikke at dem vil smelte når dem treffer limit. 1x DVD spiller, 2x Ram, 1xHDD, ligger rundt 150-200W, 4770K er på rundt 85W og 770 på rundt 250W, det blir rundt 500W. Nå skal du i tillegg kanskje ha SLI, som vil sette den på rundt 750W + at du har enda en HDD. Det er sjeldent noen treffer max-load som produsenten setter, men fleste sier at man burde kjøre maxload på cirka 75% av PSU, så jeg ville ikke kjøpt 760W. Det her jo bare tull igjen. 1 Lenke til kommentar
code Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Det her jo bare tull igjen. Nvidia: For a system using two GeForce GTX 770 graphics cards in 2-way SLI mode NVIDIA specifies a minimum of a 850 Watt or greater system power supply that has a maximum combined +12 Volt continuous current rating of 62 Amps or greater and that has at least two 6-pin and two 8-pin PCI Express supplementary power connectors. ---------------- Kan du komme med noe konkret jeg ikke har forstått som du kan vise til istedet for å bare si at det er feil eller tull, så kanskje jeg kan rette på meg selv, og innse at jeg har feil? Endret 5. juli 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
blinc Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Et Haswell system med ett 770 vil sjeldent peake over 350w. Nvidia vilbare idiotsikre seg for å ikke få sure kunder. Derfor setter de "grensene" sine hinsides høyt. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Massevis og massevis å gå på er relativt , spørs på målingene som er gjort og effekt faktor på psu brukt. Bare så det er klart - Det skal mye til å gå over 760w med dette(husk en 760w psu er watt levert på sekundærside) Noen eksempler: Se på denne testen. xbitlabs har alltid vært flinke..... http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/geforce-gtx-680-sli_9.html#sect0 Her er man med s2011 og i7 3960x EE @4.625Ghz og 2 x nv 680 på 644w ut fra vegg uttaket ved full load metro 2033.(estimert 734w fra veggen med 2x770) (Gtx 770 er et 680 med modifisert gf104 brikke og har +40w strømforbruk pga ny feature turbo boost - anyway vi snakker kun om max 80w pluss for to kort) Med 1 nv 680 er man på 440w.(estimert 484w fra veggen med 1x770) Men husk også effektivitet. En psu med 80% effektivitet (bronze) drar 100w fra veggen for å produsere 80w . Så en PSU oppgitt til 760w kan trekke mere fra veggen da effekt tall oppgitt er sekundær. Jo lavere effekrivitet jo mere trekker den fra veggen. La oss si at disse reviwerne bruker bra PSU 80plus silver 90%. 10w tap pr 100w. Så eksempelet 484w = ca 440w sekundært (behov > 440w psu) Og 734w = ca 660w sekundært v/90% effektivitet (behov > 660watts psu) , en god bit opp til 760w da ikkesant. Lenke til kommentar
code Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Har sakt flere ganger nå at 760W kommer til å funke, men at jeg selv ville gått for høyere med tanke på headroom og overclocking. Også greit og holde seg innenfor hva Nvidia rekommanderer for å være på helt sikre siden. Men jeg er forsatt interessert i hvorfor alle selvfølgelig må kjøpe seg 16+GB Ram. Endret 6. juli 2013 av Ares NOR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå