Sir-Allistair Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Hva kan jeg lovlig gjøre for å bli kvitt posten til tidligere leieboer? Vi har et mildt sagt anstrengt forhold, og denne personen er lite sammarbeidsvillig, og synes det funker fint å hente den her. Noen synspunkter? EDIT: Leif Endret 5. juli 2013 av Sir-Allistair Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Sette lås på postkassen? Sette opp en lapp på postkassen som sier at "Navn Navnesen" ikke bor her, evt snakke med postmannen og forklare saken, Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 (endret) Det du kan gjøre er å hente posten som vanlig, sette et kryss over adressen, skrive "Personen har flyttet" eller tilsvarende på konvolutten og legge brevene i en rød postkasse. Om det er en "vinduskonvolutt" med returadresse blir den returnert til avsender, og hvis ikke er det Posten sitt problem og ikke ditt.. Uansett vil vedkommende tjene på å gi sin nye adresse til sine kontakter. Om du vil være grei kan du jo be han bestille omadressering av sin post på posten.no eller postkontoret, og gi han noen dager før du iverksetter tiltak Regner med navnet hans er fjernet fra postkassen? Edit: Dette med å returnere posten er jo noe man ville gjort om man feilaktig får posten til andre levert i sin postkasse (da gjerne uten påskrift). Ser ikke det at vedkommende har bodd der tidligere utgjør noen forskjell. Endret 5. juli 2013 av RVF Lenke til kommentar
leonthine Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 jeg kontaktet posten og sa at personen hadde flyttet og at jeg ikke kjente den nye adressen - så aldri mer til posten hans etter det. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Som utleier har du rett (og plikt) til å melde leieboers adresseendringer til folkeregisteret, folkeregisterloven pgf 10. Du kan også melde fra til Posten. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Takk for gode svar! Har fjernet navnet ja. Tror jeg bare sender i retur. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Som utleier har du rett (og plikt) til å melde leieboers adresseendringer til folkeregisteret, folkeregisterloven pgf 10. § 10. Den som avgir hus eller husrom til beboelse for andre, plikter å gi melding som nevnt i §§ 7-9 om de personer som flytter til eller fra hans eiendom eller husvære. Denne plikt faller bort når den som flytter, viser bevitnelse fra skattekontoret for at han selv har gitt påbudt melding. Ojsann. Hvor mange utleiere vet dette? Kan vi straffes dersom vi ikke gjør det? Jeg har som utleier aldri tenkt på verken å melde fra til folkeregisteret eller be om bevitnelse på at de har meldt flytting. Det ser heller ikke ut til å være noen info om dette eller link til egnet skjema på http://www.skatteeta.../folkeregister/ - er dette en sovende paragraf? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hovedregelen for brudd på plikter etter folkeregisterloven er bøtestraff, jfr. folkeregisterloven pgf 16. Hvis pliktig melding er unnlatt kan man imidlertid straffes med inntil tre måneders fengsel - men bare hvis hensikten er å unndra seg en (annen) offentlig forpliktelse. Bestemmelsen er i praksis sovende. Lenke til kommentar
Sir-Allistair Skrevet 5. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2013 Ok, men siden jeg ikke vet hvor den tidligere leieboeren bor nå så kan jeg ikke melde fra? Eller holder det å bare si at han/hun ikke bor her lenger? Lenke til kommentar
bas Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hvis han oppfører seg som idiot, hvorfor kan ikke du bare være litt "rasshøl" og "ta vare på" posten hans en periode. Tenker han skjønner at det ikke er så lurt å holde på slik han gjør hvis regninger ikke blir betalt, og andre viktig brev og opplysninger uteblir. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 5. juli 2013 Del Skrevet 5. juli 2013 Hvis han oppfører seg som idiot, hvorfor kan ikke du bare være litt "rasshøl" og "ta vare på" posten hans en periode. Tenker han skjønner at det ikke er så lurt å holde på slik han gjør hvis regninger ikke blir betalt, og andre viktig brev og opplysninger uteblir. Fordi det er litt kjipt å ha straffeloven pgf 146 på rullebladet. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå