Gå til innhold

Trenger en VMware server til en "ikke altfor dyr" penge...


Anbefalte innlegg

Jeg har fått øynene opp for virtualisering. Ikke at jeg har så stor peiling på det dessverre, men ser at det har mange fordeler og har satt opp en "gammel" maskin i kjelleren som erstatter andre maskiner som hadde noen småjobber (som å styre hele huset, etc).

 

Men behovet blir jo større og større, samt fordelene med å kjøre forskjellige tjenester på forskjellige maskiner blir tydeligere og tydeligere, så jeg ønsker meg en ny maskin til VMware. Og siden jeg som sagt ikke har så stor erfaring trenger jeg hjelp til et forslag. Jeg har noen føringer: Den må ha plass til "nok minne" og "nok harddisker", og helst ikke være "for dyr".

 

Forslag mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags Vmware har du tenkt å bruke da? Esxi er sær på en del hardware, så da er det ikke bare å bruke det første og det beste man finner.

Jeg bruker f.eks VmWare Workstation på mine to VMware servere og bruker da helt vanlig hardware.

Hovedserveren min har bl.a 32 GB med RAM, En Intel Core i5-2500 CPU, 5 SSD disker (kjører hver virtuell maskin på hver sin SSD disk) og et par vanlig snurredisker.

Ikke noe sykt dyrt oppsett i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Hva er nok minne og harddisker?

Hvilken pris håper du på?

Tja, hva er egentlig nok minne? 16 GB? 24 GB? 32? 128 GB? Sikter mot 16-32 et sted.

Pris er et problem, for jeg vet ikke hva man kan forvente til hvilke penger for slike maskiner. Rundt 10.000 kanskje? Hva får man for det? Og hva får man hvis man legger på 5 lapper?

 

Det er jo ingen egentlig øvre grense her over hvor mye penger man kan bruke på en server, men

 

Hva slags Vmware har du tenkt å bruke da? Esxi er sær på en del hardware, så da er det ikke bare å bruke det første og det beste man finner.

Jeg bruker f.eks VmWare Workstation på mine to VMware servere og bruker da helt vanlig hardware.

Hovedserveren min har bl.a 32 GB med RAM, En Intel Core i5-2500 CPU, 5 SSD disker (kjører hver virtuell maskin på hver sin SSD disk) og et par vanlig snurredisker.

Ikke noe sykt dyrt oppsett i det hele tatt.

Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke ESXi (med vSphere), og jeg vet at det kan sette noen begrensninger på hardware. Men siden dette er maskin som i utgangspunktet skal svive ganske lenge, så lurer jeg på om det kan være like greit.

 

Jeg har ikke brukt VMware Workstation, men jeg brukte Server 2.0 noen år, og synes ESXi sviver mye bedre på dårligere hardware (selv om det på usertifisert hardware er en forbanna kamp å få til å kjøre). Men mulig VMware Server er for gammelt til å sammenlignes?

Lenke til kommentar

HP Microserver g8 kom jo nettopp, men jeg vet ikke om den vil være kraftig nok for deg. Er vel opp til 16GB minne.

 

ESXi kan du vurdere å kjøre på et SD kort, 4GB holder vel i massevis.

 

Så setter du inn noen disker som standalone datastore.

 

Du trenger også vCenter da.

Lenke til kommentar

Jeg brukte alltid Vmware Server før, men de siste tre-fire årene har jeg kun brukt VmWare Workstation.

Du kan i prinsippet da kjøre hvilket som helst os på selve serveren.

Fordelen er at man kan bruke alt av hardware og jeg føler jeg har en større frihet. I tillegg kan selve serveren ha noe oppgaver i tillegg til å kun kjøre virtuelle pcer.

Lenke til kommentar

Jeg brukte alltid Vmware Server før, men de siste tre-fire årene har jeg kun brukt VmWare Workstation.

Du kan i prinsippet da kjøre hvilket som helst os på selve serveren.

Fordelen er at man kan bruke alt av hardware og jeg føler jeg har en større frihet. I tillegg kan selve serveren ha noe oppgaver i tillegg til å kun kjøre virtuelle pcer.

Klart det, men jeg vil at absolutt all datakraft (om mulig) fordeles på de virtuelle maskinene. Trenger jeg en maskin for noen oppgaver, er det bare å sette igang en ny...

 

Som sagt, forskjellen mellom ESXi og VMware Server var stor, selv om ESXi-maskinen min kjører på svakere maskinvare enn jeg gjorde med VMware Server. Det var rett og slett imponerende. Dessuten tenker jeg at å ha en host som er så "standalone" som mulig uten å måtte oppdateres og vedlikeholdes på samme måte som et fullverdig OS kun er en fordel.

 

HP Microserver g8 kom jo nettopp, men jeg vet ikke om den vil være kraftig nok for deg. Er vel opp til 16GB minne.

16 GB var vel litt lite, ja. Men hva koster den?

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt ESXi i to år nå, synes den er veldig bra forhold til f.eks Hyper-V

Kan eksprimentere og sette opp isolerte server/nettverk system siden man har alt av konsol tilgjengelig via vSphere klienten. Nesten alt av forbruker hardware har fungert på den, med unntak av noe PCI-passthrough som kan være greit for å få full ytelse.

 

Kan absolutt anbefale ESXi som førstegang virtualisering platform.

Lenke til kommentar

Jeg har også kjørt ESXi en stund og er kjempefornøyd.

Mine erfaringer:

- gå for 32 GB RAM

- Jeg kjører ESXi fra USB stick, fungerer utmerket

- Jeg har kun en single host med local storage uten noe raid, dønn stabilt.

(Jeg tar backup av viktige data til NAS med RAID eller til skyløsning, filmer og tv serier er ikke slike data)

- Dersom du vil kjøre OS X på en virtuell maskin, må hardware være kompatibel med ESXi og OS X.

 

Mitt oppsett:

- Shuttle SH67H7

- 16 GB RAM kompatibelt med ESXi (32 GB anbefales)

- i7 2600

- ESXi kompatibelt nettverkskort, jeg brukte Intel Pro/1000PT PCIe DualPort Server, men det finnes sikkert biligere alternativer.

 

Til inspirasjon:

http://www.ryanbirk....phere-5-homelab

 

http://www.bussink.ch/?p=1022

 

http://matthill.eu/p...power-home-lab/

 

http://www.tinkertry...alization/esxi/

Endret av pipati
Lenke til kommentar

Takker for alle innspill. Jeg har undersøkt litt mer og funnet ut at å begrense meg til 32 GB RAM muligens ikke er det lureste. RAM er ikke så dyrt, og det er veldig greit å kunne utvide etter hvert.. I tillegg er en fin SAN-løsning ikke å forakte... Jeg må gå litt tilbake i tenkeboksen.

Lenke til kommentar

Gratisversjonen av ESXi støtter vel maks 32 GB om jeg ikke husker feil så hvis du ikke har tenkt å kjøpe lisenser på f.eks ESXi Standard kan det være billigere med to maskiner på 32 GB hver.

 

Skal du ta steget helt ut kjøper du slike maskiner som jeg holder på å installere i disse dager med 1024 GB pr. maskin (2 socket maskin med støtte for inntil 2048 GB)

Lenke til kommentar

Gratisversjonen av ESXi støtter vel maks 32 GB om jeg ikke husker feil så hvis du ikke har tenkt å kjøpe lisenser på f.eks ESXi Standard kan det være billigere med to maskiner på 32 GB hver.

 

Skal du ta steget helt ut kjøper du slike maskiner som jeg holder på å installere i disse dager med 1024 GB pr. maskin (2 socket maskin med støtte for inntil 2048 GB)

Jeg tenker at det finnes en mellomting mellom disse alternativene... ;)

Lenke til kommentar

Jeg har gått for en AMD løsning med 32GB ram og en 8 core cpu, f.eks. AMD FX-8320. Ulempen med vmware er at du må ha en spesiell raidkontroller for å få til raid. Om du klarer deg uten raid så kommer du billig ut med en sånn løsning. Selv kjører jeg lagringen på en NAS via NFS, og er da sikret. Har SSD på selve serveren til host cache og mulighet for små og raske vm-er der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...