MohWarfighter Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hvorfor fikk iPad Mini bare A5 prosessor? A6 var jo laget så hvorfor satte Apple ikke den inni? 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hvorfor fikk iPad Mini bare 8" skjerm, 10" var jo laget så hvorfor satte Apple ikke den inni? Spøk til side, Apple må holde kostnadene nede for å tjene penger. A5 er billigere enn A6, og produksjonslinjene gikk allerede. Med samme lave oppløsning som iPad 2 så trengte de ikke kraftigere CPU enn A5. Hvis Apple lanserer en iPad Mini med Retina skjerm senere i år er det nok med A6 eller tilsvarende kraftig CPU. 1 Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Tror ikke den hadde solgt så mye hvis den hadde A6 prosessoren og kostet nesten like mye som retinaen. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Mulig det holdt helt fint siden oppløsningen er lavere. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Er vel den som sitter i 3. gen. iPad som også har retinaskjerm og der fungerer den perfekt, hvorfor skulle den da ikke fungere på iPad mini selv om den hadde retinaoppløsning? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Er ikke det A5X som sitter i iPad 3? Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Er ikke det A5X som sitter i iPad 3? Du har så klart rett... ikke stor forskjell i ytelse men en del ytelsesforskjeller på grafikksiden som så klart ikke iPad mini trenger med den lave oppløsningen. Endret 5. juli 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Stikkordet er 'planned obsolesence'. Når den nye, oppdaterte iPad mini kommer ut, så vil den ha en kraftigere CPU enn 'originalen', og da har jo folk enda en grunn til å kjøpe den nye. 1 Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Det er da helt vanlig at produsenter har produkter i ulike prisklasser. F.eks så har ikke alle de nyeste telefonene til Samsung den samme prosessoren som S4 har. Lenke til kommentar
hean Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Stikkordet er 'planned obsolesence'. Når den nye, oppdaterte iPad mini kommer ut, så vil den ha en kraftigere CPU enn 'originalen', og da har jo folk enda en grunn til å kjøpe den nye. Trokke det nei... tror mini hele tiden vil arve prosessoren til hovedmodellen. Skal mini få en enda raskere prosessor enn 4 så må det utvikles enda en prosessor til 5, altså 2 prosessorer for hver komplette generasjon. Det er rett og slett bortkastet ressurser... Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 iPad Mini har mindre plass til batteri, derfor laget Apple en ny 32nm-versjon av A5: "The third generation Apple TV, the iPad Mini, and the new version of iPad 2 (version iPad2,4) contain a 32 nm version of the A5 processor. The chip in the Apple TV has one core disabled. The markings of the square package indicates that it's named APL2498, and in software, the chip is called S5L8942. The 32 nm variant of the A5 provides around 15% better battery life during web browsing, 30% better when playing 3D games and approximately 20% better battery life during video playback." http://www.anandtech.com/show/5789/the-ipad-24-review-32nm-a5-tested/2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Trokke det nei... tror mini hele tiden vil arve prosessoren til hovedmodellen. Da jeg skrev 'originalen' tenkte jeg på den 'originale iPad mini'. Altså: "Når den nye, oppdaterte iPad mini kommer ut, så vil den ha en kraftigere CPU enn den originale iPad mini, og da har jo folk enda en grunn til å kjøpe den nye iPad mini." Denne CPU'en kan selvsagt være arvet (eller avledet) fra "den store" iPad'en - der er jeg helt enig med deg. Lenke til kommentar
hean Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 (endret) Da jeg skrev 'originalen' tenkte jeg på den 'originale iPad mini'. Altså: "Når den nye, oppdaterte iPad mini kommer ut, så vil den ha en kraftigere CPU enn den originale iPad mini, og da har jo folk enda en grunn til å kjøpe den nye iPad mini." Denne CPU'en kan selvsagt være arvet (eller avledet) fra "den store" iPad'en - der er jeg helt enig med deg. OK, med orginalen trodde jeg du mente den vanlig iPad`n... Å si at en ny iPad Mini vil ha kraftigere prosessor enn den gamle iPad Mini er vel strengt tatt ikke en nyhet da ALLE men logisk sans vil forstå at den vil få det. Når du da nevner at den vil ha kraftigere prosessor enn "orginalen" så vil det være naturlig da at du sikter til iPad i orginal størrelse... Endret 6. juli 2013 av Nasciboy Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 6. juli 2013 Del Skrevet 6. juli 2013 Jeg ser at det kan tolkes slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå