Gå til innhold

Stenging av torrent-sider har økt delingen

Anbefalte innlegg

Men jeg synes kanskje at enkelte strømmetjenester også priser seg for lavt for å kapre brukermasser. 79 kr for netflix er ingenting kontra hva jeg vanligvis ville brukt på tv/film på en måned. De snart 800 kronene jeg har lagt igjen på Netflix er fortsatt bare ca. 1/10, kanskje så mye som 1/20 av hva alt jeg har sett der hadde kostet hvis jeg hadde kjøpt det fysisk. Hadde utvalget deres vært tilnærmet uendelig innenfor rimelighetens grenses av populært materiale kunne jeg gjerne betalt 500 kr måneden hvis det medførte at jeg slapp å leite andre steder etter det jeg ville se.

Her er jeg faktisk veldig enig med deg. Hadde det vært en tjeneste som kunne gi meg alt, og i HD, så skulle jeg gladelig betalt 500 kr. i måneden, og kanskje til og med litt til.

Når jeg tenker meg om, så har jeg som "pirat" også hatt mindre behov for å laste ned ting etter at Netflix kom. (Dog, jeg bruker den amerikanske. Såpass frihet har jeg tatt meg)

Eneste jeg har lastet ned er Game of Thrones, rett og slett fordi jeg er for lat til å registrere meg hos HBO.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye billigere å steke pizzaen sin selv hjemme. Men det hindrer ingen i å både kjøpe fra og spise hos eksempelvis Dolly Dimples. Selv om filmer skulle blitt digitalisert, ville det bare vært dårlig eller mangel på kreativitet som ville vært årsak til tap av penger. Sant nok så kan sangere foreta live opptredener og tjene litt ekstra på konserter. Og det trenger de også, for narkotika er søren meg ikke billigt. Men når det er sagt så kan også skuespillere turnere om de vil. Folk ville nok betalt for å høre hovedpersonene i en populært TV serie, samt en mulighet for å stille dem spørsmål og mulig også få tatt et bilde av og/eller med dem. Her kunne det også vært mulig å kjøpe replika rekvisiter fra den aktuelle serien. Det hele beror på en naturlig frykt hos mennesket, frykt over noe nytt og noe ukjent. Det vil nødvendigvis ikke bety total ødeleggelse om de hadde tatt skrittene mot brukerenes ønsker og imøtekommet dem på noen av punktene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

tumblr_lvrjejSNU21r4ghkoo1_500.gifHehe at de aldri lærer.Får slenge inn den vanlige kommentaren også da: Hva med å bruke pengene de bruker på å blokkere torrentsider og all pengene de bruker på lobbisme for å få gjennom antipiratlover(host Norge) på gode tjenester som streamingtjenester med samme content over hele verden innen 24hr?.. Nee

Sant. De kunne like gjerne gitt de pengene de sløser til produsentene som taper på at produktene deres spres ulovlig:-)

Lenke til kommentar

Jeg betaler for både Netflix og HBO Nordic for å støtte tjenestene, slik at de kansje med tiden (Årevis sikkert) får samme kvalitet og tilbud som torrenter. Hadde vært villig til å betale opp til 600 kroner i måneden for et strømmingstilbud med 1080 og DTS eller DD lyd. Et krav for å betale så mye er også at "alt" ligger der rett etter utgivelse.

Lenke til kommentar

Jeg betaler for både Netflix og HBO Nordic for å støtte tjenestene, slik at de kansje med tiden (Årevis sikkert) får samme kvalitet og tilbud som torrenter. Hadde vært villig til å betale opp til 600 kroner i måneden for et strømmingstilbud med 1080 og DTS eller DD lyd. Et krav for å betale så mye er også at "alt" ligger der rett etter utgivelse.

Jeg hadde glatt betalt kr. 1000,- i måneden dersom jeg fikk tilgang til alt av innhold i full kvalitet. Slik det er nå fordrer det at man har +3 i syn (nærsynthet) på begge øyner, og nedsatt hørsel for å synes det er bra...

Lenke til kommentar

Hadde de bare brukt pengene de bruker på å desperat stoppe pirater, på faktisk å forbedre tilbudet, så hadde nok mange ikke giddet å lete etter torrents. Desverre så er torrents eneste måte for mange å få fatt i filmen/serien/musikken de leter etter. Og mange har sett seg lei av at det er bedre formatstøtte/kvalitetsutvalg, utvalg og rask lanseringsdatoer på torrents enn det de betaler penger for.

Lenke til kommentar
De kan i stor grad tjene inn pengene på å spille live dersom artiestene er av en viss størrelse, slik at de likevel kan ha råd til å gi ut album. Noe tilsvarende finnes ikke for levende bilder, og der er tilbudet nødt til å gå ned dersom inntjeninga går ned.
Ingen vits å prøve å snakke fornuft til pirater. De vil laste ned samme hvordan tilbudet er. De skal ikke gi penger til noen vet du, de er jo bare griske disse store fæle selskapene som vil tjene penger.

Samme unnskyldningen har disse selskapene som vil forby piratkopiering brukt i mange år allerede. Desverre så henger de langt etter i å forstå hva forbrukerene vil ha i dagens samfunn. Teknologi utvikles raskt, og ingen forventer å laste ned år 2000 kvalitet filmer lenger i dag. Ihvertfall forventer ikke de aller fleste å måtte laste ned dårligere kvalitet og utvalg enn de kan få fatt i gratis på noen minutter. Når man selger en tjeneste, så må man gjøre seg fortjent til å ta penger for den også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg hadde glatt betalt kr. 1000,- i måneden dersom jeg fikk tilgang til alt av innhold i full kvalitet. Slik det er nå fordrer det at man har +3 i syn (nærsynthet) på begge øyner, og nedsatt hørsel for å synes det er bra...

Kom nettopp over en sammenligning på avsforum av BluRay vs. iTunes for filmen "Argo". Selv, så ble jeg overrasket over hvor langt iTunes er kommet mtp. kvalitet, og helt på høyde med BluRay rippene på nettet (som strengt tatt er noen hakk under BluRay uanett).

Så da er det jo bare å overføre 1000-lappen til Apple.. ;-)

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Dem klarer bare ikke å lære disse folka her.

Dere vil aldri fjerne all piratvirksomhet. Det dere kan gjøre er å gjøre det mindre attraktivt.

Gi meg "Netflix" med alle filmer fra alle selskaper til en fast månedspris,

Sleng så på alle TV serier, alle sesonger. Absolutt alt og legg prisen på 499,-.

La meg se hvor mye jeg vil, når jeg vil, og hvor jeg vil. Om det er på smartphone, tablet, tv-app eller PC.

Gi ut alle filmer samtidig verden og jeg lover en merkbar nedgang i ulovlig nedlasting.

Etter jeg tok i bruk Spotify har jeg ikke lastet ned ett eneste album.

Det har alt av musikk jeg hører på og prisen er grei. Jeg har det på smart tv'n, pc og på telefon.

Lenke til kommentar

Seriene må sendes i et land før de kan legges ut på nettet, ellers kan man legge ned samtlige norske kanaler i dag da de ikke vil kunne konkurrere skikkelig.

Nei. Serier kunne gjerne bli lagt ut på nettet først, eller samtidig. Dersom norske fjernsynskanaler ikke klarer å konkurrere, får det være deres problem.

Musikk er ikke en gyldig sammenligning ettersom den i all hovedsak distribueres direkte til forbruker, og ikke har noe som kan sammenlignes med det mellomleddet TV er.

Jo. Fjernsynsserier og filmer kan distribueres direkte til forbruker. Og hva med radio? Er ikke det et mellomledd på linje med fjernsyn?

Lenke til kommentar

Nei. Serier kunne gjerne bli lagt ut på nettet først, eller samtidig. Dersom norske fjernsynskanaler ikke klarer å konkurrere, får det være deres problem.

Jo. Fjernsynsserier og filmer kan distribueres direkte til forbruker. Og hva med radio? Er ikke det et mellomledd på linje med fjernsyn?

De norske kanalene vil neppe gidde å kjøpe inn noe folk allerede har sett. Jeg ikke kan se at de norske kanalene er villige til å legge ned enda, noe de vil måtte gjøre dersom det de sender ikke har noen "nyhetsverdi". Internettgenerasjonen er fortsatt forholdsvis liten, og jeg anser det ikke som realistisk at tradisjonell TV vil bli borte pronto. Dessuten vil jeg anta at de amerikanske kanalene foreløpig tjener mer penger på å selge seriene til norske TV-kanaler enn de ville gjort om de la ut seriene for streaming med én gang, og da gjør de selvsagt det som lønner seg.

Radio fungerer ikke på samme måte. Salg av musikk konkurrerer strengt tatt ikke mot radio, da det ikke er vanlig å slutte å høre på radio fordi du har hørt sangene før. Musikk er noe helt annet enn filmer og serier, som man gjerne ikke ser opp igjen hver dag. Har man sett det én gang på TV vil man som regel ikke gidde å se det igjen, med mindre det er en favorittserie- eller film. TV er en hovedkilde for serier, radio er mer som reklame for musikk og et supplement til det man ellers måtte skru på.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Jeg tror at tradisjonell tv synger på siste verset, for meg er det en selvsagt sannhet. Folk ønsker større frihet, de vil se hva de vil, når de vil. Dette er de fleste tv-kanaler inneforstått med, ettersom mange av de større kanalene har en streaming tjeneste ved siden av.

Problemet er ikke at filmindustrien vil ha betalt, problemet er midlene de bruker. Hvilken interesse har Norge som land, for en slik lov? Hvordan tjener det norske folk på denne loven? Kan det hende at denne loven misbrukes? Er den mest effektive metoden å overvåke og straffe enkeltpersoner på den måten loven gir hjemmel for?

Slike spørsmål og lignende er vel det mange av piratene legger til grunn når de føler at de ikke gjør noe umoralsk.

Som jeg tidligere nevnte, så har jo bransjen bevist gang på gang at de selv ikke er spesielt interesserte å betale rettighetsopphaver til originalmaterialet via hollywood accouning. Så det er ikke ett problem så lenge det ikke rammer dem selv. Med mindre du faktisk tror at en film som tjener inn 10 ganger så mye som den kostet å lage tapte penger.

Lenke til kommentar

Selv om det er gratis, så er det unødvendig tungvindt å hver uke skulle gå inn på en nettside, lete seg frem til og klikke på en link for hver enkelt episode av ting man følger med på, sørge for at dette blir hentet ned, plassere det på egnet lagringsmedie og deretter spille det av.

En streamingtjeneste som Netflix er en fantasisk bra ide. Desverre er det ikke i nærheten av å være interessant enda, jeg gidder ikke sitte og se sesong 4 av Dexter når sesong 8 akkurat har startet igjen. Jeg hadde, som andre sier over, glatt betalt mange hundre kroner i måneden for et oppdatert og høyoppløselig tilbud. Med utviklingen vi har i dag kan det neppe være snakk om annet enn et tidsspørsmål.

Laster ikke ned materiale hverken musikk (<3 Spotify, film eller serier lenger, men skulle svært gjerne ha sett på de nyeste episodene av Dexter. Er det i det hele tatt mulig når man bor her i Norge, uten å gjøre seg kriminell mener jeg?

Lenke til kommentar

Det er ikke rart at man piratkopierer og laster ned filmer og musikk når man får det samme for begge delene. I Japan legger de "gaver" inne i coveret. F.eks møte skaperen av filmen, eller kan dra til der den ble laget, få rabatt på noe shit eller noe som helst. For det blir jo ikke akkurat som med et spill, (F.eks CoD, BF, WOW osv) hvor man kan få multiplayer om man kjøper spillet (inb4 cracked servere/hamachi 'n shit). Men at man får en liten gave. Tiltrekker flere kunder. Profit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Ok, en teori som jeg ikke baserer på stort mye enn min egen fantasi:

Hvis man hadde benytta denne skyen alle snakker om til å gjøre deler av prosesseringen (slik som Microsoft ser for seg) på spill (og da snakker jeg kun spill da) for enkelte ting som ville gjort spillet ubrukelig uten, f.eks menysystemet eller kunstig intelligens, eller lydfiler, eller hva som helst, ville ikke det gjort enhver piratversjon ubrukelig ? Kan jo liksom ikke få startet et spill uten menyer ?

Piratproblemet på spill var dermed løst

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...